web stats
diashow
Juhani Hakala

Ajankohtaista

Viha ja käärme

Lue lisää »

Kirkko ja meditointi

Lue lisää »

Yksi vai monta Jumalaa?

Lue lisää »

Muualla verkossa

Jaa eteenpäin

Juhani Hakala

Juhani Hakala potrettikuva

Tapahtumakalenteri

Ma Ti Ke To Pe La Su
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          
Tietotori

Jeesus ja Raamattu, homot ja naispapit


Jeesus ja Raamattu, homot ja naispapit   28.9.11

Monelle suomalaiselle Raamattu on Jumalan sanaa, jota ei sovi epäillä. Arkkipiispa ja Helsingin piispa ovat korostaneet homokeskustelussa Jeesuksen rakkauden sanomaa.  Yhä useampi pappi korostaa sitä, että tulee ottaa huomioon ne yhteiskunnalliset olosuhteet, joissa Raamattu on kirjoitettu.

Esimerkiksi homokielteisyys tuli Raamattuun, kun israelilaisten ainoa tapa säilyä hengissä oli lisääntyminen ja homous oli yleistä ympäröivillä kansoilla. Homojen tappamiskäsky tuli esiin Nokia Mission kokouksessa, jossa he, siis ihmiset, antoivat anteeksi mieheen sekaantuneelle johtajalleen. Samalla nämä ihmiset ilmoittavat tahtomattaan, etteivät usko kymmeneen käskyyn (älä tapa, rakasta lähimmäistäsi).

Raamatusta otetaan usein irrallisia asiayhteydestään irrotettuja kohtia, joilla perusteellaan esim. naispappeuden vastustamista. Paavali todella sanoi ”nainen vaietkoon seurakunnassa” . Tilanne oli se, että Paavali oli päästänyt naiset jumalanpalveluksiin, mutta he häiritsivät toimitusta kysymyksillään miehiltään heille oudoista seremonioista.

Toisaalta ihminen on muuttanut Jeesuksen opetuksia itselleen sopivammiksi. Esim. vasta Konstantinopolin kirkolliskokous poisti Jeesuksen opettaman jälleensyntymisopin, johon mm. ”pakanaesi-isämme” uskoivat. Tämä on erittäin keskeinen opinkappale, joka vaikuttaa mm käsitykseemme perisynnistä, synnistä, anteeksiannosta jne. Voiko ihminen muuttaa Jumalan opetuksia näin radikaalisti?

Vanha Testamentti on tapahtumien kuvailua aivan erilaisissa olosuhteissa ja arvoissa. Vetoamalla Vanhaan testamenttiin irtisanoudutaan lainsäädännöllä säädetystä ihmisten tasa-arvoisuudesta ja muista suomalaisen yhteiskunnan arvoista.

Jos kirkko aikoo lopettaa eroamiset, se edellyttää selvää ja julkista kannanottoa Vanhan Testamentin ja 10 käskyn ristiriitaisuuksiin. Moni eroaa kirkosta, koska uskomme Jeesukseen, mutta ei Raamattuun – ihmisen itselleen kirjoittamaan kirjaan.

Juhani Hakala
Espoo

Tarjosin em. juttua Hesariin. Voi aivan oikeutetusti ihmetellä, miksi buddhalaisena kannan niin paljon huolta kristinuskosta. Ensimmäinen ja tärkein peruste on, että buddhalaiset hyväksyvät Jeesuksen valaistuneena. Jeesus oli energiaparantaja ja kyse henkisellä tiellä on myös energian karttumisesta.

Mutta eniten minua harmittaa, miten ihmiset ovat vääntäneet Jeesuksen opetukset Raamatussa omien tarpeiden mukaisiksi. Kristityt pitävät kristinuskoa ainoa oikeana uskontona ja kaikkia muita pakanoina. Kuitenkin kristinuskossa on paljon yliluonnollista, se on ristiriidassa tieteen kanssa. Se yrittää soveltaa 2500 vallinneita olosuhteita nyky-yhteiskuntaan. Missään muussa uskonnossa ei ole niin paljon ristiriitaisuuksia kuin Vanhan testamentin ja toisaalta Jeesuksen opetusten sekä kymmenen käskyn välillä.

Ja loppujen lopuksi. Jos uskotaan vain Jeesuksen rakkauden opetuksiin, kuten em. piispat kehottavat, ei kristinuskon ja buddhalaisuuden välillä ole juurikaan eroja. Näinhän me totesimme myös Karmeliittojen kanssa Vartiosaaressa.