web stats
diashow
Juhani Hakala

Ajankohtaista

Viha ja käärme

Lue lisää »

Kirkko ja meditointi

Lue lisää »

Yksi vai monta Jumalaa?

Lue lisää »

Muualla verkossa

Jaa eteenpäin

Juhani Hakala

Juhani Hakala potrettikuva

Tapahtumakalenteri

Ma Ti Ke To Pe La Su
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30    
Tietotori

Unesta ja Dalai Laman kirjasta

Unesta ja Dalai Laman kirjasta                          22.5.12

Buddhalaisuudessa sanotaan usein, että elämä on unta. Tällä viitataan useimmiten siihen, että elämme omassa, itse luomassamme haavemaailmassa. Se merkitsee sitä, että ego suojelee itseään. Puolustusmekanismit toimivat valveilla ollessa. Mutta ne toimivat egon ehdoilla.

Jos joku ihminen, asia, teko, ajatus jne on kokemuksemme mukaisesti vastenmielinen, ego puolustautuu tätä asiaa vastaan. Se voi poistaa asian tietoisuudesta, vaikka esim. em asia, teko jne olisi hyvin tarpeen hänen perheensä, oman terveyden, muiden terveyden jne kannalta. Ja kun esim. taistelee lapsuuden ikävää kokemusta vastaan voi itse sairastua fyysisesti ja henkisesti. Ego puolustaa itseään, ei sinua. Mitä vahvempi on itse rakennettu maailma, sitä vahvemmilla ego on.

Olen vain miettinyt, että onko ”elämä on unta” ilmaisun takana jotain muutakin – syvempää, jota vielä en tajua.

Uni on kuitenkin rehellisempää. Se on kaiken kattavan energian olotila ja tätähän tilaa me tavoittelemme myös päivällä. Ego nukkuu, eikä puolustusmekanismit toimi. Uniensa tulkinta auttaa oppimaan itsestään. Mutta uni on muutakin.

Energia, jota tavoittelemme valveilla, toimii unessa. Aiemmissa jutuissani on paljon esimerkkejä tästä. Miten 26 vuotta vaivannut astma loppui, kun otin luokalle uneni vallanneen sotapäällikön, entisen elämäni. Unien kautta saa ilmoituksia. Kutsun niitä ehkä väärin selkouniksi. Ne muistaa hyvin erityisesti muistelematta. Kun sellaisen unen näkee, tietää, että sillä on merkitystä.

Minun opettajani ilmestyvät unissa, kun on jokin tärkeä käännekohta. Viesti on hyvin lyhyt. Kun lähdin Sherablingin luostariin ja lähdössä oli monia ongelmia, Dorje Chang tuli uniini ja sanoi vain yhden sanan ”turning point = käännekohta”. Tai Situn tapaamisen jälkeen alkoi todella raju fyysinen ja psyykkinen prosessi. Minua on viety lujaa, minun vain vikistessä. Nyt vikinä on loppu. Tiedän mihin menen, kun olen siellä.

Onnellisuuden jumalatar Laksmi ilmestyi kun opettelin onnellisuutta. Koin unessa edellisen elämäni kuoleman Varsovan Ghetossa ja se muutti suhteeni kuolemaan. Kaikella on tarkoituksensa.

Unen näkö voi harjoitella monella tapaa. Suosittelen itse Tenzin Wangyal Rinpochen kirjaa ”Tiibetiläinen unijooga”. Myös unikurssit ovat hyödyllisiä. Wangyal Rinpochen kurssilla, ruumiini nukkui ja mieli oli hereillä. Se oli varmaan tärkeä kokemus, kun Wangyal sanoi minulle, että jotkut ihmiset ovat niin lähellä Buddhaa, etteivät huomaa sitä, mutta tästähän olen myös kirjoitellut aiemmin. En hallitse hyvin tätä puolta, joten eipä enempää.



Olen aloittanut Dalai Laman kirjaa: Beyond Religion, koko maailman etiikka. Suosittelen lämpimästi, vaikka olen vasta alussa.

Sähköisen tiedonvälityksen myötä maailma on pienentynyt. Uskonto ei enää maallistuneessa maailmassa tarjoa pohjaa etiikalle. Yhä useammat eivät seuraa mitään tiettyä uskontoa.

Tuoreen tutkimuksen mukaan Suomessa vain 27 % ihmisistä uskoo Jeesukseen. Ja kun he varmaan kuuluvat kirkkoon ja kirkkoon kuuluvia on n. 80 % kansasta, niin n. 50 % suomalaisista kuuluu kirkkoon, mutta ei usko Jeesukseen.

Ihmiset elävät yhä enemmän globaalissa, monikulttuurisesta maailmasta (mm. maahanmuuttajat), jossa on monia uskontoja, eli yksi uskonto ei voi asettaa moraalisia rajoja. Monet ihmiset ovat etsineet näitä arvoja uskonnoista ja näin on ja tulee olemaan. Mutta tietty uskonto ei voi tarjota yhteistä arvotaustaa yhteisöissä, joissa on monia uskontoja.

Jostain yksittäisestä uskonnosta lähtevät arvot, eivät ole universaaleja, eivätkä yhdistä ihmisiä. Tarvitsemme arvoja, jotka me kaikki voimme hyväksyä riippumatta taustastamme.

Dalai Lama itsekin ihmettelee, että hän erään uskontokunnan edustajana ajattelee näin. Hän sanoo, että hän ajattelee buddhalaisena munkkina vain ihmiskunnan parasta. Eli hän etsii tehokkaampia keinoja (kirj. huom). Hän uskoo, että on mahdollista luoda maallinen ote yleismaailmalliseen etiikkaan. Se on mahdollista, koska ihminen pyrkii hyvään. Rakkaus ja myötätunto ovat yleismaailmallisia asioita. Me odotamme muilta ihmisiltä hyviä tekoja. Kuka ei arvostaisi hyväksyntää, kunnioitusta, anteeksiantoa jne.

Luotavat arvot eivät ole ristiriidassa uskonnon kanssa, mutta eivät riipu uskonnosta. Moraalisia periaatteita ei voi määrätä ulkoa, vaan meidän on löydettävä ne sisältämme. Sisäiset arvot olisivat perusta eettiselle sopusointuiselle maailmalle, mielenrauhalle, luottamukselle ja onnellisuudelle, jota etsimme.

Maailman pääuskonnot korostavat rakkautta ja myötätuntoa, suvaitsevaisuutta, kärsivällisyyttä, suvaitsevaisuutta jne. Näin ne luovat sisäisiä arvoja. Kuitenkin on vain niin, ettei tämä riitä maallistuneessa yhteiskunnassa.

Jään mielenkiinnolla odottamaan, miten hän etsii näitä yhteisiä arvoja. Jos joku tässä maailmassa voi saada jotain aikaan arvovallallaan ja viisaudellaan, on hän juuri Dalai Lama