web stats
diashow
Juhani Hakala

Ajankohtaista

Viha ja käärme

Lue lisää »

Kirkko ja meditointi

Lue lisää »

Yksi vai monta Jumalaa?

Lue lisää »

Muualla verkossa

Jaa eteenpäin

Juhani Hakala

Juhani Hakala potrettikuva

Tapahtumakalenteri

Ma Ti Ke To Pe La Su
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30    
Tietotori

Kalevala ja muut uskonnot

Kalevala ja muut uskonnot                       27.04.10

Olen aiemmin kirjoitellut buddhalaisuuden ja shamanismin yhtäläisyyksistä. Neljän Tuulen leirillä Veli-Heikki selittä Kalevalan sisältöä. Menin sanomaan hänelle, että mikään mitä hän sanoi, ei ollut ristiriidassa buddhalaisuuden kanssa.

Henkinen oppaani järjesti jälleen kirjan: Pekka Ervast: Kalevalan avain. Kirja on näköispainos vuodelta 1916. Olen vasta puolivälissä, mutta olen niin innostunut, että on pakko kirjoittaa jo nyt. Kirjassa on paljon sellaista, jota itse olen ajatellut, mutta en muilta lukenut. Joten aloitetaanpa.

Lönnrootin aikana Kalevalalla oli valtava kansallinen ja kansainvälinen merkitys. Kaleva oli kuvaus Suomen kansan menneisyydestä tavoista, tiedosta ja uskonnosta. Ervastin kirjan kirjoitushetkellä Kalevalaa ei enää pidetty arvossa. Se ei ollut enää tutkimuksen kohde historiallisena lähdekirjana. Se oli vain runokokoelma.   

Kansanuskon päivän ja Karhun seminaarissa prof Juha Pentikäinen sanoi, että vanha Kalevala vastasi vanhaa kansan uskoa, uusi Kalevala on muutettu kristinuskoa tulevaksi. Samassa seminaarissa taas intiaanien uskonnosta pidetyn alustuksen sisältö oli kuin minun kynästä. Se vastasi Suomen kansanuskoa, shamanismia, buddhalaisuutta, teosofiaa jne jne: kaikki on yhtä. Kaiken takana on yhteinen energia, jumala, jos niin halutaan. Aika monet muutkin uskonnot jakavat tämän käsityksen. Buddhalaisilla on filosofinen pohdinta ilmiön luonteesta.

Pekka E. miettii ensin onko Kalevala pyhä kirja. On hän vastaa, se alkaa maailman luomisesta. Se sisältää ”yliluonnollista” tietoa.. Pyhä kirja on Pekan mukaan ”kirja johon on kätketty elämän ja kuoleman jumalallisia mysterioita, kirja joka osaa neuvoja totuuden etsijälle tien näennäisesti yliluonnolliseen tietoon.”

Koska Kalevala on pyhä kirja se todistaa, että Suomessa on asunut tietäjiä ja Suomen kansa on tai ainakin on ollut henkisesti sivistynyt kansa, kunnes kristinusko tuhosi tämän sivistyksen. Meillä on takanamme loistava menneisyys, josta on syytä olla ylpeä, jos se vain Suomessa tiedettäisiin.

Tietäjillä on ollut viisaus elämästä asuivatpa he Suomessa, Egyptissä, Amerikassa tai Siperiassa. Sen jälkeen Pekka luettelee tällaisen tietäjän viisauden tunnusmerkit. Niiden silittäminen tässä vie liikaa tilaa, kirja löytyy kirjastosta. Kaikki on yhteydessä kaikkeen, kaikki vaikuttaa kaikkeen, on syy ja seuraus. Henkimaailma on toinen todellisuus, jonka vain harvat pystyvät kokemaan, kun ovat tiellään riittävän pitkällä. Se on täysin riippumaton uskonnon nimestä ja rituaaleista.

Kalevalan sankarit edustavat jumalallisia voimia, jumaluuksia, kosmista energiaa.

Aasialaiset uskonnot korostavat käsitteettömyyttä, jota ei voi kuvata käsitteillä. Kalevala on juuri tällainen. Kalevala ei puhu jumalasta sanoin vaan se on ”jumalallisen mysteeritiedon ilmaus”.

Erittäin mielenkiintoinen on luku pyhä kolminaisuus. Se löytyy Vedasta, muinaisesta Egyptissä, vanhasta Kiinassa, Skandinaviasta, juutalaisilta, Kalevalassa jne jne. Hän ei mainitse buddhalaisuutta, mutta meillä on Buddhan eri olomuotoja ilmaisevat kayat. Kalevalassa maailman synnytti isä tuuli (abstrakti), Ilmatar äitinä ja Väinämöinen poikana, joka loi maan.

Ehkä tämä riittää tässä vaiheessa. Olen innoissani sen vuoksi, että meillä Suomessa on ollut samanlainen uskonto, joka vallitsi ympäri maailmaa, animismi, luontousko, ja joka on edelleen vallalla monessa uskonnossa. Se on kristinukossakin peitettynä, Pyhä Henki = kosminen energia, Isä Jumala = yhteinen tietoisuuteemme. Jeesuksen eleet ovat energiaparantajan eleitä joita parantajat käyttävät nykyäänkin.
Toinen tärkeä piirre on, että Kalevala ja niin monet kukoistavat uskonnot jakavat samankaltaisen käsityksen maailmasta, jota Kristinusko ei ymmärrä ja jonka tuomitsee.
Myös kaikissa uskonnoissa on paljon yhteistä esim. neitsyestä syntynyt Jumala.
Tarina varmaan jatkuu kun kirja etenee.