web stats
diashow
Juhani Hakala

Ajankohtaista

Viha ja käärme

Lue lisää »

Kirkko ja meditointi

Lue lisää »

Yksi vai monta Jumalaa?

Lue lisää »

Muualla verkossa

Jaa eteenpäin

Juhani Hakala

Juhani Hakala potrettikuva

Tapahtumakalenteri

Ma Ti Ke To Pe La Su
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          
Tietotori

Buddhalainen: homous ja lesbous

                                10.2.10

Hei! Olisitko ystävällinen ja kertoisit minulle budhalaisten kannasta adoptioon ja homoseksuaaliparejen adoptioon? Teen etiikan projektityötä adoptiosta ja siihen pitää liittää eri uskontojen mielipiteitä aiheesta. Olisi suuri apu jos voisit kertoa hiukan budhalaisten kannasta.


Buddhalaisilla ei ole ”virallista” kantaa kumpaankaan kysymykseesi.

Meidän kannan voi johtaa kahdesta lähtökohdasta: elämä on arvokas ja buddhalaisuuden ainoa tavoite kärsimyksen vähentäminen erilaisin keinoin. Tämä oli Buddhan ensimmäisiä, ellei ensimmäinen opetus. Kolmas lähtökohta tulee uskontomme luonteesta. Se on Dalai Laman mukaan ”mielen tiede”, se ei ota kantaa yhteiskunnallisiin asioihin.

Ensiksi elämän arvokkuus. Elämä on arvokasta koska vain sen aikana voi vähentää huonoa karmaa ja valaistua. Esim. tiibetinbuddhalaiset eivät voi lainkaan ymmärtää meidän korkeita itsemurhalukuja.

Jokainen elämä on tärkeä, olipa adoptoitu, lesbo, homo tai vaikka naispappi. Elämä ilmenee monin eri fyysisin ja henkisin muodoin ja kaikki ovat yhtä tärkeitä. Poikkeavuus enemmistöstä aiheuttaa aina painostusta ja siten kärsimystä.  

Adoptiossa vähennetään sekä tulevien hetero/homo/lesbo-vanhempien kärsimyksiä. Lisätään rakkautta. Mutta suurin kärsimyksen vähentyminen tapahtuu adoptiolapsen kohdalla. Kun lapsia annetaan adoptioon, on aina joku syy, minkä vuoksi adoptio tapahtuu. Tämä syy aiheuttaa paljon kärsimystä: vanhempien kuolema tai sairaus, ääretön köyhyys, ympäristön paine jne.

Yhteiskunnallisesta lähtökohdasta kerron pienen tosijutun. Setan puheenjohtaja Jorma Hentilä oli aikanaan työkaverini. Häntä haastateltiin radiossa homoudesta. Hän kertoi, että oli ollut lapsesta lähtien homo. Hänellä ei ole ollut muita vaihtoehtoja elämässä. Tämän jälkeen studioon sai soittaa. Puhelut olivat aivan hirveitä. Eri Raamatun kohtien perusteella Hentilä toivottiin alimpaan helvettiin. Hentilältä kysyttiin mitä hän ajattelee puheluista. Hän sanoi, että kyllä hän ymmärtää soittajia. Silloin kuin Raamattu kirjoitettiin, oli juutalaisia vähän.  Heidän ainoa tapa säilyä hengissä, oli lisääntyä. Ympäröivillä arabeilla taas homous oli yleistä. Eli Raamatun homokielto perustuu yhteiskunnallisiin olosuhteisiin – ei Jeesuksen sanaan. Hän taatusti ei olisi tuominnut homoja.

Kristilliset arvot käyvät läpi suomalaisen yhteiskunnan voimakkaina. Homoilla ja lesboja vainottiin vielä muutama vuosikymmen sitten. Vainoa on aina perusteltu Raamatulla ja se ilmeni monin eri yhteiskunnallisin rajoitustoiminnoin, lainsäädäntöä myöten. Meistä homous ja lesbous eivät ole yhteiskunnallisia asioita, vaan ihmisen omia henkilökohtaisia asioita, jotka eivät kuulu muille. Jokaisella on oma henkinen tiensä.

Buddhalaisuus ei lähde ympäröivistä olosuhteista, vaan vain ja ainoastaan ihmisestä käyttäytyipä hän sukupuolisesti miten tahansa. No ei ihan näin. Kyllä toisen hyväksikäyttö ja sukupuolisuus itsetarkoituksena tuomitaan, olipa sukupuolinen suuntautuminen mikä tahansa.