web stats
diashow
Juhani Hakala

Ajankohtaista

Viha ja käärme

Lue lisää »

Kirkko ja meditointi

Lue lisää »

Yksi vai monta Jumalaa?

Lue lisää »

Muualla verkossa

Jaa eteenpäin

Juhani Hakala

Juhani Hakala potrettikuva

Tapahtumakalenteri

Ma Ti Ke To Pe La Su
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30    
Tietotori

Paneelista palattua


Paneelista palattua


Joskus minä ihmettelen, miksi kirjoitan näitä juttuja, joita tuskin kukaan lukee. Siksi, oi rakkaat ja vähäiset ystävät, että olen vanha äijä. Pidän mieleni näin vireänä.

Eipä paneelista eilen hirveästi herunut villoja. Minun alustushan on edellisessä viestissä. Väkeä oli kyllä ehkä viitisenkymmentä.

Meitä oli vain pari tiibetinbuddhalaista, loput olivat zeniläisiä. Ja se näkyi. Mallanderilla ja minulla oli aika laajat ja analyyttiset puheenvuorot.

Zeniläiset enemmän kertoivat omista kokemuksistaan. Syykin on selvä. tiibetinbuddhalaisuus edellyttää opin tuntemista ja sisäistämistä - analyyttisyyttä. Mielen harjoituksia on monia ja ne vaikuttavat eri asteella ja eri tavoin,

Hesarissa(278.8.09) yksi keskustelijamme Brad Warner, maailman Dogen Sanghan johtaja, kiteyttää: ”Zen ei ole edes uskonto. Se on vain jotain mitä tehdään……Waner harjoitta zazen meditaatiota. Siinä ”vain” istutaan, ryhdissä valppaana ja mieltä tarkkaillen. Yksinkertaista mutta haastavaa”. Se mitä tarkoitan, ei varmaan aukene zeniläisille, mutta tiibetiläiset taatusti tietävät mitä tarkoitan.

Kuten Brad, niin muutkin zeniläiset korostivat, etteivät halua itseään kutsuttavan buddhalaisiksi. Se voi johtua siitä, etteivät opilliset asiat ole keskeisiä zeniläisyydessä ja/tai siitä että ”vain istutetaan ja tuijotetaan seinää”.  Tämä ei ole missään nimessä arvostelua, tiet ovat vain erilaisia ja varmaan yhtä tehokkaita.

Tähän muuten törmäsin myös Buddhalaista Unionia perustettaessa. Buddha ja Dalai lama opettavat, että ihminen tulee uskollaan autuaaksi. Minä en voi tuomita esim. Timattipolkulaista hänen uskonsa vuoksi. Jos hän on harras harjoittaja, hän voi valaistua sillä tiellä. Hän ei ole tehnyt mitään pahaa eikä ole hänen syynsä, jos joku jossain on toiminut väärin. Oma järjestöni ilmoitti, etteivät voi liittyä Unioniin niin kauan kuin olen puheenjohtaja. Sekään ei auttanut, että Unionin puheenjohtajana noudatan yhteistä tahtoa, en omaani.

Kyllä monet tiibetiläisetkin sanovat, ettei buddhalaisuus ole uskonto länsimaisessa mielessä. Dalai Lamakin joskus on sanonut meitä jumalan kieltäjiksi ateisteiksi. Buddhalaisuus on mielen tiede, henkinen kasvumenetelmä.

Yhdessä asiassa olin eri mieltä Bradin kanssa. Hänen mukaansa muinaisina aikoina vallitsi henkisyys ja sen korvasi materialismi. Siihen yhdyn mutta en jatkoon. Nyt vallalla on henkisyys ja materialismi. Tästä olen eri mieltä. Yhdyn niihin moniin guruihin ja kirjoihin, jotka sanovat, että henkisyys on voimakkaassa kasvussa. Koen sen myös itsessäni. Tämä liittyy tuleviin v. 2012 tapahtumiin.

Pyysin Bradia määrittelemään henkisyyden ja se selittää käsityseron. Hän jakaa maailman kahteen osaan, henkiseen ja materialistiseen. Minusta henkinen ei ole kaiken kattava yläkäsite, vaan sillä on aivan tietty merkitys. Brad kyllä käytti kerran sanaa ”palauttaminen” siis henkisyyden palauttaminen. Tästä olen kirjoittanut aiemmin  blogiini, joten totean vain sen, että kaikilla muinaisuuden korkeakulttuureilla ja meidän esivanhemmillamme Suomessa oli toimiva yhteys henkiin, jumaliin, energioihin, millä nimellä vaan. Rituaalit olivat osa henkisyyttä samoin suhde luontoon. Me olemme menettäneet tämän kyvyn.

Myös puhuttiin tietoisuudesta ja työelämästä. Eli voiko tietoisuuden lisäämistä ja meditaatiota käyttää tuotannon tehokkuuden lisäämiseen. Vastaus oli, että kyllä voi, mutta seurauksena voi olla, että koko tuotannon ja tuotetun tavaran mielekkyys synnyttää epäilyjä.