web stats
diashow
Juhani Hakala

Ajankohtaista

Viha ja käärme

Lue lisää »

Kirkko ja meditointi

Lue lisää »

Yksi vai monta Jumalaa?

Lue lisää »

Muualla verkossa

Jaa eteenpäin

Juhani Hakala

Juhani Hakala potrettikuva

Tapahtumakalenteri

Ma Ti Ke To Pe La Su
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          
Tietotori

Minun uskontoni


Uskontojen jaottelua                                            20.3.17

Ensiksi teen yhteenvetoa uskontokäsitteestäni. Jaan uskonnot kahtia. Yhdistän ”nuoremmat” abrahamilaiset yksijumalaiset sukulaisuskonnot Juutalaisuuden, Kristinuskon ja Islamin. Ne ovat yhteiskunnallisia normeja luovia valtionuskontoja. Jumala on aina oikeassa, eikä hänen oppiaan, edustajiaan ja rituaalejaan saa kyseenalaistaa, eikä loukata. Papeilla on instituution takaama asema. Ne ovat palvontauskontoja. Ne eivät hyväksy muita uskontoja eikä toisiaan. Kristinusko teki aikanaan paljon pahaa Suomeen tullessaan. On vakavaa Jumalanpilkka sanoa, että ihmisestä voi tulla Jumala.

2032017_151626_0.jpg2032017_151626_1.png

Toisen ryhmän muodostavat maailman vanhimmat uskonnot Animismi (luontousko) ja shamanismi. Siihen kuuluu maailman vanhin nykyään uskonnoksi määritelty Hindulaisuus. Veda-kirjojen tarinoita löytyy Raamatusta. Viimeisin tulokas tähän ryhmään on 2500 vuotta vanha ja hindulaisuudesta syntynyt Buddhalaisuus. Nyt tarkastelen asia länsimaalaisittain. Aasialaiset uskonnot ovat usein Aasiassa rituaalikeskeisiä. Meillä ne ovat yksilökeskeisiä.

Nämä uskonnot luovat yksilökohtaisia käyttäytymisnormeja. Näissä uskonnoissa uskotaan henkiin, jumaluuksiin, jumaliin jne eli minun tantran käsitemaailmassani energioihin. Buddha kehottaa nimenomaan kyseenalaistamaan hänen oppiaan. Kun tajuaa, sen myös hyväksyy. Tämän ryhmän uskonnot useimmiten hyväksyvät muut uskonnot. Opettajien asema on usein omilla tiedoilla ja taidoilla hankittu. Tavoitteena on jumaluus, joka on jo valmiina kaikissa ihmisissä. Kyse ei ole etsimisestä vaan löytämisestä sanoi Valkoinen Veljeskunta. Näitä kaikkia yhdistää oppi jälleensyntymästä.

Minä uskon kahteen valaistuneeseen olentoon Jeesukseen ja Buddhaan. Muitakin valaistuneita on. Minä en usko kirkkoon, enkä Raamattuun, jotka ihminen on tehnyt itselleen, oman valtansa pönkittämiseksi. Koraani taas on niin kuin Muhammad sn kirjoitti, mutta Islamin on mies muovannut mieleisekseen.

Tiibetibuddhalainen?

Miksi minä siis olen shamanistinen buddhalainen? Erosin kirkosta naispappeusasian vuoksi. Olen ollut kehittämistehtävissä, joihin kuuluu kyseenalaistaminen. Kirkko ei hyväksy omilla aivoilla ajattelua. Vanhempani olivat körttejä, ehkä eroni oli myös reaktio uskonnollisten suuntausten ryhmäkuriin.

Menimme aikanaan vaimon kanssa Intiaan ja minulla oli kaikkia uskontoja esittelevät kirjat mukanani. Hindulaisuus tuntui mukavalta, koska hindulaisen ihmisen luonne on kaunis, toista kunnioittava. Mutta buddhalaisuus kolahti. Tiibetinbuddhalaiseksi tulin, kun henkioppaani ohjasivat minut suomalaisen nunna Ani Sherabin luo.

Tulin monta kertaa kotiin ja sanoin, että Ani sanoi näin, eihän se voi pitää paikkaansa. Vaimoni on kognitiivinen psykologi ja hän aina sanoi, että kyllä se on mahdollista. Silloin opin, että länsimainen psykologian ja buddhalainen käsitys ihmisestä on hyvin lähellä toisiaan, perustuuhan kovassa huudossa oleva Mindfullness-terapia Buddhan opetuksiin tietoisesta läsnäolosta.

Tiibetinbuddhalaisuudessa on rikas filosofinen kirjallisuus toisin kuin esim. Zenissä. Buddhalaisilla rituaaleilla ja harjoituksilla on aina mieleen vaikuttava tarkoitus. Tavoitteena on mielen kehittäminen – mikä kyllä sopii entiselle kehittämispäällikölle. Mielen kehittäminen on jatkuva prosessi. Kaikki muuttuu. Ei ole pysyvää.

Henkisessä prosessissa saat tietoa, miten voit lisätä hyvää karmasi. Samalla sovellat tätä tietoa itseesi, ajatteluusi, puheeseesi, tekoihisi. Se on pitkä prosessi ja sisältää paljon epäonnistumisia. Vastoinkäymiset ja kärsimys ovat sinun kehittymiseksi, kunhan tajuat sen.

Uskonto ja tiede

Olen siis buddhalaisittain salaisessa tantraprosessissa, jolla ei ole mitään tekemistä seksi kanssa. Tai no on, antaahan puhdistuminen  elinvoimaa 12Olen kuullut myös hindulaisen esityksen aiheesta enkä näe eroja buddhalaiseen tantrakäsitteeseen. Tantra on energiaprosessi. Siksi yritän aistia kaiken energiana. Tai Situ Rinpochen mukaan energia on mielen voima. Alan vasta nyt tajuta tämän. Kiva että kvanttifysiikka on tulossa Buddhalaislle linjoille.

Kvanttifysiikan mukaan havaitsija vaikuttaa havaintoon. Tämä on yksi Buddhan perusopetuksia. Me luomme havainnosta syntyvistä tunteista oman lumemaailmamme. Tavoitteena on, että otamme tapahtumat sellaisenaan eikä sellaisina kuin kuvittelemme niiden olevan.

Johanna Blomqvistin mukaan (http://viisaselama.fi/luommeko-todellisuutemme) ”Havaitsija vaikuttaa havaintoon. …Kvanttifysiikassa maailmaa kuvataan todennäköisyyksien avulla. Kaikki eri mahdollisuudet ovat olemassa, kunnes se toteutuva valikoituu tapahtuvaksi havaitsemisen kautta. Sanotaan, että havainto, tai havaitsijan tietoisuus, ”romahduttaa aaltofunktion” yhteen vaihtoehdoista. Kaikki mahdolliset vaihtoehdot tapahtumille ovat olemassa, kunnes havainto ”romahduttaa” muut ja se toteutuva ainoana jää jäljelle.

Kvanttifysiikka ei kuitenkaan sisällä syitä, miksi jokin todellisuus valikoituu. Kvanttifysiikasta voi siis tehdä tulkinnan, että tietoisuutemme ja aine (materia) ovat yhteydessä toisiinsa, eli voimme mielellämme, ajatuksillamme vaikuttaa lopputulokseen.”

Pari kommenttia. Syys ja seuraus ovat buddhalaisuudessa tärkeitä. Tässä asiassa kvanttifysiikka ei auta.

Uskon vahvasti, että energia on pohjimmiltaan hyvää. Se on meissä jokaisessa. Jumala on meissä jokaisessa. Se on yhteinen energiamme. Henkinen tie on sen löytämistä. Silloin kun olemme poistaneet itsestämme tämän energian esteet, uskon vahvasti, että tämä hyvä energia on se, joka ”romahduttaa aaltofunktion” tapahtuu hyvää. Tämä on oma johtopäätökseni – toistaiseksi.
Olen aina tiennyt, että hyville ihmisille tapahtuu hyviä asioita (elleivät ole vielä tiellä, jolla kärsimysestä on apua). Charles sanoo, että aja vaan kaupan ovelle, siellä on tyhjä paikka ja aina on.

”Buddhalaisuus ei ole uskonto vaan mielen tiede” sanoo Dalai Lama. Siksi olen buddhalainen. Dalai Lama on jatkuvassa vuoropuhelussa tiedemiesten kanssa antavana osapuolena. Hän kertoo tästä kirjassaan ”Maailmankaikkeus atomissa”. Kyse on koko ajan mielestä. Tällä alueella on minulle ja tieteelle vielä paljon ymmärrettävää.

”Jos uskonto ja tiede on ristiriidassa, muutetaan uskontoa” Dalai Lama. Siksi olen buddhalainen. Ongelma vaan on, että materialistinen tiede ei vielä arvosta eikä osaa tutkia mieltä. Tämän päivän mystiikka on huomispäivän tiedettä. Kuitenkin jo muutama tiedemies uskoo siihen, että esim. tietoisuus ei ole aivoissa vaan kaikkialla. Tavoite on päästä tähän tietoisuuteen.

Tulla Jumalaksi

Jumalaksi tuloon, valaistumiseen liittyy paljon hyvää. Rakkaus ja myötätunto. Henkinen tasapaino ja rauha. Intuitio ja luovuus. Viisaus. Yhdellä sanalla valtava onnellisuuden tunne.

Shamaanin tiellä olen saanut energiaoppia, jota varten minun olisi pitänyt mennä luostariin kolmen vuoden retriittiin. Kun kysyin Ringu Tulku Rinpochelta, voinko ottaa shamaaniopettajan hän sanoi, että ”mitä tahansa, kunhan motivaatio ja Dharma (oppi) ovat riittävän vahvat”.

Kielsin opettajani Charles Lawrencen kolmasti, kun hän väitti meitä tutuiksi. Puolen vuoden päästä hän tajusi, etten minä ollut tuttu vaan energiani. Intiassa luostarissa useampi munkki ja lama oli kovasti iloinen nähdessään minut ja meinasivat tulla tervehtimään kun luulivat tuntevansa minut. He tunsivat energiani. Samoin ovat tehneet tapaamani shamaanit. Viimeksi pari vanhempaa naista hymyilivät kovasti ja meinasivat tulla luokseni, kun bussi odotti, että he menisivät ulos. Kyse on energiasta, joka on tunnistettavissa.

2032017_151626_2.jpg2032017_151626_3.jpg
Buddha on opettajani ja Karhu suojelueläimeni.

Minulla ei ole fyysistä paikallaolevaa opettajaa. ”Sattuma” on ollut paras opettajani. Niihin on aina liittynyt vinkki, mistä tiedän, että kyseessä on opastus minulle. Näin minut on ohjattu erityisesti vierailevien opettajien luo. Olen kyllä saanut voimansiirtoja parilta buddhalaiselta opettajalta. Olen aiemmin kertonut kuinka fyysinen ja sairauksia aiheuttava voi olla chakrojen ja energiakanavien puhdistuminen. Henkiset kanavani ovat nyt täysin auki chakrakuvankin mukaan, joka löytyy ”Jussi” kansiosta.

Kuulemma henkioppaita minulla on paljon, vaan en itse niitä näe. Kuulun kuulemma Valkoiseen Veljeskuntaan, vaikka minun on vaikea sitä uskoa. He ovat kiittäneet näistä blogeista ja antaneet aiheitakin.
Enkelit ovat olleet viime vuosina tärkeimmät auttajani. Vielä vähän aikaa sitten en uskonut koko porukkaan, mutta olen saanut niin paljon apua ja tukea kanavoinnin kautta, että on pakko uskoa. Chakrakuvat vahvistavat enkelien havainnot tai päinvastoin.

Nyt kun chakrasairaudet ovat ohi on olo onnellinen. En oikein enää kaipaa mitään. Jos jotain on tullakseen – se tulee. Kaikki se mitä on tapahtunut, tuntuu nyt loogiselta ja tarpeelliselta, vaikka kovasti vaikeaa on ollut. Olisin ollut valmis luostariin ilman perhesiteitä.

Olen tietoinen, mutta en ehkä ole vielä kaiken kattavassa tietoisuudessa. Ego vielä porskuttaa. Intuitio tuo tietoa tästä laajemmasta tietoisuudesta.

Nyt syntyy kysymys, miten voin hyödyntää hyvää energiaani. Odotanko, että tehtäväni näytetään minulle vai teenkö omat ratkaisut. Yhdestä on kyllä jo vihjattu: sairaat lapset ja nuoret.  Ja tämä blogi on myös tehtäväni.
Mitäkö on vielä tulossa seuraavissa elämissä? Paljon, paljon. Seuraava ei perustu tietoon vaan intuitioon. Ajalla ja paikalla ei ole merkitystä. Olen osa yhteistä tietoisuutta. Koen muita todellisuuksia. Alan ymmärtää maailmankaikkeutta. Ihan tuollaisia pieniä ajatuksia