web stats
diashow
Juhani Hakala

Ajankohtaista

Viha ja käärme

Lue lisää »

Kirkko ja meditointi

Lue lisää »

Yksi vai monta Jumalaa?

Lue lisää »

Muualla verkossa

Jaa eteenpäin

Juhani Hakala

Juhani Hakala potrettikuva

Tapahtumakalenteri

Ma Ti Ke To Pe La Su
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30    
Tietotori

Puhua ei saa!

Puhua ei saa!    9.1.11

Entinen Naislama Chudrun kävi taas Suomessa. Mutta nykyään maallikkonakin yhtä viisas.
Perinteisen tiibetinbuddhalaisen käsityksen mukaan omasta tiestä ja sen tapahtumista,  ei saa puhua muille. Ja siksi olen saanut arvostelua tästä blokista. Chudrun taas sanoi, että pitää mennä talon katolle huutamaan samasta asiasta, että mahdollisimman moni kuulee.
Edistyneemmät Lamat ja Rinpochet suosittelevat, että oppia pitää muokata Länsimaalaisia varten.  Ringu Tulku sanoi aikanaan, kun kysyin voinko mennä shamaaniopettajan Charles Lawrencen oppiin, että mitä vaan kunhan motivaatio ja Dharma (oppi) ovat oikeat. Shamanismin kautta otin oikotien energiaan, jonka olisin saanut buddhalaisella tiellä vasta 3 vuoden retriitissä, johon en olisi koskaan mennyt. Kaikki buddhalaiset tiet eivät näytä buddhalaisilta, mutta ne ovat tarpeellisia mielen muokkaamiseksi.
Euroopan buddhalaisen Unionin kokouksessa eräs arvostettu ranskalainen Tulku sanoi, että vain Dharma-sanan voisi säilyttää, eikä välttämättä sitäkään.
Chudrun sanoi samaa kuin itsekin näissä blokeissa. Opin sisällössä tulisi huomioida länsimaalainen mielenlaatu. Aasialinen lähtee alhaalta päin, tietämättä mitä edessä on. Tällainen luottamus on tietysti paras mahdollinen. Ei mieti turhaan ja elää tässä hetkessä.  
Mutta länsimaalaisen mieli ja myös minun on toisenlainen. Se haluaa tietää lopputuloksen ja tien miten siihen päästään, ennen kuin astuu virtaan. Olen kärsinyt kovasti, että minussa on tapahtunut paljon niin fyysisesti kuin henkisestikin. Mutta en tiedä mitä minussa tapahtuu. Ääni- ja energiaopettajani Juan Lopera kertoi minulle chakra- ja Kundaliiniprosessista kun olin ihmetellyt sitä minussa jo vuoden verran. Jatkuva väsymys tuo mieleen vakavia sairausepäilyjä, nousivathan eturauhasen syöpäarvot kun kakkoschakraa putsattiin. Lonkka meni niin jumiin, että en pystynyt kävelemään ja sitä hierottiin auki pari kuukautta. Tulee kyllä aina välillä mieleen, että mitä jos kuvittelen kaikki ja olenkin vakavasti sairas.
Muuten olen Juanille kiitollinen siitä, että opin, että ääni on energiaa. Kun henkinen tie etenee, sen kuulee myös äänessä. Äänijänteet ovat vapautuneet ja yltävät hämmästyttäviin suorituksiin.  Ääni lähtee syvältä rinnasta ja resonoi, esim. joogamantrassa, muiden äänien kanssa.
Ainoa ohje, jonka olen saanut juurilamalta Rabsangilta, on, että elämä on harjoitukseni ja luota vaan, että kaikki menee hyvin. Ainoa harjoitus, joka on minulle annettu, on Tonglen, enkä tiedä teenkö sitä itseni tai muiden hyväksi (vedetään sisään muiden murheita, puhdistetaan ja puhalletaan myötätuntoa takaisin).
Kuten olen kertonut olen kokenut aiemman elämäni kuoleman. Se muutti suhtautumistani siihen mitä minussa tapahtuu. Se on sen arvoista vaikka veisi kuolemaan, uuden alkuun.
Chudrun sanoi, että vauhtini on liian kova ja pitää maadoittaa, mennä luontoon. Samaa sanoi chakrakuvien tulkitsija. Tämä johtuu työtaustastani. Olen innoissani muutoksesta, kehityksestä. Muutkin asiasta tietävät ovat maininnet prosessini vauhdista ja voimakkuudesta. Viimeksi joogaopettaja Petri Räsänen.
Mutta kuten Juan sanoi, prosessi on automaattinen, eikä sille voi mitään, eli väsymys jatkuu.
Mutta palataanpa siihen pitääkö ja minkä verran buddhalaisuutta muuttaa länsimaalaisille. Dalai Lama sanoi, että jos uskonto ja tiede ovat ristiriidassa, pitää muuttaa uskontoa. Eli on muokattavaa oppimme, niin että se on paremmin länsimaalisten omaksuttavissa.
Mutta säilyttäisin monta asiaa, ainakin kaikki harjoitukset. Ne ovat kyllä buddhalaisiakin, mutta täysin nykyiseen psykologiseen tietoon perustuvia. Tiede todistaa yhä enemmän buddhalaisia käsityksiä oikeiksi. Tämä puree länsimaalaisiin. Mingyur Rinpochen kirja on paras viimeaikainen esimerkki tästä. Hän perustelee buddhalaisia prosesseja aivoissa tieteen tuloksin.
En ole varma vaikuttaisiko suomenkielinen puja, chanttaus, samoin kuin tiibetinkielinen. Chenrezig-pujan jälkeinen hyvä olo johtuu varmasti maagisesta, tanttrisesta tiibetin kielestä.
Olen valittanut, ettei meillä ole opettajia. Se on osatotuus. Meillä on opettajia, mutta emme sitä välttämättä huomaa. Minä kuljetan mukana laumaa henkiopettajia, joiden joukossa näkyy yksi lamakin, sanoi Charles. Se vain vaivaa kun pidemmällä olevat vilkuilevat jatkuvasti yläpuolelleni, enkä tiedä mitä siellä on. Ehkä siellä on vain aurakuvien mukainen iso ja kirkasvärinen, henkisyyttä ja auttamista kuvastava energiakenttä. Tai opettajani. Vuosittaisilla chakrakuvilla pysyn edes jotenkin perillä, että minussa tapahtuu jotain, eikä kyse ole sairaudesta.
Lamojen opetukset ovat sekä suullisia, että energeettisiä. Uskon minun rajun prosessini alkuunpanijan olevan Rabsangilla ohella hänen opettajansa Tai Situ. Olen ihmetellyt aiemmin hänen poissaollutta olemusta kun olin haastattelussa, mutta Chudrunin mukaan hän opettaa sillä tavalla, eli siirtää energiaa. Kiitos siitä.
Hieman toisella lähestymistavalla buddhalaisuus on juuri sitä mitä länsimaalainen mieli kaipaa. Kirkon sanoma häiventyy, kun yksilöllisyys lisääntyy. Ihminen haluaa itse ottaa vastuun tiestään ,eikä enää työnnä vastuuta muille ihmisille tai jumalille. Siksi tieteen ja buddhalaisuuden yhdenmukaisuus on yksi  tärkeä lähtökohta ja Dalai Lama on tuonut sitä kiitettävästi esiin.