web stats
diashow
Juhani Hakala

Ajankohtaista

Viha ja käärme

Lue lisää »

Kirkko ja meditointi

Lue lisää »

Yksi vai monta Jumalaa?

Lue lisää »

Muualla verkossa

Jaa eteenpäin

Juhani Hakala

Juhani Hakala potrettikuva

Tapahtumakalenteri

Ma Ti Ke To Pe La Su
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          
Tietotori

Toora, Raamattu ja Koraani

Toora, Raamattu ja Koraani                                           23.11.11

Minä ja moni muu uskoo, että juutalaisuuden, islamin ja kristinuskon juuret ovat Intiassa, kuten buddhalaisuudenkin. Intiassa on vanhin uskonto, josta löytyy todisteita (Vedakirjat 3000 v eaa) a samoja tarinoita löytyy myös otsikon pyhistä kirjoista. Se sinänsä ei ole outoa, koska kaikissa kolmessa on samoja tarinoita ja ihmisiä. Ja ah kuinka ne vihaavat toisiaan, ainakin islam ja juutalaiset.

Toorasssa jumalasta käytetään nimeä Jahve eli Jehova, joka tarkoittaa ”minä olen”. Hetkinen. Tämänhän voi tulkita buddhalaisesti: minä olen Jumala, kunhan löydän jumaluuden sisältäni. No sitä ei tarkoiteta, sillä Jahve on oikeamieleinen tuomari, joka palkitsee ja rankaisee. Elikkä Jumala ei ole ihmisessä. Toisin kuin buddhalaisuudessa ihminen ei voi ymmärtää Jumalan tahtoa, siksi paha on olemassa. Ihmiset eivät myöskään voi ymmärtää Allahin tahtoa. Jumalalle on alistuttava.

Onneksi Toora ei kuitenkaan tunne perisyntiä. Syntiä, joka on olemassa teet mitä tahansa. Raamatun oppi perisynnistä, ei perustu Jeesuksen opetuksiin.  Se löytyy Paavalin kirjeistä ja psalmeista. Jälleen sama asia; monet keskeiset kristinuskon opinkappaleet, eivät perustu Jeesuksen opetuksiin (esim. jälleensyntymisoppi).

Vaha testamentti on käytännössä sama kuin Toora, jota minäkin opetin rabbina edellisessä elämässä.

Raamatun osalta on huomattava, että tekstit on kirjoitettu välillä 60-100 v. Siis vuosikymmeniä Jeesuksen kuoleman jälkeen. Tekstit koottiin vasta 300-luvulla. Tilanne olisi toinen jos opetukset olisi kirjoitettu silloin kun Jeesus opetti. Silloin kirjoittajan ajatukset, mielikuvat ja omat moraalikäsitykset sekä yhteiskunnalliset olosuhteet ((juutalaisten lisääntymispakko ja arabeilla tuolloin yleinen homous) eivät heijastuisi tekstissä.

Vain seitsemän Paavalin 13 kirjeestä on hänen itsensä kirjoittamia. Ei edes tiedetä, ketkä kirjoittivat Uuden testamentin. Markuksen, Matteuksen, Luukkaan ja Johanneksen evankeliumit kirjoitettiin heidän kuolemansa jälkeen. Ja monet nykykristityt haluavat soveltaa kirjaa kirjaimellisesti, vaikka ei edes tiedetä kirjan kirjoittajia.

Tuomaan testamentti on niin kuin Jeesus opetti, mutta kas, kirkko ei tunnusta tätä testamenttia.

Kristittyjen Jumala ja Jahve ovat läsnä kaikkialla. Minä kutsun tätä kaikkialla olevaksi energiaksi. Ehkä Pyhä Henki on energiaa puhtaimmallaan. Pyhän hengen saavuttamista kutsutaan autuuden tilaksi meillä ja heillä. Tiibetissä ei käytetä ”energia” sanaa vaan ”siunaus” sanaa. Myös ”bliss” sanaa käytetään, sillä energian, ”Jumalan”, valtaama on autuuden tilassa, jonka myös kristinusko tunnustaa.

Homo- ja naispappeus vouhottajille sanoisin, että Jeesus katsoi kaikki ihmiset samanarvoisiksi sukupuolesta riippumatta. Homofobia ei ole Jeesuksen vaan tuntemattomien Raamatun kirjoittajien fobia.

Islam on nuorin uskonto. Muhammed alkoi saada näkyjään v. 610 aaj. Jännää on se, että Koraani hyväksyy juutalaisuuden ja kristinuskon, mutta kaikki Koraanin soveltajat eivät näin tee.

Koraani lienee tällä hetkellä väärin tulkituin kirja näistä kolmesta. Joidenkin mukaan Koraani oikeuttaa naisten ja lapsien tappamisen, jotta itse pääsisi paratiisiin. En usko, että tämä on Muhammedin opetus.

Ja lopuksi. Buddhalaisuutta paljon enemmän on taikauskoa näissä kolmessa uskonnossa. Kaikki em. kirjoja tunnustavat, eivät usko tieteen saavutuksiin esim. evoluutioteoriaan. Dalai Lamahan jopa esitti kritiikkiä teorian puutteista. Tiede todistaa koko ajan buddhalaisuuden opetuksia tosiksi. Vain buddhalaisuudessa voi sanoa Dalai Laman sanoin: ” Jos uskonto ja tiede ovat ristiriidassa, muutetaan uskontoa”.