web stats
diashow
Juhani Hakala

Ajankohtaista

Viha ja käärme

Lue lisää »

Kirkko ja meditointi

Lue lisää »

Yksi vai monta Jumalaa?

Lue lisää »

Muualla verkossa

Jaa eteenpäin

Juhani Hakala

Juhani Hakala potrettikuva

Tapahtumakalenteri

Ma Ti Ke To Pe La Su
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30    
Tietotori

Viimeinen tuomio


Kirje Ultralehteen 1.1.12


Viimeinen tuomio?

”Jätämmekö dualismin?” kysyy Seppo Ilkka Ultrassa (1/12). Olen aivan samaa mieltä hänen kanssaan:”Kristus, Buddha, Valon Mestarit ja enkelit kuuluvat ykseyteeni” hän toteaa. Pääosin Ultran artikkelit koskevat juuri tätä asiaa. Käytetään vain eri termejä ja luokituksia riippuen ihmisen kulttuuri-, kokemus- ja opetustaustasta.

Intuitio, ylinen - alinen, kaikenkattava energia/tietoisuus, primaarinen tietoisuus, luonnon henget, enkelit, suojelijat, opettajat jne jne.- pohjimmiltaan kyseessä on sama asia mutta viitetaustasta johtuen käytetään eri nimiä. Itse käytän sanaa energia. Ultran jutut vastaavat yleensä hyvin shamanistista ja buddhalaista maailmankuvaani.

Eli lopulta kaikki on yhtä, eikä ole eroa uskontojen ja erilaisten käsitysten välillä, jos uskonnon luojan opetukset ovat säilyneet sellaisinaan. Näin on buddhalaisuudessa, jossa kaikkien suuntauksien perusopetukset ovat samat. Erot johtuvat vallinneista kulttuureista.

Jeesus ei luonut kristinuskoa vaan se syntyi hänen kuolemansa jälkeen. Kirjoittajien Raamattuun kirjoittama muistinvarainen oppi ei vastaa kaikilta osin Jeesuksen opetuksia. Myös 2000 vuotta vanhoja arvoja ja yhteiskunnallisia olosuhteita yritetään väkisin soveltaa tässä yhteiskunnassa (esim. naispappien ja homojen vastustus). Jeesus itse ei ota kantaa näihin kysymyksiin, hän vain kehottaa rakastamaan kaikkia lähimmäisiä sukupuolesta ja ihonväristä riippumatta. Homokeskustelussa Arkki- ja Helsingin piispat ovat korostaneet tätä rakkauden oppia.

Uskon, että kyse henkisellä tiellä on energian lisääntymisestä. Hyvänä esimerkkinä toimii Jeesus, sillä energian ominaisuuksia ovat onnellisuus ja parantavuus. Hän oli pitkälle edennyt energiaparantaja. Hänen energian siirtoeleitään käytetään vieläkin.  Mitä enemmän energiaa, sitä helpommin aistii muut todellisuudet ja pystyy tekemään tekoja, jotka eivät ole vallitsevassa ympäristössä normaaleja.

Haluaisin kuitenkin kiinnittää Ilkan artikkelissa huomiota yhteen erityisesti buddhalaisuutta koskevaan epätarkkuuteen.  Ilkka puhuu viimeisestä tilinteosta: ”Laajalle levinneet uskonnot opettavat, että ihmistä odottaa kuoleman jälkeen tilinteko, jossa palkkiot ja rangaistukset jaetaan lahjomattoman oikeuden mukaan. Tämä sisältyy niin läntisten uskontojen ”viimeisen tuomion” käsitteeseen kuin itäisten oppien käsitykseen karmasta. Tällä tavoin ihmiset ovat ulkoistaneet tuomion määräämisen jumalalle tai muulle kutsutulle henkimaailman toimijalle”. Tämä ei pidä buddhalaisuuden osalta paikkaansa.

Huonoa karmaa ei anna kukaan ulkopuolinen jumala anteeksi, vaan se on itse puhdistettava.  Ulkopuolisen jumalan puutteessa buddhalaisuutta on kutsuttu jopa ateistiseksi uskonnoksi. Buddha oli kyllä opettaja, mutta samanniminen tai muunniminen jumaluus löytyy jokaisen ihmisen sisältä. Henkinen tie on tämän jumaluuden etsimistä.

Jeesuskaan ei uskonut viimeiseen tuomioon. Se on Paavalin keksimä idea Jeesuksen kuoleman jälkeen (Raimo Harjula: ”Jeesus –mies myyttien takana”). Itse asiassa Jeesus uskoi jälleensyntymään. Inkarnaatio-opin poisti Konstantinopolin kirkolliskokous. Sikailevat piispat varmaan tajusivat voivansa syntyä oikeasti sikana.

Kun jälleensyntyminen liittyy karmaan, syyn ja seurauksen lakiin, niin miten sitten käy kristinuskon keskeisten oppien viimeisestä tuomiosta, synnistä, armosta ja syntien anteeksiannosta ja mitä Jeesus itse oikeasti opetti niistä?

Ilkan mukaan ”Tiibetiläinen kuolleiden kirja sisältää toisenlaisen kuvauksen lähteneen sielun arvioinnista”. ”Lähtenyttä sielua ei arvioi mikään ulkopuolinen taho. Fyysisen kuoleman jälkeiset bardojen tapahtumat johtuvat eletystä elämästä eli kerätystä karmasta. Kuolleista palanneet ovat kertoneet miten eletty elämä meni silmissä filminauhana. Paljon meditoinut mieli kulkee Bardojen läpi rauhallisena. Jos hyvää karmaa on riittävästi, voi jälleensyntymien ketju katketa.

Ilkka kirjoittaa jälleensyntymästä viitaten karmaan ”vääjäämättömänä palautumisena”. Koko jälleensyntymisopin keskeinen ajatus on karman puhdistaminen, jotta pääsisi pois elämän kiertokulusta eli samsarasta. Tällöin palautuminen ei ole vääjämätön, vaikka palautumisia on kyllä varmaan miljardeja kertoja enemmän kuin valaistumisia. Valaistunut voi Mahayanassa  palata takaisin tähän todellisuuteen auttamaan ihmisiä, mutta se on tällöin hänen oma valintansa. Buddhalaset pitävät Jeesusta valaistuneena, eli samsaraan palanneena. Raamatun mukaan hän vielä palaa luoksemme, kuten Buddhakin.

Muistattehan myös, että esi-isämme uskoivat sielunvalellukseen (itse- ja henkisielut).