web stats
diashow
Juhani Hakala

Ajankohtaista

Viha ja käärme

Lue lisää »

Kirkko ja meditointi

Lue lisää »

Yksi vai monta Jumalaa?

Lue lisää »

Muualla verkossa

Jaa eteenpäin

Juhani Hakala

Juhani Hakala potrettikuva

Tapahtumakalenteri

Ma Ti Ke To Pe La Su
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          
Tietotori

Jeesus ja Buddha

Buddha ja Jeesus                                5.10.10

Tämän jutun kirjoitan tosi mielelläni. Tämä kuuluu samaan sarjaan kuin juttuni Ervastin Kalevalan avaimesta. Sisältökin on hieman sama.  Tämä juttu perustuu Gary R: Renardin haastatteluun Ultra-lehdessä (10/10). Hän käsittelee tärkeitä asioita, joista minäkin olen kirjoittanut. Ja olemme täysin samaa mieltä, mutta eri lähtökohdista.

Gary ei ole kristitty, mutta uskoo Jeesukseen. Mii tuu, eli minä myös. Mutta jännää on, että se mitä hän puhuu Jeesuksesta ja pyhästä hengestä, on täysin yhtäpitävää buddhalaisten käsitysten kanssa. Hän vain käyttää eri nimiä.

Olen kirjoittanut aiemmin paljon siitä miten loppusuoralla kaikki uskonnot ovat yhtä. Tämä juttu on hyvä esimerkki siitä. Hindut ja buddhalaiset vain matkaavat suoremmin ja nopeammin lähtemällä matkaan suoraan sisäänpäin. Jeesukseen uskova Gary suosittaa aivan samaa.

Aloitetaanpa. ” Jeesus ja Buddha tiesivät, ettei tätä maailmaa tarvitse ottaa vakavasti” sanoo Gary. Aivan - koska maailma on luomaamme harhaa ja mielikuvituksen tuotetta. ”Jumala haluaa että olet onnellinen”. Kun juurilamani kävi Suomessa, hän sanoi, että onnellisuus kuuluu kaiken kattavaan energiaan. Se on meissä. On kyse löytämisestä,

Me olemme yhtä Jumalan kanssa, olipa hän kumpi vaan otsikon kavereista. He ja me ovat energiassa yhtä. Shamaani puhuu kosmisesta energiasta, buddhalainen alkuperäisestä viisaudesta (primary wisdom), Gary puhuu Pyhästä Hengestä. Sama asia. ”Te olette täydellisiä Jumalan kanssa”. ”Hänessä (Jeesuksessa) ei ole mitään, mitä te ette voisi saavuttaa”. Tämä on varmaan kristitylle aika vaikeita asioita ja Jumalan pilkkaa. Tähän Gary sanoo, että etsikää Jumalaa itsestänne, eikä anneta teologien viivästyttää teitä.

Niinhän minäkin olen sanonut, että jos Raamattu olisi Jeesuksen, eikä teologien kirjoittama, voisin olla myös kristitty. Jeesukseen valaistuneena minä uskon täysin.

Kristinusko ja Islam ovat yhteiskunnallisia uskontoja. Ne ovat osa virallista yhteiskuntaa. Hindut ja buddhalaiset eivät ota kantaa yhteiskunnallisiin asioihin, vaan menevät sisäänpäin. Kuten Garykin toteaa Raamattu perustuu sen ajan asenteisiin ja tulkintoihin. Jeesuksen viesti ei mennyt perille, vaan se tulkittiin sopivaksi sen ajan yhteiskuntaan. Syntyi uskomusjärjestelmä jota kutsutaan kristinuskoksi pelkistää Gary. YES!!!!

Yhteiskunta ja asenteet muuttuvat Se on Kristinuskon ja Islamin suurin ongelma. Ne yrittävät väkisin tuoda 2000 vuoden takaisia asenteita nyky-yhteiskuntaan. Jeesus itse ei ottanut kantaa yhteiskunnallisiin asioihin.

Ihminen ei ole paljoa muuttunut 2500 vuoden aikana. Siksi hinduismia ja buddhalaisuutta ei tarvitse tulkita. Psykoterapia noudattaa aivan samaa kaavaa kuin opettajan ja oppilaan suhde 2500 vuotta sitten.

Gary: ”Jeesus vapauttaa meidät mielemme harhoista”. No mutta, sehän oli Buddhankin opetus 500 vuotta aiemmin.

Mielenkiintoinen on väite, ettei maailmaa luotu meille, vaan me loimme sen itse. Maailma on mielemme harhaa. Viittaan aiemmin kirjoittamiini Helsingin piispojen ihmettelyn, miksi Jeesus salli pahan tapahtuvan. Miksi Jumala loisi maailman, joka on täynnä pahaa? Aika hyvä kysymys.

Gary puhuu todellisuudesta, jossa ei ole muotoja. Olen itse nähnyt onnellisuuden tilan, jossa ei ole käsitteitä. Me kutsumme sitä valaistuneen tilaksi, jossa ollaan yhtä Buddhan kanssa. Ja myös Jeesuksen.

Taas 100 %:sti buddhalaista tekstiä: ”On Todellisuus, joka on yhtä kuin Jumala… ja sitten on kaikki muu. Kaikki muu, joka on unenkaltaista illuusiota. Oman egomielemme projisoimaa harhaa.”

Ego rakastaa maailmaa. Ego suuntautuu ulospäin, jonne se siirtää vastuun itsestään. Ihminen kuvittelee, että Jeesus hoitaa asiat hänen puolestaan. Kuinka se on mahdollista, jos he ovat yhtä? En usko Jeesuksen myöskään tarkoittaneen tätä. Jeesushan uskoin myös inkarnaatioon, jonka joku sikaillut piispa esitti poistettavaksi, koska pelkäsi syntyvänsä uudelleen sikana. Konstantinopolin kirkolliskokous poisti inkarnaation, johon myös muinaiset suomalaiset uskoivat.

Garyn mukaan olemme täällä syyllisyyden vuoksi. Puhuisin samoin sanoin Karmasta, jonka Garykin kyllä mainitsee. Syyllisyyden poistaa anteeksianto Pyhän Hengen kanssa. Minä taas korvaan Pyhän Hengen sanalla kaiken kattavalla energialla.

Anteeksiannolla pyyhimme pois monta inkarnaatiota, sanoo Gary. Minä puhun karman puhdistamisesta – sama asia.  Anteeksianto perustuu Garyn mukaan syyhyn ei seuraukseen. Jos joku kohtelee lapsiaan huonosti on se seuraus. Todellinen syy on se, että alkoholisti-isä pahoinpiteli häntä pienenä. On nähtävä toisen ihmisen vihan taakse, on ymmärrettävä sen syy. Silloin ymmärtää ihmistäkin.

Tärkeintä on anteeksianto itselle. Usein pitää läpikäydä ja tiedostaa ne ikävät asiat, joista haluaa eroon. Työtä pitää tehdä itse, mutta Energia, Pyhä Henki on mukana auttamassa. Ei ole muuta tehtävää, kuin egon ”tekemättömäksi tekeminen”. Olen itse käyttänyt aivan samoja sanoja.

Hän puhuu paluusta kotiin, josta emme ole edes lähteneet. Toisin sanoin, Meissä on koko ajan Buddha, hyvyys, joka on egon kuonan alla.

Garyn mukaan ”Kun alamme nähdä maailmaa meissä oleva Kristuksen näkökyvyn kautta, Jumala on kaikessa minkä näemme, koska Jumala on mielessämme”. Juuri näin.

Gary puhuu toteutuvan ajatuksen voimasta. Itselläni on kokemusta tästä. Toivoin aikanaan olevani eläkkeellä juuri sitä mitä nyt olen.

”On tärkeää kunnioittaa jokaisen valitsemaa polkua” sanoo Gary. Sitä polkua voi arvostella vain polulla kulkija itse, koska kukaan muu ei tunne hänen polkuaan. Polulla johdattaa Pyhä Henki, kosminen energia, suojelusenkeli, miten vain.

Lopuksi Jeesuksen sanoja Tuomaan evankeliumista: ”Isän valtakunta on pikemminkin levittäytynyt koko maailman ylle, eivätkä ihmiset sitä näe”.

Muistattehan Tuomaan evankeliumin. Sitä ei huolittu Raamattuun, koska se oli Jeesuksen suoraa puhetta. Sitähän ei voi tulkita.