Ajankohtaista
Muualla verkossa
Jaa eteenpäin
Tapahtumakalenteri
Ma | Ti | Ke | To | Pe | La | Su |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Limuviinat lisäävät alkoholin kulutusta
Julkaistu Helsigin Sanomissa 27.12.17
Limuviinat lisäävät alkoholin kulutusta
Julkisuudessa keskusteltu alkoholin vähittäismyyntirajan nostamisesta. Vajaan prosenttiyksikön alkoholipitoisuuden nosto ei tunnu suurelta. Mutta se on todellisuudessa suuri.
Keskioluen myyntipisteitä on 6500 ja ne myyvät lähes puolet koko alkoholin kulutuksesta. Tällöin prosentin kymmenykset ovat litroissa paljon. Samaan aikaan vähittäismyynnin ja ravintoloiden aukioloajat pitenevät ja ravintolat saavat ulosmyyntioikeuden.
Nuorille markkinoitavat limuviinat ovat aivan uusi myyntiin tuleva juomaryhmä – samanaikaisesti kun nuorten kulutus on lähtenyt kasvuun.
Heikkotasoiset keskisolutkuppilat voivat myydä limuviinoja nuorille. Tutkimukset ovat kiistatta osoittaneet, että uudet juomaryhmät eivät vähennä alkoholin kulutusta vaan tulevat vanhojen juomatapojen päälle.
Juhani Hakala
Suunnittelupäällikkö (eläkkeellä)
Alkoholihallinto
| ||