web stats
diashow
Juhani Hakala

Ajankohtaista

Viha ja käärme

Lue lisää »

Kirkko ja meditointi

Lue lisää »

Yksi vai monta Jumalaa?

Lue lisää »

Muualla verkossa

Jaa eteenpäin

Juhani Hakala

Juhani Hakala potrettikuva

Tapahtumakalenteri

Ma Ti Ke To Pe La Su
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          
Tietotori

Keksustelu jatkuu Tae Hyen kanssa

                        2.2.10

Tiedoksi shamanisteille: Tae Hye on suomalaissyntyinen Italiassa asuva munkki, joka keskeisesti vaikutti Suomen Buddhalaisen Unionin syntyyn.

Jussi



Taehyesunim <taehyesunim@gmail.com> kirjoittaa:
Ciao!  Muutama ajatus:  Buddhalaisuuden muotojen tulee mukautua eri
kulttuureihin, mutta aina pätevien opettajien johdolla.  Monissa
Aasian maissa kansanomaissen buddhalaisuuteen on sekoittunut
shamanistisia elementtejä.  

Shamanismi on kuitenkin parantamista,
hyvää onnea ym käytännön tarpeita varten, buddhalaisuus on taas
"korkeammalla tasolla" - vapautumisen ja mietiskelyn tie.
Energiaparantaminen ei ollut keskeistä Buddhan opetuksessa.
Shamanismin kohdalla on oltava selkeä: toisaalta on aito
perinneshamanismi joka littyy heimokulttuuriin (mm. Suomessa kirkko on
sen tuhonnut), toisaalta on new-age-shamanismi eli pseudoshamanismi
maksullisine kursseineen.  Transsikokemukset voivat olla
mielenkiintoisia, mutta kohdataanko niissä henkioppaita vaiko vaan
alitajunnan kuvia?  Buddhalaisuudssa ei pyritä transsiin, vaan selkeän
tietoisuuden tilaan.
TaeHye sunim

Hyvä Tae Hye sunim

Tätä keskustelua on ehkä turha jatkaa, olemme molemmat oikeassa. Allekirjoitan em. ajatukset. Kirjoitin itsestäni aika ylimalkaisesti, niin tässä lyhyt yhteenveto mitä tarkoitin.

1. Kyse on vain ja ainoastaan energiasta ja sen noususta.
2. Olen tällä tiellä kahden Laman luvalla ja juuriguruni ohjauksessa.
3. Abi Sherabin mukaan kokemani prosessi kuuluu kyllä (tiibetin?)buddhalaisuuteen. Se opetetaan luostarissa kolmen vuoden retriitin ensimmäisenä vuonna. Myös hän opiskeli käsittääkseni shamanismia.
4. Monien lähteiden mukaan prosessi on automaattinen, eikä sitä voi pysäyttää.
5. Minä en tee transsimatkoja vaan energiani nousee shmaanirummutuksessa ja se energia auttaa muita. Monet näkevät karhun, joka on suojelueläimeni
6. Tai Situn mukaan energia, mielen voima säteilee ulospäin. Myös hän puhui karhusta.
7. En ole parantaja, enkä aio sellainen olla. Toisaalta Lamani kehoittaa minua auttamaan. Mietin juuri sitä. Autanko lapsia ja/tai itsemurha-alttiita nuoria, missä ja miten. Vastaus tuli unessa. Parvekkeemme alapuoli oli täynnä rääsyihin pukeutuneita nukkuvia pieniä lapsia. Vene lensi ilmassa luokseni.
8. Shamanismi on hyvä itsetutkiskelun peili ja huomaa omat puutteet ja kehityksen. Shamanistisissa piireissä ihmiset ovat paljon avoimempia kuin buddhalaisissa piireissä. Palautetta saa paljon avoimemmin ja siksi rehellisemmin.
9. Shamanismi on vain oikotie buddhalaisella tiellä.Minä en hakeutunut sille tielle, minut johdatettiin. Se alkoi Akong Rinpochen todella voimakkaalla Lääkäri Buddhan pujalla. Siksi en usko olevani väärällä tiellä. Shaamaaniopettajani Charles Lawrence tunnisti heti energiani samanlaiseksi kuin hänen.
10 Tiibetinbuddhalaisuus on omaksunut asioita alkuperäisessä shamanistisesta Bön-uskonnosta.
11.Kesällä Helsingin Sanomat jullkaisi juttuni miten kristinusko tuhosi suomalaisen alkuperäisen kulttuuriin, johon myös shamanismi kuului.
12. Ajattelin vaan, että eroavatkohan Zen ja Tiibetinbuddhalsiuus näissä suhteissa.
13. Yleensähän näistä asioista ei saa kirjoittaa eikä puhua. Kuitenkin henkisien prosessin eteneminen edellyttää avoimmuutta. On pakko jotenkin saada purkautua ja apua, kun oma Lama käy niin harvoin. Kirjoittmainen on minulle tapa ymmärtää asioita ja toisaalta päästä eroon.

P.S. Olen juuri erään Laman opetuksissa. Tajusin, missä mieli on. Se on objektin ja subjektin välissä. Ilman mieltä ne olisivat yhtä.

Kaunista kevättä Italiaan
Vaikka kyllä tämän talven mielellään Suomessakin viettää näillä lumilla.

ww.juhanihakala.fi