web stats
diashow
Juhani Hakala

Ajankohtaista

Viha ja käärme

Lue lisää »

Kirkko ja meditointi

Lue lisää »

Yksi vai monta Jumalaa?

Lue lisää »

Muualla verkossa

Jaa eteenpäin

Juhani Hakala

Juhani Hakala potrettikuva

Tapahtumakalenteri

Ma Ti Ke To Pe La Su
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          
Tietotori

Uskonnot ovat yhtä

Uskonnot ovat yhtä                                                  19.5.11

Sitähän minä olen jankuttanut näissä blogeissa. Alkumatkassa uskonnot ovat kovasti erilaisia ja aiheuttavat kaikenlaista ongelmaa, kun ihmiset tulkitsevat uskontoa omaksi hyväkseen kuten naispappeus, homous, talebanien pyhä sota jne. Raamatusta ja Koraanista löytyy perustelut vaikka mille toiminnalle.

Mutta loppusuoralla, kun ihminen on oikeasti sisäistänyt Jeesuksen, Buddhan ja Allahin - lopullisen ja ainoan oikean sanoman, joka on rakkaus.  Olen aina löytänyt yhteisyyden ihmisen kanssa, joka on sisäistänyt em. jumalien sanoman. Buddhalaisuudessa rakkauden sanoma alkaa jo tien alkuvaiheessa.

Jälleen kerran totesimme uskontojen yhteisyyden Karmeliittaluostarissa Vartiosaaressa, kun Lama Yeshe vieraili siellä. Lama Yeshehän oli aikoinaan arvostettu kunnes hän lähti USA:han opettamaan ja sortui huumehörhöilyyn. Nyt hän on veljensä Akong Rinpochen perustaman Samye Lingin luostarin ja Holy Islandin retriittikeskuksen johtaja. Jos joskus poikkeatte Skotlannissa Arranin saarella, niin kannattaa poiketa venekyydillä Holy Islandille.

Keskustelussa eräs kysyjä korosti perimyslinjan vuosisataista puhtautta ja sen vaalimisen tärekeyttä lännessä. Lama ei pitänyt tätä keskeisenä asiana, kuten en itsekään tee. Ei tästä enempää, olen siitä kirjoittanut jo aiemmin.

Meillä oli luostarissa buddhalainen ja kristillinen meditaatio. Myös jälkimmäistä meditaatiota seuraa kontemplaatio, jossa näkijä on nähtävä, subjekti ja objekti ovat yhtä. Kontemplaatioon päästäkseen pitää olla jo pitkällä tiellään. Sitä ei kuitenkaan opeteta osana kirkon opetusta tavallisilla kirkon käytävän tallaajille. Oli myös hämmästyttävää, että vuosikymmeniä kristittynä olleena ja sitä seuranneena, kuulen tästä asiasta nyt ensimmäistä kertaa. Olen kyllä huomannut, että eräät papit pääsevät kontemplaatioon kuten kaikki Lamatkin. Onko kontemplaatio varattu vain papeille, kun sitä ei seurakunnissa opeteta.

Mistäkö tiedän, että joku pääsee kontemplaatioon?  Seuraava on aika itserakasta sanoa, mutta se kyllä on totta, se on toistunut monta kertaa. Tiedän kontemplaatioon pääsyn siitä, että he pääsevät toiseen todellisuuteen. Näkevät henkiopettajia. Minulla on voimakas energia. Koen sen ja se on sanottu monta kertaa. Viime kädessä energian laatu on onnellisuus. Jatkuvasti kun on mahdollista lamat ja vastaavat hakeutuvat läheisyyteeni, joskus vaivaannuttavan lähelle.

Toinen merkki on, että vilkuilevat yläpuolelleni. Uskon vahvasti, että Lamat näkevät auran, chakran värit, mikä ei nyt ole aivan tavatonta, siihen pystyy herkkä ihminen. Aura on minulla kookas ja kirkasvärinen. Shamaaniopettajasta Charlesista tiedän, että he näkevät myös henkiopettajani, joista ei tällä erää enempää. Esim. Tai Situ Rinpoche alkoi puhu yht`’ äkkiä täysin asiayhteyteen sopimattomasti suojelueläimestäni karhusta.

Yllättäen karmeliittasisaren vetämä meditaatio tuntui hyvältä. Kuten Dalai Lama sanoo suomalaiset tulevat autuaaksi omaan kulttuuriin liittyvillä seremonioilla. Koin syvästi subjektin ja objektin yhteisyyden (subjekti ja objekti ovat yhtä, kun tunteet, muistot jne eivät sotke enää kokemusta). Tai ehkä kokemus oli vielä järkitasolla. Mutta jos on kaiken kattavan rakkauden sisällä, kaikki on yhtä, ei ole subjektia ja objektia.

Kysyin sisarelta, että uskooko hän samoin, että lopulta kyse on vain rakkauden energiasta, jonka nimi on Jeesus, Buddha, Allah. Tajusin kysyessäni, että Raamattu oli minulla este kristillisellä tiellä etenemiselle. Jos Jeesus olisi kirjoittanut Raamatun, olisin varmaan vieläkin kristitty. Raamattu on niin sekava ja ristiriitainen kirja, että se on monille este kristillisellä tiellä etenemiselle. Se peittää taakseen Jeesuksen lopullisen rakkauden sanoman. Mutta ihmisille Raamatun ja Koraanin sanomasta riitely on paljon ihmisluonteelle luontaisempaa, koska se ottaa kantaa jokapäiväisiin asioihin – juutalaisessa, ei länsimaisessa yhteiskunnassa.

Näin TV:ssä sarjan Koraanin väärintulkinnoista ja todellisesta sanomasta, joka on tulkittu vanhoista kirjoituksista. Ne ajatukset hyväksyn täysin. Ihminen on muokannut  jumalan opetuksia ilman jumalan lupaa poistamalla esim. inkarnaation kristinuskosta.

Niin siis karmeliittasisaren vastaukseen. Hän puhui Jeesuksen rakkauden sanomasta ja totesin olevamme aivan samaa mieltä. Nykyinen arkkipiispa on puhunut samoin, kun häneltä on kysytty Raamatun ristiriitaisuudesta. Samaa sanoi, myös uusi Helsingin piispa.

Mutta sisarkin aloitti varsinaisessa alustuksessaan synnistä. Hän myönsi jokaisessa ihmisessä löytyvän rakkauden, mutta synti on pappien puheissa keskeisemmässä asemassa. Ja tämä luo psyykkisiä ongelmia, syyllisyyttä, syyllistämistä jne. Ihminen lyödään maan rakoon; et ole mitään. Ja sitten kun on oikein runtattu, sanotaan, että Jumala pelastaa viimeisenä päivänä. Osa ihmisistä jää runttausvaiheeseen ja osa asettuu muiden yläpuolelle, koska katsoo, että hänet hyvänä ihmisenä pelastetaan. Ja pahin ja valitettavan suuri ryhmä alkaa puuttua muiden ihmisten elämään, koska haluavat pelastaa muut, mutta lähtevät täysin omasta viitetaustasta ja itsekkäistä pyrkimyksistä. No vähän nyt kyllä karrikoin.

Kuten olen kirjoittanut Jeesus ja Buddha ovat tietojemme mukaan historiallisia henkilöitä, jotka ovat päässeet henkisellä tiellä pisimmällä, valaistuneet, samaistuneet täysin energiaan. Sisar puhui, että Kristus on jokaisen sisällä ja me sanomme, että jumaluudet ovat mielen tuotteita. Sama asia?

Raamatun puolustajille muistutan, että pyhä kirja ei pidä paikkaansa tiedettyjen tosiasioiden kanssa edes Jeesuksen lapsuudesta kertoessaan