web stats
diashow
Juhani Hakala

Ajankohtaista

Viha ja käärme

Lue lisää »

Kirkko ja meditointi

Lue lisää »

Yksi vai monta Jumalaa?

Lue lisää »

Muualla verkossa

Jaa eteenpäin

Juhani Hakala

Juhani Hakala potrettikuva

Tapahtumakalenteri

Ma Ti Ke To Pe La Su
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          
Tietotori

Totta tai ei, minä uskon

Oheinen juttu on tehty erästä lehteä varten, mutta tulin toisiin aatoksiin, ehkä juttu on liian henkilökohtainen julkaistavaksi. Jutussa on pyritty kuvaamaan kokonaisvaltaisesti tietäni. Se on tavallaan yhtenveto aiemmista jutuistani.

7.4.11
Jussi


Totta tai ei, minä uskon

Otsikon lause on ollut tärkein tienviitta henkisellä tielläni. Monet asiat ovat olleet niin hienovaraisia, että niiden aistiminen on vaatinut alussa mielikuvitusta. Hyvä esimerkki on energian aistiminen. Tämä kuitenkin edellyttää, että on jo avautunut henkisille asioille. Ja siitä kerron nyt.

Jäätyäni osa-aikaeläkkeelle alkoi henkinen tieni voimakkaammin kymmenisen vuotta sitten. Lamani mukaan työssä ollen tämä kehitys olisi ollut mahdollista. Kyse on sen verran kokonaisvaltaisesta psyykkisestä ja fyysisestä prosessista.

Olin kyllä kulkenut tietä tietämättäni jo ennen eläkettäkin. Olin edellisessä elämässä rabbi, henkinen asiantuntija.  Lapsuudessa taas körttiäiti retuutti minua kirkkoon. Opin lapsuudessa olemaan luonnossa ja yksin. Vesi, kalliot, tuuli ja meri ovat edelleenkin tärkeät. Kun vielä lisätään psykologivaimo ja työ hallinnon kehitystehtävissä (muutosherkkyys) alkaa tausta jo olla selvillä. Olen innostunut kehityksestä, muutoksesta, olipa se itseni sisällä tai ulkopuolella.

Ensin tutustuin tiibetinbuddhalaisuuteen (TB) ja kun Suomessa ei ollut TB:n energiaopettajaa, minut ohjattiin myöhemmin shamanismin tielle, joka oli oikotieni energiaan.  Energia-asiat kuuluvat kyllä buddhalaisuuteen, mutta niitä opetetaan perimyslinjassani luostarissa kolmen vuoden retriitissä opettajan läsnä ollessa.

Perinteisesti buddhalaisuudessa omasta tiestä ei saa puhua ja muiden tietä ei saa arvostella. Olen pitänyt tiestäni henkistä blokia, jota on arvosteltu (www.juhanihakala.fi). Syy on se, että kun kerron itsestäni, se voi tuoda ongelmia ihmisille, jotka vielä eivät ole valmiita. Länsimaalainen haluaa kuitenkin tietää tien kunnon ja pituuden, sekä päämäärän, ennen kuin lähtee tielle. Tätä ovat myös Lamat painottaneet ja muokanneet buddhalaisuutta länsimaalaisille paremmin sopivaksi.

Esi-isämme aistivat luonnon energian. Me olemme menettäneet tämän kyvyn. Kyse on hyvin luonnollisista asioista. Siksi niistä pitää voida puhua avoimesti. Kyse ei ole salatieteestä, vaan vahojen kykyjen palauttamisesta.

Paljastan jo nyt juttuni juonen. Kyse on energiasta, olipa sen nimi enkeli, intuitio, pyhä henki, kosminen energia, primaarinen viisaus, kaikille yhteinen energia jne. jne. Kyse on energian löytämisestä. Kaikki on yhtä, loppusuoralla kaikki uskonnotkin.

Opettajista

Opettaja tulee kun olet valmis. Ja kun opettaja tulee, syntyy syvä kiintymys. Minulle se syntyi mielen luonnon näyttämisen yhteydessä.

Kun aloitin buddhalaisella tiellä, olin suomalaisen nunnan opetuksissa. Monesti tulin kotiin ja ihmettelin vaimolle, etteihän asia voi olla niin kuin hän sanoi. Vaimoni sanoi joka kerta, että kyllä se psykologian valossa on aivan mahdollista. Luin itsekin paljon psykologista kirjallisuutta, mutta vaimoni on tukenut ja pitänyt huolen, ettei mene överiksi, sairauden puolelle. Eräs ystäväni joutui mielisairaalaan, kun lähti tälle tielle liian aikaisessa vaiheessa. Aivan kuten Buddha sanoi: älä usko mitään mitä sanon, ennen kuin olet testannut asiaa itsessäsi.

Oman perimyslinjani (Kagye) lamoja ei asu Suomessa Siksi minua ovat ohjanneet henkiopettajani. Oikea kirja ja kurssi löytyy aina vastaamaan sen hetkisiin tarpeisiini.

Henkiopettajistani ensimmäinen oli käärme. Oletan hänen olevan sulkakäärme. Karhu antoi minulle voimansa ensi kertaa transsitanssissa. Hän ilmoittaa energiallaan itsestään rumpupiireissä. Pieni pitkäpartainen tietäjä ilmestyy silloin tällöin. Kerran kanavoinnissa hän kiitteli kun rummutimme Lemminkäisen haudalla Sipoossa ja sanoi, että nyt se alue on puhdistettu. Kanavoinnissa hän ilmoitti nimekseen Isar.

Viime kesänä Neitvuorella (Kalavalan Hiidenvuori) kohtasin vuorelle haudatut tietäjät. Myös käärme oli siellä voimakkaasti mukana. Paikka oli sama, jossa tapasin käärmeen ensi kerran 10 vuotta sitten. Rummutuksessa vuorelle nousi aurinkoisena kesäpäivänä niin raju tuuli, että vetäjän oli pakko siirtyä kauemmas vuoren reunalta.
Kun tapasin shamaaniopettajani Charles Lawrencen ensi kertaa, hän tuli kolme kertaa kysymään, missä olimme tavanneet. Rummutuksessa hän tuli makaamaan aivan kylkeeni Kysyin myöhemmin selvisikö asia. ”Selvisi”, hän sanoi. ”En tunne sinua, vaan energiasi. Se on samanlainen kuin omani”. Sama toistui Sherablingin luostarissa. Vanhat munkit luulivat tuntevansa minut.

Ääni ja energiaopettajani Juan Lopera opetti parantamaan energialla sekä fyysisesti, että äänellä. Ääni on energiaa ja siinäkin on tapahtunut selviä muutoksia. Hän opetti auringon voiman, sätkin 20 min. tämän ensimmäisen energiakokemukseni jälkeen

Uskon myös Buddhalaisten opettajieni henkiseen läsnäoloon ja ohjaukseen. Tapaamisissa myös välittyy energiaa, joka ohjaa kehitystä. Löysin myötätunnon Akong Rinpochen rajun Lääkäri Buddhan initiaation jälkeen. Kun kysyin Ringu Tulku Rinpochelta, voinko ottaa shamaaniopettajan, hän vastasi, että mitä vaan kunhan Dharma (opetukset) ja motivaatio ovat riittävän vahvat. Tai Situ Rinpoche opetti, että energia on mielen voima, joka säteilee. Juurilama Rabsang näytti mieleni todellisen luonnon, kirkkauden ja käsitteettömyyden.

Last but least on Laksmi. Charlesin leirillä hän tuli luoksemme ja teimme hänelle seremonian. Myöhemmin mietin onnellisuuden olemusta ja Laksmi ilmestyi minulle unessa. Selvittelin asiaa seuraavana päivänä netistä. Laksmi on onnellisuuden ja vaurauden hindujumalatar. Kun mietiskelen häntä, valtaa mieleni onnellisuus. Yhtä voimakkaan onnellisuuden tunteen tuo pujassaan Laksmin virkaveli Chenrezig. Laksmi oli myös buddhalainen jumalatar, mutta hänet poistettiin, kun TB puhdistettiin  ”hinduismeistä”.

Buddhalaisuus ja tiede

Olin juuri psykologien, psykiatrien ja psykoterapeuttien seminaarissa, joka koski tietoisuutta. Alustajat lähtivät Buddhan opetuksista. Nykyään noin puolet USA:ssa annettavasta terapiasta perustuu tietoisuusopille ja asiasta on menossa runsaasti tutkimuksia. Eräs buddhalainen psykoterapeutti kertoi miten kymmenen vuota sitten sairaalassa hänen ajatuksiaan vierastettiin, nyt ne ovat aivan normaaleja ja hyväksyttäviä. Buddhalaiset opettajat ovat jo yli 100 vuotta käyneet vuoropuhelua tiedemiesten kanssa.

Länsimainen tiede kuten kognitiivinen psykologia, fysiikka (kaikki on energiaa) kvanttifysiikka jne. todistavat buddhalaisten 2500 vuota vanhojen viisauksien paikkansapitävyyden.
Luin juuri Mingyur Rinpochen kirjan, joten hän kuvaa buddhalaista prosessia aivotutkimuksen tuloksin (Yongey Mingyur Rinpoche: Elämänilon salaisuus ja onnellisuuden tiede, Basam Books). Koskaan ei ole myöhäistä saada uusia aivoja. On runsaasti tutkimustuloksia, miten meditaatio muuttaa aivoja ja käyttäytymistä.

Dalai Lama kutsuu buddhalaisuutta mielen tieteeksi. ”Jos tiede ja uskonto ovat ristiriidassa, muutetaan uskontoa” hän sanoo. Hän arvostelee evoluutioteoriaa siitä, että se ei ole henkisen evoluution teoria. Aina ei myöskään vahvin voita, vaan se yhteisö, joka tekee parhaiten yhteistyötä. (Dalai Lama: Maailmankaikkeus atomissa, Tammi))

En ole ainoa, joka on sitä mieltä, että buddhalaisuus ja shamanismi ovat hyvin lähellä toisiaan. TB:ssä on paljon vaikutteita Tiibetissä vallinneesta shamanistisesta Bön traditiosta. Energioilla on vain eri nimet.. Myös Kalevala on saanut hyvin buddhalaisen tulkinnan, vai onko se edes tulkinta (esim Pekka Ervast: Kalevalan avain, vuodelta 1915, suosittelen lämpimästi)? Sampokin löytyy Tiibetistä.

Jotkut eivät pidä buddhalaisuutta uskontona vaan filosofiana. ”Ei se mikään uskonto ole, minä vaan tuijotan seinää” sanoi eräs johtava zenbuddhisti. Osa ateisteistakin hyväksyy buddhalaisuuden, koska Jumala on mielen tuote. Teosofia on lähellä buddhalaisuutta

Zenbuddhalaisuudessa ei käytetä tietoisesti käsitteellistä mieltä, kun taas TB:n takana on runsas ja monipuolinen filosofia ja harjoitusperinne.

Energiakanavat puhtaiksi

Jotta energia voisi kulkea ihmisen sisällä ja säteillä ulospäin, pitää energiakanavat ja chakrat olla auki. Sitä voi fyysisesti avittaa mm Astanga joogalla, sanoo Helsingin Astangakoulun vanhin.

Kanavien pudistaminen edellyttää lapsuuden ja aikuisuuden traumojen läpikäyntiä. Itse tein sitä buddhalaisessa Tara Rokpa ryhmäterapiassa (www.rokpafinland.org). Siihen liittyy syntymäretriitti, jossa käydään läpi koko syntymä vaihe vaiheelta. Ennen syntymää tapasin vanhempani, joiden suhteen minulla oli ollut huono omatunto. Minulle tuli voimakas hyvänolon tunne: kaikki on anteeksi annettu. Luulin jo, että siinä se oli, lapsuuteni trauma. Niin ei ollut ja henkiopettajani huijasi minua.

Minulla oli astma, ja olin juuri opetellut täydellistä joogahengitystä. Näin kurssin syvähengitystekniikasta ja ajattelin, että se olisi varmaan hyvä opetella astman vuoksi. Kyse oli kuitenkin sufien syntymäretriitistä, jolle minut huijattiin. Olinhan juuri ollut syntymäretriitissä. Siellä Devapada sanoi, että minussa on paljon kätkettyä vihaa.  Olin toista mieltä. Teimme tunteita purkavan dynaamisen harjoituksen. Ja vihaa tuli minusta ja paljon. Jälkeenpäin kysyin, että so what? Devapada kysyi vanhemmistani ja veljistä. Kun hän kysyi sisarestani sanoin, että voi helv…, siinä se on.

Nuoremman siskoni vuoksi sain lapsena muutaman kerran syyttäni remmiä. Ja juuri luin syntymäkirjastani, että sain yksivuotiaana piiskaa kun pissasin housuihini. Koko elämäni olin ollut sosiaalisesti arka ja vetäytyvä, miellyttämisen haluinen, ettei tulisi selkään. Hartiat roikkuivat edessä ja pää niiden välissä. Kun tämän tajusin, alkoi tuskainen kaksi vuotta kestänyt ryhdin oikaisuprojekti. Tiedän nyt, että se oli välttämätön energian esteettömän kulun vuoksi.

Traumojen käsittelyn jälkeen (eivät ne poistu, mutta ne eivät vaivaa) oli Lääkäri Buddhan puja, tapasin energiaopettajani ja Lama Rabsang näytti mieleni luonnon. Siinäkin oli pientä huumoria, hän ei kertonut asiaa etukäteen, eikä jälkeenpäinkään, vaan tajusin sen itse. Lama vain hymyili. Tätä seurasi cahkrojen puhdistus- ja Kundaliinin nousuprosessi joka jatkuu jo neljättä vuotta.

Nyt osaan olla jo tyytyväinen siitä, että viimeiset työvuodet ja esimies olivat hirveät. Otin sen henkisen harjoituksen kannalta. Mitä vaikeampi asia, sitä suurempi oppi.

Samaan aikaan minun olisi pitänyt tehdä Mahamudra-harjoituksen 110~000 täyskumarrusta. Minulla oli kyllä jo ollut Intiasta paluulippujen kanssa aivan järjettömiä ongelmia ja jouduin lähtemään pois kurssilta Intiasta saamatta kaikkia valtuutuksia tehdä Mahamudra-harjoitusta. Nyt tiedän, että näin oli tarkoitettu. En olisi kestänyt molempia prosesseja samaan aikaan. Lonkka meni chakraprosessissa niin jumiin, että täyskumarrukset olivat mahdottomia. En usko siihen, että kaikki on ennalta määrättyä, koska pahaa karmaa voi vähentää ja itse voi tietään muuttaa, mutta uskon yhä vahvemmin intuitioon, kun lähenee energiaruumista.

Itsensä analysointia

Omaa kehitystä voi seurata tarkkailemalla itseään ja muita. Elämäni analysointi  on minulle annettu ainoa harjoitus. Tosin aiemmin annettiin Tonglen harjoitus, jossa puhdistetaan energiaa.

Laman ainoa ohje oli: usko vain kaikki menee hyvin. Sitä oli välillä vähän vaikea uskoa, kun oli niin vaikeaa, eikä ollut lähellä ketään joka auttaisi.  Uskon nyt täysin laman ohjeeseen. Ei tarvitse hirveästi yrittää, kaikki tapahtuu ajallaan.

Perinteisesti ainoa buddhalaisuuden menetelmä on ollut harjoitus: meditaatio ja erilaiset mielen ja ruumiin harjoitukset. Mutta lännessä vierailevien Lamojen mukaan on myös toinen menetelmä, itsensä analysoiminen.
Valaistua ei voi, ellei ymmärrä buddhalaisuuden perusopetuksia kärsimyksestä, tyhjyydestä, dualismista, syystä ja seurauksesta, karmasta,  kaiken muuttuvuudesta ja yhteydestä, absoluuttisesta ja suhteellisesta totuudesta jne. Perusopetukset ovat samat kaikilla buddhalaisuuden suuntauksilla.

Olen toiminut niin, että aina kun tein, ajattelin tai puhuin väärin, reagoin siihen ja lupasin, ettei se toistu. Se kyllä toistui vielä monta kertaa, mutta vähitellen käytös muuttui. Aloin miettiä miksi toimin väärin. Kun vähitellen alkaa löytyä syitä, oli mahdollista vaikuttaa syihin ja alkaa ohjata tietoisesti käytöstä, ottaa vallan tunteiden suorittamalta ohjailulta.

Olen ottanut säännöllisesti aurakuvia. Niistä saan jonkinlaista osviittaa itsessäni tapahtuvasta muutoksesta.. Syksyllä otin myös chakrakuvan. Henkiset chakrat olivat kunnossa, mutta sydän ja seksuaalichakra vuotivat. Kuvan ottaja sanoi, etten rakasta itseäni riittävästi. Minä olin luullut aivan päinvastaista. Minun pitää maadoittaa. Lama taas sanoi pari viikkoa myöhemmin, että henkinen prosessini on liian voimakas, pitää maadoittaa.

En olisi uskonut kuinka fyysinen chakrojen avautumis- ja Kundaliinin nousuprosessi on. Se on automaattinen, sitä ei voi pysäyttää. Muistot ja kokemukset ovat varastoinuneet eri puolille ruumiista. Luin kirjasta mitä seurauksia seksuaalichakran puhdistaminen aiheuttaa. Minulle oli melkein kaikki luetellut sairaudet ml. syöpäarvojen nousu. (Genevieve, Lewis Paulson: Kundalini and the chakras, evolution in this lifetime, a practical guide, Amazon, kirjoittaja on kristitty).

Kun elimistö omaksuu uusia energiatasoja, se väsyttää. Pitäisi muistaa maadoittaa. Ja kun on avoin, kokee esim. muiden surun. Marketissa energia on korkealla ja siksi väsyttää, kun ihmiset ovat kovasti motivoituneita ostamaan.
Itsessä tapahtuva muutos on hidasta ja vaiheittaista. Sitä ei huomaa välttämättä itse. Muutoksen huomaa parhaiten tutussa ryhmässä, jota tapaa silloin tällöin. Kehitys on samanaikaista ja päällekkäistä.  Useimmiten on vielä parilla edellisellä tasolla selvittelemässä asioita, kun mieli jo askartelee ylemmällä tasolla. Yleensä näytetään tavoite, johon tulee pyrkiä.  Zenbuddhalaisuudessa pyritään yht’äkkiseen muutokseen, mutta sekin edellyttää paljon harjoittelua, mielen kehittämistä meditoimalla.

Elämiä

Minulle on näytetty kolme aiempaa elämää ja kaksi niistä on vaikuttanut voimakkaasti tässä elämässä.

Jeesushan uskoi jälleensyntymään kuten esi-isämmekin (henki- ja itsesielut). Konstantinopolin kirkolliskokous poisti inkarnaatio-opin, kun varmaan joku sikaileva piispa tajusi syntyvänsä seuraavassa elämässä sikana.

Buddhalaisuuden kautta löysin Jeesuksen – valaistuneen. Hänen eleensä ovat puhtaan energiaparantajan elkeitä. Jos Raamattu olisi hänen kirjoittamansa, olisin edelleen kristitty. En usko ihmisen itseään varten pystyttämään uskomusjärjestelmään, nimeltään kirkko.

Esim. nykyinen homokielteisyys Raamatussa on kirjoitettu aikana, jolloin juutalaiset olivat arabien puristuksessa. Ainoa keino säilyä hengissä oli lisääntyä ja homous oli yleistä ympäröivillä arabeilla. Ja Paavali nimenomaan päästi Kreikassa naiset kirkkoon. Mutta naiset häiritsivät ja Paavali sanoi kuuluisat sanat ”nainen vaietkoon seurakunnassa” ja jatkoi, että jatkuva kysely häiritsee hartautta, kysykää kotona miehiltänne mitä täällä tapahtuu.

Ensimmäinen elämäni näytettiin minulle, jotta uskoisin jälleensyntymään. Teimme energiaharjoitusta. Piti piirtää kuva ja antaa sille nimi. Mieleeni tuli nimi Koha (tarkistin, ei löydy Sinuhesta).. Kaksi henkilöä sanoi eri tilanteissa kuvaa tulkitessaan, että olen elänyt Egyptissä. Menimme Egyptiin ja kysyin oppaalta merkitseekö Koha jotain. Oppaan mukaan Koha oli pari sataa vuotta sitten eläneen puunhakkaajan nimi, josta kerrottiin vieläkin hauskoja tarinoita, pakallinen Pitkä-Jussi. Sitten hän kääntyi hämmästyneenä minuun päin ja sanoi, että olen aivan Kohan näköinen. Totta tai ei, minä uskoin.

Seuraavakin elämä näytettiin hauskojen yhteensattumien kautta. Olen edellisessä elämässäni ollut Rabbi Varsovan Ghetossa. Henkinen harjoittaja. Minut tunnisti samassa korttelissa asunut liftarityttö. Eräs samassa korttelissa asunut kirjailija on kirjoittanut kirjan edellisestä elämästään Ghetossa.

Huuhaatako vai ei? Minä näytän paljon enemmän juutalaiselta tai egyptiläiseltä kuin Eteläpohjalaiselta. Koulussa sain aineista tasaista viitosta ja kutosta, kunnes aloin kirjoittaa uskonnollisia aineita, kiitos körttiäidin. Numero alkoi pyöriä ysin ympärillä. Minua kutsuttiin koulussa pastoriksi, armeijassa sotilaspastoriksi, vaikka en mitenkään ollut uskonnollinen. Pari kertaa vanhemmat naiset ovat kahvia tarjotessaan sanoneet, että pastori on hyvä.

Koin unessa kuolemani Varsovan Ghetossa. Uni oli rankka kokemus. Muistan ihmetelleeni, että miksi tuntuu näin hyvältä kun kuolen. Tämän kokemuksen tarkoitus oli muuttaa suhteeni kuolemaan. En pelkää enää kuolemaa ja siksi olen valmis tässäkin elämässä hylkäämään maalliset arvot, jos niin pitkälle pääsen. Egosta luopuminen on monelle ylivoimainen tavoite.

Näin jatkuvasti sotilasunia. Olen varmasti Suomen ainoa buddhalainen yliluutnantti. Militaristisuus on aina vaivannut minua. Se helpotti jo paljon, kun minulle kerrottiin, että olin ollut pidetty sotapäällikkö Balkanilla keskiajalla. Pidän edelleen avoimista tiloista, aroista. Mutta unet jatkuivat. Niinpä menin uniskurssille. Otin sotapäällikön luokalle. Kerroin, että se elämä oli ihan varmasti ollut mukava, kun se vieläkin vaikuttaa. Mutta minä en enää hyväksy ihmisen tappamista, joten voisiko hän jättää minut rauhaan. Sotapäällikkö on vihan konsultti ja hillitty viha aiheuttaa astmaa. Seuraavana aamuna lopetin 26 vuotta kestäneen astmalääkityksen.

Energia

Aloin ymmärtää energiaa, kun ihmiset halusivat halata, miehetkin. Syynä oli välittämäni hyvä energia. Se on energian perusluonne, onnellisuus, myötätunto ja rakkaus kaikkea ja kaikkia kohtaan.

Toinen luonne on käsitteettömyys. Kolmas on parantavuus. Energia löytää sairaat kohdat ja osaa lääkitä. Ihminen vain välittää energiaa. Mitä lähempänä on energiamieltä sen terveempi itse on. Neljäs piirre on elämänvoiman seksuaalisuus.

Uskon, että elämän tarkoitus on tämän energian etsiminen ja löytäminen. Jos joku haluaa kutsua sitä jumalaksi, on sekin aivan OK. Minä kutsun sitä valaistumiseksi. Buddhalaisuudessa jokaisesta voi tulla jumala, jolla on jumalan kykyjä.

Mutta miksi luopua ”egosta” ja korvata se energialla, joka on yhteinen muiden kanssa? Syitä on monia. Kun tunteet eivät retuuta, niin mieli ja ajatus ovat selkeämpiä, intuitio ja luovuus lisääntyvät. Mikään ei ole vastenmielistä, kun tunne ei enää luokittele töitä. On pysyvässä onnellisuuden tilassa. Elää sopusoinnussa, itsensä, muiden ja luonnon kanssa. On yhteydessä myös toisiin todellisuuksiin, tämän mahdollisuuden ovat fyysikotkin jo hyväksyneet. Saa myös ”yliluonnollisia” kykyjä, jotka ovat minulle täysin luonnollisia, mutta vielä ymmärryksen tasolla.

Miksi pelkäämme egon menetystä? Mehän pelkäämme myös tavaroiden, ystävien menetystä, koska olemme kiintyneet niihin. Tyhjyyden pelko on kuoleman pelkoa. Kuitenkin ego on meidän itsemme luoma käsite. Sen voi nähdä alati muuttuvana energiana. Jos se olisi puolueeton, objektiivinen, kaikilla pitäisi olla samanlainen ego.  Mutta näinhän juuri on, yhteistä todellisuutta kutsutaan absoluuttiseksi totuudeksi. Me vain emme näe sitä.

Otetaanpa esimerkki miten monimutkaisista asioista on kyse. Kun ajattelen jotain, käy usein niin, että joku muu sanoo sen ääneen. Thaimassa putosi matkalaukkumme taksista tielle. Juuri ennen putoamista ajattelin, laukku putoaa. Näenkö minä siis tulevaan? Vai pudottiko ajatukseni voima laukun? Vai onko kyse ajan vääristymästä, eli kumpi oli ensin ajatus vai putoaminen? Henkisellä tiellä aikakäsitys muuttuu.

Vaikeinta tässä hommassa on, ettei saa pyrkiä valaistumaan pyrkimällä valaistumaan.  Se nimenomaan ego, joka haluaa pyrkiä. Eihän se itseään halua tuhota.
Alussa voi varmaan olla pykimistäkin, mutta ei enää myöhemmin.  Olen miettinyt miten päästä eroon mielihyvämielikuvituksesta, joka elää menneisyydessä tai tukevaisuudessa, ei tietoisuudessa - ei tässä hetkessä. Ajattelua sinänsä tarvitaan, mutta on niin paljon turhaa tunnemössöä. Tämän välttää pysymällä meditaatiotilassa, lähellä energiaruumista. Tietyssä vaiheessa meditaatio muuttuu miellyttäväksi. Uskon, että se johtuu voimistuvasta ja huojuttavasta energiasta. Tietoisuudessa on mukava levätä.

”Tien tutkiminen itsen tutkimista. Itsen tutkiminen on itsen unohtamista. Itsen unohtaminen on samaa kuin olla yhtä olemisen kanssa” (Dozen).

Kuten tiedämme henkisyys lisääntyy tällä hetkellä rajusti. Jotkut meistä ovat tietäjiä, ennustajia, parantajia, kanavoijia. Joitain meistä koulutetaan vuoden 2012 tapahtumia varten. En itse vielä tiedä mihin ryhmään tulen kuulumaan – ehkä muutaman sadan elämän jälkeen?