web stats
diashow
Juhani Hakala

Ajankohtaista

Viha ja käärme

Lue lisää »

Kirkko ja meditointi

Lue lisää »

Yksi vai monta Jumalaa?

Lue lisää »

Muualla verkossa

Jaa eteenpäin

Juhani Hakala

Juhani Hakala potrettikuva

Tapahtumakalenteri

Ma Ti Ke To Pe La Su
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          
Tietotori

Kommentiia munkki Tae Hyen tekstiin henkisestä yhteisöstä

                                        30.1.10

Minua Tae Hyen tekstissä puhutteli se, että miten buddhalaisuutta tulisi muokata Länsimaalaisille sopivaan muotoon. Olen itse ajatellut pitkään samoin, mikä on aiheuttanut ristiriitaa niiden tiibetinbuddhalaisten kanssa, joiden mukaan mitään ei saa muuttaa, tekstejä ei saa kääntää suomeksi ja on tietty asteettain etenevä harjoituksen tie, jossa ei ole oikopolkuja. Heillä on hyvin tarkkaan esim. säännelty, mitkä ovat sopivia järjestöjä joiden kanssa voi tehdä yhteistyötä.
 
Tietysti on väärä Karmapa ja väärän opin buddhalaisia järjestöjä. Mutta en henkilönä voi tuomita sellaista ihmistä, joka ei tiedä näistä ristiriidoista mitään, on harras ja vilpitön harjoittaja ja saattaa jopa valaistua. Minä en voi sanoa, että väärin valaistuttu.
 
Kuuntelin syksyllä Walesissa arvostettua Tulku Trinley Rinpochea. Hän puhui siitä, miten perinteinen tiibetiläinen ajattelutapa ei aina sovi Länsimaalaiselle, joka on oppinut analyyttiseksi.  Hän sanoi että harjoituksen tien lisäksi on ”akateeminen” tie. Termi on hieman huono, mutta korostaa, että myös analysoimalla, kyseenalaistamalla ja alttiilla ja motivoidulla mielellä voi edetä teillään. Se on ehkä vaativampi tie, koska kaikki tieto pitää sisäistää ja omaksua tietoisesti. Harjoituksen tiellä prosessi ei välttämättä ole yhtä tietoinen, mutta lopputulos on sama.
 
Tieni alussa minua moitittiin koko ajan. Älä lue niin paljon, älä harrasta niin paljon, älä ajattele jne, tee vain harjoitusta. En kuitenkaan toiminut ohjeiden mukaan ja jatkoin tielläni. Nyt Ringu Tulku ja Lama Rabsang sanoivat kun kysyin voinko harjoittaa shamanismia ja löytää energia sitä kautta, että voin tehdä mitä vain kunhan motivaatio ja Dharma ovat vahvat ja se syventää meditaatiota.
 
Tällä sekavalla sepustuksella haluan kertoa, että kun muokataan buddhalaisuutta länsimaalaisille, pitää miettiä myös menetelmiä. Zeniläisillä ei liene suurta ongelmaa, mutta tiibetinbuddhalaisuus perustuu oppikirjojen mukaan enemmän ”kirjaviisauteen” ja tekstin analysointiin.
 
Länsimaalaiselle on melko vaikeaa, kun itsessä tapahtuu outoja asioita, joista ei ole mitään käsitystä. Opettajalama vain hymyilee ja sanoo, ole rauhassa, kaikki menee hyvin. Onneksi henkiopettajat löytävät aina minulle kirjoja, joissa kerrotaan mitä minussa tapahtuu. Jos opettaja olisi aina läsnä, ei minulla olisi mitään hätää, nyt olen nähnyt opettajani viimeksi vuosi sitten.
 
Ehkä suurin ero johtuu siitä miten näkee buddhalaisuuden. Joillekin se on tiukka ja muotosidonnainen uskonto. Harjoituksen tien vaiheet on säännelty ja jokaisen on ne läpikäytävä. Itse näen buddhalaisuuden Dalai Laman tavalla ”mielen tieteenä”. Henkisenä kasvumenetelmänä. Jos uskonto ja tiede ovat ristiriidassa, muutetaan uskontoa, sanoo Dalai Lama. Rituaalit ja harjoitukset eivät ole itsetarkoitus vaan vain eräitä menetelmiä tiellä valaistumiseen. Muitakin menetelmiä on.
 
Henkilökohtaisesti uskon, että kyse kaikissa uskonnoissa on energiasta. Jeesus paransi energialla, Buddha opetti parantamaan energialla. Kun energia on vahva se säteilee, sanoi Kenting Tai Situ.  Loppusuoralla uskonnoilla ei ole eroa. Lopputulokselle annetaan vain eri nimiä. Siksi on erilaisia menetelmiä. Buddhalaisuus vain on nopein menetelmä, koska sen harjoitukset kohdistuvat suoraan mieleen ja vastuu työstä on ihmisellä itsellään, opettaja vain ohjaa ja neuvoo. Ei ole yhteiskunnallisia ka institutionalistisia rasitteita ja energiasyöppöjä kuten Kristinuskossa ja Islamissa. Lähimpänä buddhalaisuutta ei niinkään ole mielestäni hindulaisuus kuin esim. shamanismi (Kaakkois-Venäjällä elävät rinta rinnan) ja kognitiivinen psykologia. Psykoterapiahan on puhdas opettajan ja oppilaan suhde, jota buddhalaisuudessa  on sovellettu jo vuosituhansia.


Juhani Hakala
Alakartanontie 31 B 6
02360 Espoo, Finland
+358505521513