web stats
diashow
Juhani Hakala

Ajankohtaista

Viha ja käärme

Lue lisää »

Kirkko ja meditointi

Lue lisää »

Yksi vai monta Jumalaa?

Lue lisää »

Muualla verkossa

Jaa eteenpäin

Juhani Hakala

Juhani Hakala potrettikuva

Tapahtumakalenteri

Ma Ti Ke To Pe La Su
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          
Tietotori

Jeesus ja Buddha

Jeesus ja Buddha


Nämä kaksi kaveria ovat putkahdelleet yhdessä lähinnä shamanististen ihmisten puheissa viime aikoina. Eikä syyttä.

Jeesus paransi, Buddha opetti. Jeesus paransi energialla, Buddha opetti parantamaan energialla.

Valaistuneita kumpikin.

Ja sitten on paljon muita henkiä ja jumaluuksia jne. Hindujen ja aiemmin Buddhalaisten Laksmi on auttanut minua tielläni kohti onnellisuutta.

Mongoliassa, Tuvassa jne Siperian suunnassa shamanismi ja buddhalaisuus (tullut Tiibetistä) elävät rinnakkaiseloa, niin kuin minunkin mielessäni.

Animismi - maailman alkuperäisuskonto – taas on lähes sama kuin shamanismi.

Animismissa uskotaan luonnon henkiin, olipa kyseessä puu, karhu tai ukkonen. Shamanismi luokittaa maailman kolmeen osaa: ylinen, alinen ja meidän maailmamme. Käärme ja karhu ovat tällä tiellä oppaani.

Jeesus on henki, mutta pyhä henki on vielä erikseen. Buddhalaisilla on paljon henkiä, eli jumaluuksia eli energioita, Chenrezig on minulle läheisin.

Myös siis kristinusko uskoo rinnakkaisiin todellisuuksiin kuoleman jälkeen, me muut uskomme rinnakkaisiin todellisuuksiin tässä hetkessä. Kyse on menetystä herkkyydestämme aistia henkiä.

Mitä henget ovat ja missä he ovat?

Minä uskon, että henget ovat energiaa. Oppimalla energiaa, oppii aistimaan henkiä. Minä uskon, että henkinen tie on energian omaksumisen tie- yhä korkeampien ja hienompien tasojen. Mutta kun energian nousu on uusi olotila ruumiille, tarvitsee ruumis paljon aikaa sopeutua. Muutos on hyvin hidas.

Olen aiemmin blogeissani kertonut, miten Jeesus oli mitä tyypillisin energiaparantaja. ”Energia on mielen säteilevä voima”, sanoo Tai Situpa. Tällä tiellä minulla on paljon vielä opittavaa, mutta tällä hetkellä ajattelen näin.

Yhä enemmän ajattelen, että henget ovat meissä, koostummehan me energiakeskuksista. Kun kerran päälleni laski voimakas energia, se tuli herkän Jounin näkemänä minusta lantion seudulta eli juurichakrasta. Me kannamme henkiä - energioita mukanamme. Miten se on mahdollista?

Siksi, että kaikki on yhtä. Kun himon, halun ja tahdon aiheuttama kohina kanavissamme vaimenee, kuulemme yhteisen viisauden, yhteisen energian äänen.

Samoin on uskonnon kanssa. Ne ovat viime kädessä yhtä. Kun harjoittaja on riittävän pitkällä, ei uskonnon nimellä ole väliä.

Raamattu, Koraani, Vedat, Triptaka ovat ihmisen kirjoittamia, ihmisen oman kohinan suodattamia. Ne eivät ole Jumalan sanaa. Kun esim. Raamattu ottaa voimakasta kantaa yhteiskunnallisiin asioihin (naispappeus, homot, lesbot, evoluutio). Tämä kohina jättää alleen Jeesuksen todelliset sanat. Hänen energiansa. Islam on vielä yhteiskunnallisempi uskonto.

Kyse on Jeesuksen, Buddhan energian löytämisestä. Buddha sanoo asian suoremmin, jokaisella on mahdollisuus valaistua, löytää Buddhan auttava energia. Minä tiedän jo siitä jotain ja myös halaamani ihmiset.

Gnevieve Lewis Paulson kirjassaan Kundalini and the Chakras sanoo mm seuraavaa, ja aivan samaa mitä muutkin aihetta käsittelevät kirjat sanovat.
Kundaliinin nousu ja chakrojen puhdistusprosessi edettyään riittävän pitkälle aiheuttaa mm. seuraavaa:
  • näet toisten ihmisten energioita
  • näet toisiin todellisuuksiin
  • aistit energioita sen eri muodoissaan
  • ymmärrät maailman universaaliset lait ja ymmärrät miten eri uskonnot tulkitsevat näitä lakeja (tämän blogin aihe!)
  • ymmärrät parafilosofisen totuuden ja olet tietoinen totuuden kaikista tasoista
  • tunnet jatkuvaa iloa ja siunausta (juurilamani mukaan tämän on mielen todellinen luonto), mutta koet myös syviä surun ja murheen tunteita tietyissä tilanteissa (itse aistin muiden ihmisten surun)
  • sinulla on henkistä ja taiteellista luovuutta
  • sinulla on syvä tunneyhteys muihin ihmisiin, luontoon eläimiin, syvä yhteyden tunne kaiken luojaan ja kosmokseen (taivaallinen energia, pyhä henki, joka vastaanotetaan kruunuchakran kautta)
  •  saat yliluonnollisia kykyjä kuten kävely ilmassa tai vetten päällä (mistähän minä olen lukenut tästä), levitaatio, näkymättömyys, pystyy nostamaan kuumuutta, niin että sulattaa lunta (lamat menee alasti 20 asteen pakkaseen paleltumatta), kyky parantaa puhua kielillä, paholaisen lähdettäminen, myrkkyjen sieto, viisas ja motivoiva puhe, kehittyneet aistit, kuten selvänäköisyys tai -kuuloisuus, tietoisuus menneistä, olevista ja tulevista tapahtumista, voimakas tunne kaiken anteeksiantavasta ja ehdottomasta rakkaudesta jne.
Kirjoittaja on kristitty ja Raamatusta löytyy paljon näitä asioita.  

Luettelo on täysin buddhalainen, mutta en ole löytänyt yhtään buddhalaista tekstiä asiasta. Päinvastoin, kun olen puhunut asiasta, on buddhalainen nunna useamman kerran kieltänyt leikkimästä energialla. Kun olen sanonut, että opettajieni ja kirjojen mukaan prosessi on automaattinen, on hän tokaissut että älä ainakaan puhu siitä. Prosessini kuuluu kyllä buddhalaisuuteen, mutta se tapahtuu kolmen vuoden retriitissä ja opettajan pitää olla paikalla ohjaamassa.

Taustalla on se, että tien alkutaipaleella olevat voivat saada aivan vääriä käsityksiä esim. tien nopeudesta ja helppoudesta ja alkavat kuvitella kaikenlaista.  Mieli voi järkkyä.

Toisaalta liikun paljon shamaanipiireissä, jotka ovat kanssani samaa mieltä perusasioissa. Buddhalaisella puolella en tiedä ketään, joka jakaisi ajatukseni. Minua on helpottanut paljon kun olen lukenut esim. Tuula Saarikosken kokemuksista.  Siksi haluan auttaa muita.

On todella raskasta, kun ei ole ketään, joka kertoisi mitä minussa tapahtuu ja erityisesti mitä tulee tapahtumaan, koska tämä voimat vievä olotila loppuu? Ainoa ohje, jonka olen saanut juurilamaltani, on että usko vaan, että kaikki tapahtuu hyvin, eikä ole syytä pelätä.

Kyse on myös Länsimaalaisen analyyttisestä ja kyselevästä tavasta lähestyä asioita. Pitää tietää lopputulos ennen kuin päättää lähteekö tielle. Itse olen tiellä mm sen vuoksi, että koko ikäni kehitystehtävissä olleena olen innostunut uusista asioista ja odotan mielenkiinnolla sitä kaikkea, mitä minussa tapahtuu. Ja toisaalta uskon että silläkin on yhteys, että olen prosessissa ja samalla avoin ja innokas kirjoittamaan. Avoimuus on tiellä oloni edellytys.

Energia ja meditaatio ovat minulla nivoutuneet yhteen. Meditaatio on energian kokemisen tila. Se on hyvä tila. Kosminen energia ehkä hieman huojuttaa tahdissaan. Olen monta kertaa katsellut tässä tilassa olevia lamoja ja munkkeja, kun esim. kuuntelevat opetusta. Myös siksi uskon, että energia on henkisen tien, kaiken olevaisuuden avain.