web stats
diashow
Juhani Hakala

Ajankohtaista

Viha ja käärme

Lue lisää »

Kirkko ja meditointi

Lue lisää »

Yksi vai monta Jumalaa?

Lue lisää »

Muualla verkossa

Jaa eteenpäin

Juhani Hakala

Juhani Hakala potrettikuva

Tapahtumakalenteri

Ma Ti Ke To Pe La Su
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          
Tietotori

Oliko Jeesus buddhalainen???

Oliko Jeesus buddhalainen???     20.8.11

Ennen varsinaista asiaa, totean, että jo auttoi. Kuten edellisessä viestissä totesin, olen stressannut mökin rakentamista. Heti kun aloin suhtautua positiivisesti, että kyllä se siitä, niin rakentajakin ilmaantui!

Dalai Lama taas puhui samoja asioita, mitä minäkin olen kirjoittanut. Uskontojen ja perimyslinjojen välillä on loppusoralla niin pieniä eroja, että ne ovat lähinnä mitättömiä käytännön asioita. Itse jouduin eroamaan yhdestä yhdistyksestä, kun sanoin, että mikä minä olen sanomaan timanttipolkulaiselle, että väärin valaistuttu. Tai että haluan tehdä yhteistyötä muidenkin buddhalaisten kanssa. Kumpi on tärkeämpää perimyslinjan puhtaus, vai se että länsimaalaiset pystyvät omaksumaan oppimme, kun oppi tuodaan ympäristöön jossa elämme.

Perinteisesti harjoittajalle sanotaan harjoita, harjoita, harjoita   Minulle sanottiin monta kertaa, että älä lue niin paljon. Tee vain Ngöndroa. Älä kuuntele muita opettajia. Dalai Lama sanoi, että lukeminen on opettajaakin tärkeämpää. Yksi harjoitustapa on lukea ja miettiä ja analysoida lukemaansa epäilemällä. Toinen tapa on looginen päättely. Ja kolmas on meditaatio, mutta senkin yhteydessä hän korosti järjen käyttöä. Hän korosti, että pitää lukea myös muita kuin buddhalaisia kirjoja, kun on riittävän pitkällä. Luovuushan on olemassa olevien asioiden uudelleen järjestämistä. Päässä on oltava tietoa, joka antaa inspiraatiota ja uusia tiedon yhdistelmiä.

Dalai Lamakin puhui Jeesuksesta. Mehän hyväksymme Jeesuksen valaistuneena. Olen sanonut, että uskon Jeesukseen, mutta en Raamattuun, koska se ei ole Jeesuksen kirjoittama, eikä siten hänen oppiaan.

Jeesus uskoi jälleensyntymisoppiin. Se on tieteellinen fakta ja Konstantinopolin kirkolliskokous - siis ihminen -   poisti jälleensyntymisopin. Myös ”pakana” esivanhempammehan uskoivat jälleensyntymään.

Mitä jälleensyntymisoppi merkitsisi kristitylle? Ensiksi perisyntiä ei olisi olemassa. Muut eivät voi muuttaa Sinun karmaasi. Tämä olisi suuri helpotus perisynnin raskauttamille luterilaisille.

Huono karma ja synti eivät ole samoja asioita, muuta kuin tekona. Sama teko synnyttää huonoa karmaa tai lisää syntitaakkaa. Mutta miten taakkaa kevennetään? Keventäjä on kristitylle joku ulkopuolinen. Katolinen menee rippiin ja saa syntinsä anteeksi. Ja aloittaa taakan keräämien nollasta.  

Jeesus kuoli, jotta syntimme annettaisiin anteeksi. Ajatelkaa mikä taakka. Joku kuoli, kun minä olen niin syntinen. Buddhalainen itse pudistaa karmansa tekemällä hyvää muille ihmisille.Buddhalainen vastaa karmastaan itse. Keräämällä hyvää karmaa, hän vähentää huonoa karmaa. Hän ottaa itse vastuun huonoista teoistaan.

Koko kirkon oppi pyörii synnin ympärillä syyttäen ja syyllistäen. Mutta se ei ollut Jeesuksen oppi, vaan pappien kirjoittaman ja muiden alistamiseksi tarkoitetun kirjoituskokoelman syytä. Jeesus ei ota kantaa homoihin, lesboihin, naispappeihin, televisioihin pesukoneisiin jne. Ne ovat ihmisen kannanottoja tietyssä yhteiskunnallisessa tilanteessa. Jopa Paavalin sanoja vääristellään, kun hän meni Kreikkaan ja päästi naiset Jumalanpalveluksiin. Ja sanoi: ”Nainen vaietkoon seurakunnassa ja kysykää kotona miehiltänne mitä täällä tapahtuu. Älkää häiritkö jumalanpalvelusta.”

Syntikäsitehän on kovasti keskeinen protestanttimaissa ja meillä lahkoissa, esim. laestadiolaisilla, luoden tuskaa ja mielisairauksia. Ja kuitenkin he käyttävät lapsia seksuaalisesti hyväkseen – nuo itsensä muiden yläpuolelle asettajat.

Rippi ei kuulu buddhalaisuuteen. Minä uskon myös, ettei Jeesus siunaisi aseita. Kirkot on pystytetty ihmistä, ei jumalaa varten. Uskon Jeesuksen olleen kuin Dalai Lama, joka kärsii itseensä kohdistuvista huomionosoituksista. Espanjassa vieraillut paavi taas tuntuu nauttivan kaikista kalliista huomionosoituksista muiden rahalla! Ja kävi levittämässä taantumuksellista sanomaa Espanjassa homoista, aborteista, ehkäisystä jne. Jeesus itse ei niistä sanonut mitään. Siitä Paavi ei puhunut mitään, miten katoliset papit käyttävät lapsia seksuaalisesti hyväkseen. Tehkää niin kuin me sanomme, mutta ei niin kuin me teemme. Ai perkee, että ….tuttaa. Vatikaanin rahoille olisi paljon käyttöä kurjuuden, nälän ja köyhyyden poistamisessa.

Aikanaan Espoossakin seurakunta liittyi kauppakamariin ja sijoitti 10 miljoonaa osakkeisiin. Kirkolla oli suuret maaomaisuudet, jotka kasvoivat korkoa ja Espoossa oli huutava asuntopula pienemmistä asunnoista.

Jälleensyntymisopissa ei ole taivasta eikä helvettiä. Buddhalainen ajattelee, että no tämä elämä meni vähän huonosti, mutta yritänpä seuraavassa elämässä parantaa tahtia. Kristitylle sanotaan, että viru nyt siellä helvetissä ja odota viimeistä päivää, jolloin synnit annetaan anteeksi. Jotkut ovat jo odottaneet aika pitkään!

Toisaalta uskon, että paratiisi ja nirvana ovat melko samoja asioita. Kristinuskosta sanotaan, että se on rakkauden uskonto. Paratiisiin päässet pysyvät siellä. Valaistuneet taas eivät huoli paratiisia, niin kauan kuin maailmassa on kärsimystä. Niin, että kumpi on rakkauden uskonto?

Monet kristityt ja lahkot taistelevat tiedettä vastaan. Dalai Lama sanoo,
että jos tiede ja uskonto ovat ristiriidassa, muutetaan uskontoa. Tästäkin hän puhui taas Espoossa.

Ja lopuksi kristityt ja me suhtaudumme kuolemaan hyvin eri tavoin. Heille kuolema on pelottava ja lopullinen. Kuolemaa pelätään, pelätään vanhuutta. Meille kuole ei ole lopullinen vaan yksi vaihe pitkällä tiellämme. Se ei ole hyvä eikä paha, se vain tapahtuu. Siksi sitä ei tarvitse pelätä.