web stats
diashow
Juhani Hakala

Ajankohtaista

Viha ja käärme

Lue lisää »

Kirkko ja meditointi

Lue lisää »

Yksi vai monta Jumalaa?

Lue lisää »

Muualla verkossa

Jaa eteenpäin

Juhani Hakala

Juhani Hakala potrettikuva

Tapahtumakalenteri

Ma Ti Ke To Pe La Su
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          
Tietotori

Jeesus ja Buddha

Tekstiä on muokattu ensimmäsen kirjoittamisen jälkeen. Julkastaan Ultra-lehdessä                    25.9.18

Jeesus ja Buddha

Uskonnot ovat vain välineitä henkisen rauhan, tasapainon, valaistumisen, rakkauden, yhteisen tietoisuuden, toisten todellisuuksien, paratiisin jne saavuttamiseen uskonnosta ja uskomuksesta riippuen. Ne eivät ole päämääriä, eivätkä itsetarkoituksia. Kun ihmisestä voi tulla Jumala, kuten Jeesus ja Buddha jäljempänä väittävät, mihin Jumalat itse uskontoa tarvitsevat? Siihen, että he voivat auttaa kärsiviä ihmisiä.

Jumalilla on niin hyvä itsetunto, että heitä ei tarvitse palvoa, eikä heitä voi loukata. Siis mihin sitten palvontaaja rituaaleja tarvitaan? Miksi temppelit ovat niin mahtavia? ”Jumalan kunniaksi” vastaa uskova. Minusta niitä ei tarvita Jumalaa vaan ihmistä varten. Rituaaleilla ja kauniilla temppeleillä autetaan ihmistä saavuttamaan harras henkinen tila. Tutkimusten mukaan rituaalit vaikuttavat aivoihin. Toinen asiasiten on, saako parempaa karmaa auttamalla samalla rahalla ihmisiä, eikärakentamalla temppeleitä.

Kahdenlaisia uskontoja

Uskonnot voidaan jakaa kahtia. Abrahamilaisiin sukulaisuskontohin (Juutalaisuus, Kristinusko ja nuorin Islam), jotka lähtevä tsiitä, että Jumala ja kuolema ovat pelottavia, Jumalaa pitää palvoa ja Jumala on ihmisen ulkopuolella. Jumalaa ja sitä edustavaa kirkkoa ei saa loukata. Jeesus on kaikille kolmelle abrahamilaisille uskonnoille yhteinen.

Näissä uskonnoissa ihminen on muokannut Jumalan kuvakseen. Toora, Raamattu ja Koraani heijastavat kirjoitusajankohdan arvoja. Ihminen on muuttanut tekstejä vähitellen mieleisikseen korostamaan vallanpitäjien, kirkon, pappien ja miehen valtaa.  Tekstejä on vääristelty, ”tulkittu” ja lisätty uusia ”sopivia” tulkintoja tukemaan ihmisen poliittisia, taloudellisia ja miehen valta-asemaan liittyviä tavoitteita. Ei Jeesus vaan Paavali perusti Kristinuskon ja sen keskeiset opit. Ja Raamattu kirjoitettiin sen mukaan.

Abrahamilaisia uskontoja on käytetty alistamiseen. Ne ovat yhteiskunnallisia uskontoja. Yhteiskunnat, käytöstavat ja arvot muuttuvat ja ne aiheuttavat näille uskonnoille ongelmia. (homot, lesbot,naispapit, naisten tasa-arvo, huivit, sianliha, mustat vaatteet, käyttäytymissäännöt jne jne). Erityisesti lahkot ovat erikoistuneet pakollisiin pukeutumis- ja käytössääntöihin, joilla ei ole mitään tekemistä uskonnon kanssa, vaan ovat ilmauksia ahtaasta ihmismielestä. Ne ovat lähtöisin mielestä,joka ei rakasta lähimmäistään, vaan tarvitsee kaiken rakkauden itselleen ja siksi haluavat hallita muita.

Toiseen ryhmään kuuluvat aasilaiset sukulaisuskonnot: maailman vanhin valtauskonto hindulaisuus ja siitä syntynyt buddhalaisuus. Näistä kerron myöhemmin.  Niissä Jumala löytyy ihmisen sisältä. Ne ovatyksilö uskontoja. Ihmismieli on muuttunut vain vähän 2500 vuodessa, siksi nämä uskonnot ovat säilyneet alkuperäisessä muodossaan. Esim. buddhalaisuuden eri suuntauksilla on aivan samat Buddhan perusopetukset.

Tiede ja uskonto

Tämän päivän mystiikka on huomispäivän tiedettä. Mystiikka on vain mielemme rajoittuneisuutta. Tämä tiedoksiTiede-lehdelle, jonka mukaan Ultra-lehden artikkelit kuuluvat huuhaa-osastoon. Ei ole kohteen vika, jos tieteellä ei ole vielä välineitä tutkia selittämättömiä ilmiöitä.

Näen buddhalaisena, että Ultra-lehde nartikkelit puhuvat aivan samoista asioista, termit ja käsitteet vain ovat erilaiset. Kirjoittajat lähestyvät samaa asiaa vain eri näkökulmista. Kaikki ovat yhtä oikeassa. Esimerkiksi shamanismia tuntevana en näe siinä juuri eroa tiibetinbuddhalaisuuden kanssa. Kyse on kaiken kattavan yhteisen tietoisuuden ja toisten todellisuuksien saavuttamisesta (tästä enemmän www.juhanihakala.fi).

Nämä todellisuudet mahdollistava taineettoman ajassa ja paikassa liikkumisen, kaukohoidot, tähän todellisuuteen kuulumattomat henget jne. Asioita, joita aasialaiset uskonnot myös ymmärtävät. Aikanaan me olemme lähteneet tästä yhteisen tietoisuuden tilasta ja nykyään vallitsee aika suuri yksimielisyys meidän piireissämme, että olemme palaamassa takaisin tähän tietoisuuteen. Aikataulu vaan on vähän auki.

Vajaa 10 000 vuotta sitten Suomessa vallitsi matriarkaatti. Olimme osa luontoa. Alitajunta, eli intuitio, ohjasi meitä. Kaikki oli yhtä, luonto ja tietoisuuskin. Sitten tuli Vasarakirveskansa Euroopasta. Alkoi viljellä maata, omistaa sitä, puolustaa sitä,vallata muilta sitä jne. Ego alkoi omistamisen myötä muotoutua ja irtautua yhteisestä tietosiuudesta. Maan omistuksen puolustamiseksi tarvittiinvähitellen yhteiskunta: sotilaita, lainsäädäntöä, virkamiehiä, verotusta jne.
Länsimainen kognitiivinen psykologia on tullut hyvin lähelle buddhalaisia perusoppeja, samoin kvanttifysiikka. DalaiLama, joka on jatkuvassa vuoropuhelussa tiedemiesten kanssa, sanoo, että buddhalaisuusei ole oikeastaan uskonto, vaan mielen tiede, kun buddhalaisuudessa ei ole Jumalaa. Hänen mukaansa, jos uskonto ja tiede ovat ristiriidassa, muutetaan uskontoa.  

Tiede on osoittanut Raamatu npaikkansapitämättömyydet. Raamatussa kerrotaan neljässä evankeliumissa samojen tapatumien tapahtuneen aivan eri lailla. Fiktiosta on tullut faktaa. Jeesuskin syntyi oikeasti pari vuotta ennen ajanlaskun alkua ja syksyllä. Raamatun tarinoita löytyy mm. Veda-kirjoista tai egyptiläisistä hieroglyfeistä
 
220px-Buddha_statue_at_Dwaraka_Tirumala_Temple_02.jpg

Tuomaan evankeliumi

Jeesuksen ja Buddhan opetukset ovat lähellä toisiaan. Siis ne Jeesuksen opetukset, joita ihminen ei ole muuttanut mieleisikseen.

Vaikka uskonnot ja erityisesti niiden ulkoiset muodot ovat erilaisia, niin yritän etsiä uskonnoista yhdistäviä tekijöitä. Yleisen käsityksen mukaan Jeesuksella ja Buddhalla ei pitäisi olla mitään tekemistä toistensa kanssa. Kuitenkin näen, että heidän käsityksensä henkisestä tiestä on hyvin lähellä toisiaan.

Yhdessä teoriassa väitetään, ettäJeesus olisi ollut tiibetinbuddhalaisten munkkien opissa Tiibetissä ja Nepalissa (teini-iästä 26-30 ikävuoteen), eli niinä vuoisina, joista Raamattuei kerro mitään. Teorian mukaan Venäläinen Notovich (The unknown life of Jesus1894) löysi muinaisia buddhalaisia käsikirjoituksia, joiden mukaan Jeesus olisiollut Intiassa, Tiibetissä ja Nepalissa buddhalaisessa opissa. Aiheesta on TaaviKassila kirja ”Nasaretin miehen salaisuus”. Asiassa on vain se ongelma, että buddhalaisuus tuli Nepaliin ja Tiibetiin 600 vuotta Jeesuksen väitetyn käynnin jälkeen .Arvostelijoiden mukaan kyseessä on 1800- ja 1900-luvuilla syntynyt fiktio.

Jeesuksen opiskelu Egyptissä on kiistaton ja siellä Jeesus on voinut tavata buddhalaisia munkkeja.

Tuomaan evankeliumissa Jeesuksen opetus vastaa pitkälti Buddhan, ei kirkon opetuksia. Evankeliumi tunnetaan EgyptistäNag Hammadista vuonna 1945 löytyneenä koptinkielisenä käännöksenä,(lisää tietoa löytyy ositteesta (https://fi.wikipedia.org/wiki/Tuomaan_evankeliumi).Aluksi kirkko kielsi evankeliumin aitouden, muttaei kiellä enää. Löytö on sen verran tuore, ettei sitä ole ehdittyvääristellä.

Evankeliumi ei mainitse Jeesuksen kuolemaa eikä ylösnousemusta. Eräs teoria lähtee siitä, ettei Jeesus olisi kuollut ristillä vaan lähti loppuelämäkseen Intiaan, jossa olisi hänen hautansa. 

Otsikon herroilla on ikäeroa n. 500 vuotta. Molemmat ovat kulkeneet henkisen tien valaistuneet ja löytäneet Jumalanitsestään. Hups! ”Jumalan itsestään”. Kirkon mukaan se on mitä pahinta Jumalan pilkkaa, mutta ei Jeesuksen mielestä. Aivan varmasti muitakin yhtä pitkälle henkisellä tiellä päässeitä on ollut, mutta Jeesus ja Buddha ovat kuitenkin ainoat todistettavasti maan päällä eläneet vallitsevan käsityksen mukaiset Jumalat.


150px-StJohnsAshfield_StainedGlass_GoodShepherd_Face.jpg

 
Jeesuksen ja Buddhan opetusten yhtäläisyyksiä

Kun Jeesus puhui karmasta, se tulkittiin Raamatussa käännösvirheiden vuoksi helvetiksi, mikä on aivan eriasia.

Jeesuksen merkittävimmät vertaukset löytyvät sanatarkasti 500 vuotta vanhemmista Buddhan opetuksista (kylväjä, malka omassa silmässä, usko siirtää vuoria, vihollisen rakastaminen). Joten joku kontakti hänellä on ollut Buddhalaisuuteen.
Kuten Buddhakin, Jeesus sanoo: ”Olen sanonut, että te olette Jumalia” (Psalmi 82, jota Jeesus lainaa Joh. evankeliumissa).”Joka uskoo minuun, on myös tekevä niitä tekoja mitä minä teen ja suurempiakin kuin ne ovat, hän on tekevä (Joh 14:12)”.

Alla on Jesuksen suoraa puhetta Tuomaan evankeliumista (http://www.apokryfikirjat.com/tuomev.htm)ja omia buddhalaisia kommenttejani. Valitan evankeliumin käännöksen huonoa kieliasua.

Ne, jotka etsivät, eivät saisi lopettaa etsimistä ennen kuin löytävät.Kun he löytävät, he muuttuvat. Kun he muuttuvat, he tekevät ihmeitä, ja hallitsevat kaiken.”
Henkinen tie onhenkilökohtainen asia. Etsijä olet sinä, ei pappi eikä kirkko. Mutta auttaa hekin voivat. Voit saavuttaa ihmeitä tekevän Jumalan olomuodon. Helppoa se eiole ja vaatii aikaa.
Kaikki on yhtä. Henkisen tien seurauksena löydät kaiken ykseyden, yhteisen tietoisuuden, josta ego onmeidät ulkoistanut.

”Jos teidän johtajanne sanovat teille, ’Katso, (Isän) valtakunta on taivaalla,’ silloin taivaan linnut ovat teitä arvokkaampia. Jos he sanovat teille, ’Se on meressä,’ silloin kalat ova tteitä arvokkaampia. Ennemmin valtakunta on teissä ja teidän ulkopuolellanne.Kun te tunnette itsenne, te tulette tunnetuiksi, ja ymmärrätte, että olette elävän Jumalan lapsia. Mutta jos te ette tunne itseänne, silloin te elätte köyhyydessä, ja te olette köyhyys.”
Kyse ei ole etsimisestä,vaan löytämisestä. Kaikki on jo meissä valmiina. Kaikissa uskonnoissa henkinen tie alkaa itsensä oppimisella. Jos ei rakasta itseään, ei rakkautta liikene muille.

”Olette löytäneet alun, ja sitten etsitte loppua? Ymmärtäkää, loppu tulee olemaan siellä missä on alku.
Edellä oleva antaa aihettaolettaa, että Jeesus uskoi jälleensyntymään. Tästäkin on ristiriitaista tietoa.

”Me olemme tulleet valosta,paikasta, jossa valo tuli olemaan itsestään, vakiintui ja ilmestyi heidän kuvassaan. Olemme sen lapsia, ja me olemme elävän Jumalan valittuja.
Henkinen ihminen säteilee rauhaa ja tasapainoa muille ihmisille. Valo on energiaa. Tantraprosessissa olevana koen kaiken energiana, tietoisuudenkin. Kvanttifysiikka on tulossa samoille linjoille.
”Fariseukset ja kirjanoppineet ovat ottaneet tiedon avaimet ja piilottaneet ne. He eivät ole astuneet sisälle eivätkä anna kenenkään muunkaan tehdä niin.”
Fariseukset ja kirjanoppineet viittaavat mm. kirkkoon, lahkoihin jne

”Joka pilkkaa Isää saa anteeksi,ja joka pilkkaa poikaa, saa anteeksi, mutta joka pilkkaa pyhää henkeä, hänelle ei anneta anteeksi maassa eikä taivaassa.”
Jumalan itseluottamus onniin hyvä, että hän kestää pilkan. Näen Pyhän Hengen kaiken kattavan yhteisenä tietoisuutena - energiana.

”Kun teette kaksi yhdeksi, teitä tullaan kutsumaan Aadamin lapsiksi, ja kun sanotte, ’vuori, liiku tänne!’ seliikkuu.
Tai Situ Rinpoche: Energiaon mielen voima.

Onnittelut niille, jotka ovat yksinäisiä ja valittuja, sillä te löydätte valtakunnan. Sillä sieltä te olette tulleet ja sinne te jälleen palaatte.”
Valtakunta on Jumala sisällämme - yhteinen tietoisuus, energia.

”Onko ympärileikkaus tarpeellinen vai ei?” Hän sanoi heille, ”Jos se olisi tarpeellinen, heidän vanhempansa tuottaisivat valmiiksi ympärileikattuja lapsia. Ennemmin, todellinen ympärileikkaus hengessä on tullut hyödyllisemmäksi joka tavalla.”
Ympärileikkaus symbolisoimyös uskonnollisia kulttuuriin liittyviä käytös-, pukeutumis-, syömis- jne normeja.

Minä paljastan salaisuuteni niille, jotka ovat sen arvoisia.
Kun olet henkisellä tiellä riittävän pitkällä, näet valon. Mutta työ sinun on tehtävä yksin, tosin opettajien, henkioppaiden, intuition, ”sattuman” jne avustuksella. Apua on tarjolla, jos sen havaitsee.

”Kirotut farisealaiset! He ovat kuin koira, joka nukkuu karjan kaukalossa: Koira ei syö eikä anna karjankaan syödä.”
Minä olen valo kaikkien yllä. Minä olen kaikki: minusta kaikki lähti ja minuun kaikki palaa. Leikkaa puusta pala;minä olen siellä. Nosta kiveä, ja löydät minut sieltä.”
He sanoivat hänelle, ”Kerro meille, kuka olet, että voisimme uskoa sinuun.” Hän sanoi heille, ”Te tutkitte taivaan ja maan kasvoja, mutta ette ole tulleet tuntemaan sitä, joka on teidän kanssanne, ettekä tiedä kuinka tutkitaan nykyhetkeä.”
Mindfullness-terapian sanotaan lähteneen Buddhan opetuksista, mutta eipä Jeesuskaan ole pekkaa pahempi.

Etsivä löytää ja kolkuttavalle avataan.
Työ on tehtävä itse.

Joka juo suustani, tulee kaltaisekseni; minä itse tulen siksi ihmiseksi, ja hänelle tulevat paljastetuiksi kaikki salatut asiat
Joka elää elävästä, ei näe kuolemaa.

Kirottu on liha joka on riippuvainen sielusta. Kirottu on sielu, joka on riippuvainen lihasta.

Hänen opetuslapsensa sanoivat hänelle, ”Milloin valtakunta tulee?” ”Se ei tule odottamalla sen tuloa. Ei sanota ’katso, täällä!’ tai ’katso, tuolla!’. Ennemmin valtakunta levitetään maan päälle, eivätkä ihmiset näe sitä.”
Valtakunta on jo täällä. Henkisen polun kautta me opimme näkemään sen.