web stats
diashow
Juhani Hakala

Ajankohtaista

Viha ja käärme

Lue lisää »

Kirkko ja meditointi

Lue lisää »

Yksi vai monta Jumalaa?

Lue lisää »

Muualla verkossa

Jaa eteenpäin

Juhani Hakala

Juhani Hakala potrettikuva

Tapahtumakalenteri

Ma Ti Ke To Pe La Su
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30    
Tietotori

Buddhalainen, sairaala ja kuolema

                                9.2.10


Hei,

olen Laurea-ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelija ja olen tekemässä ryhmätyötä eri uskonnoista hoitotyössä.
Olisinkin kiinnostunut tietämään teidän näkemyksiä ja toiveita kun olette sairaalahoidossa tai terveydenhoitajan vastaanotolla, jotta hoitajina pystyisimme paremmin huomioimaan ja ymmärtämään teitä.
Onko mahdollisesti huomioitavia asioita esim. kivunhoidossa, syntymässä, kuolemassa, ruokailussa..?
Olisin erittäin iloinen jos ehtisitte kommentoimaan aihetta sähköpostilla.




Buddhalaisuus pyrkii mielen rauhoittamiseen. Vihasta, himoista, haluista jne luopumiseen. Toisaalta se korostaa rakastavaa myötätuntoa. Näihin tiibetinbuddhalaiset pyrkivät esim. erilaisin mielikuvaharjoituksin. Zeniläiset taas istuvat paikallaan ja tuijottavat seinää. Mietiskely eli meditaatio on kaikille buddhalaisille yleisin ja eniten käytetty mielen kehittämiskeino.

Buddhalaisuus on avoin uusille asioille, lääkkeille, hoitomuodoille. Dalai Laman mukaan buddhalaisuus on ”mielen tiede” ja jos uskonto ja tiede ovat ristiriidassa niin muutetaan uskontoa.  Munkin ja oppilaan suhde on 2500 vuotta ollut sama mitä psykoterapiassa nykyään noudatetaan.

Suomessa on kahdenlaisia buddhalaisia: etnisesti suomalaisia ja maahanmuuttajia (vietnamilaiset, thaimaalaiset). Jälkimmäisillä on omat munkkinsa Suomessa, joilta aina saa neuvoja (puhuvat yleensä englantia).

Maahanmuuttajilla voi olla omia käsityksiään sairaalasta ja lääkkeistä. Mutta ne ovat yksittäistapauksia ja hehän ovat hyvin joustavia. Moni suomalainen on kasvissyöjä.

Ehkä yleisin ilmiö mihin törmätään hoitotyössä on, että potilas haluaa meditoida. Siihen käy mikä asento tahansa, myös makuuasento. Paras asento on istuva, jalat lootuksessa, (suomalaisilla ristissä), selkä suorana, pää pystyssä ja kädet sylissä, joko polvien päällä (kämmenpohjat alaspäin) tai kädet lepää sylissä oikea vasemman päällä kämmenpohjat ylöspäin. Olisi hyvä, jos meditoijaa ei häirittäisi. Meditointi tutkimustenkin mukaan rauhoittaa. Ja kun mieli on rauhallinen on paraneminenkin nopeampaa.

Buddhahan ei ole jumala kristillisessä mielessä, vaan hän edustaa sitä hyvää, joka meissä kaikissa on. Kyse on sen hyvän löytämisestä.  Varsinkin maahanmuuttajille munkin läsnäolo ja rituaalit sairaalassa ovat tärkeitä. Niin sisältyy suitsukkeiden poltto.

Suomalainen on varmaan enemmän mietiskelyyn taipuva, meillä ei yleensä ole Suomessa asuvia Lamoja (voi olla myös nainen), nunnia tai munkkeja. Pidemmällä oleva voi meditoida taudin lähdettä tai sairasta kohtaa itsessään. Ja vielä pidemmällä olevat voivat lähettää parantavaa energiaa sairaaseen kohtaan. Joku saattaa vastustaa voimakkaita lääkkeitä, jotta mieli olisi selkeä yleensä ja erityisesti kuoleman hetkellä. Tätä toivetta on syytä noudattaa.

Buddhalainen arvostaa elämää. Tiibetissä kukaan ei voi ymmärtää meidän itsemurhalukuja. Heille itsemurha on mahdottomuus. Mitään elämää ei saa tuhota, ei eläimen tai itsensä elämää. Vain elämällä ja karmaa puhdistamalla voi valaistua. Elämä on siis valaistumisen edellytys.

Jos potilas on aidosti buddhalainen, hän on varmasti hyvin kiltti ja ymmärtäväinen potilas.

Aito buddhalainen ei pelkää kuolemaa tai ei ainakaan niin paljon kuin kristitty. Tämä johtuu siitä, että kuolema ei ole lopullinen vaan se on yksi vaihe ennen bardoja ja sen jälkeen tapahtuvaa uudelleensyntymää.

Jälleensyntymisoppi oli muuten mukana Jeesuksen opetuksissa, mutta se poistettiin Konstantinopolin kirkolliskokouksessa. Myös esi-isämme ennen kristinuskoa uskoivat jälleensyntymisoppiin.

Kuten aiemmin kirjoitin buddhalaiset harjoitukset pyrkivät mielen rauhoittamiseen. Tällöin uskaltaa myös kuolla. Tärkeintä on, että kuolevan mieli on hyvä ja rauhallinen, se auttaa läpi Bardojen (49 päivää)  ja suo hyvän uudelleen syntymän. Jos mieli on riittävän rauhallinen voi päästä pois maallisen elämän kiertokulusta - Samsarasta.

Eri buddhalaisilla suuntauksilla on erilaisia rituaaleja kuoleman yhteydessä ja sen jälkeen.  Sairaalan ei niitä tarvitse tuntea, vaan omaiset kertovat toiveensa tarpeen vaatiessa. Esim. tiibetinbuddhalaiset toivovat ettei ruumista liikutella kolmeen päivään tai liikutellaan mahdollisimman vähän. Uskomme, että ihminen kuolee asteittain elementti kerrallaan ja mieli ei irtaudu kuolinhetkellä. Laitan liitteeksi Dalai Laman kirjoituksiin perustuvan tekstin kuolemaan valmistautumisesta.  

En ole kuullut syntymään liittyvistä toiveista.

Eli toiveita on loppujen lopuksi aika vähän. Olen selittänyt asioita vähän laajemmin, jotta ymmärrätte ne muutamat asiat joita toivomme.

Liitteet:
Tiedosto  Kuolemaan valmistautuminen .doc    57K