web stats
diashow
Juhani Hakala

Ajankohtaista

Viha ja käärme

Lue lisää »

Kirkko ja meditointi

Lue lisää »

Yksi vai monta Jumalaa?

Lue lisää »

Muualla verkossa

Jaa eteenpäin

Juhani Hakala

Juhani Hakala potrettikuva

Tapahtumakalenteri

Ma Ti Ke To Pe La Su
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30    
Tietotori

Mihin minä uskoisin?

Hesariin yrittelen. Motivaationi on se, etten näe Jeesuksen opetuksissa mitään eroa buddhalaisiin rakkauden opetuksiin.

Mihin minä uskoisin?                                          15.11.12

Kirkkohallituksen kansliapäällikkö Jukka Keskitalo sanoo, että ”(Kirkon) uudistuminen merkitsee uskollisuutta evankeliumeille”.

Mille evankeliumille? Nehän ovat ristiriidassa keskenään. Esim. Matteus kirjoittaa draamallista jatkokertomusta ja osin omiaan. Hän yrittää häivyttää sen, että Jeesus oli kapinallinen, joka kyseenalaisti roomalaisten ja juutalaisten vallan ja häntä siksi jahdattiin. Eihän kapinallista voinut palvoa Rooman valtakunnassa.

Osa evankeliumien tarinoista tunnettiin aiemmin kansantaruina tai ne oli jo kerrottu Vanhassa testamentissa. Myös evankeliumien tapahtumien aikajärjestys on teologien taholta kyseenalaistettu. Monet kristinuskon perusopetuksista (esim. viimeinen tuomio) keksittiin Jeesuksen kuoleman jälkeen. Ja osa hänen opetuksistaan poistettiin kristinuskosta (esim. jälleensyntymisoppi). Tavallinen maallikko on aika sekaisin. Varsinkin kun teologit ovat yhtä mieltä vain kahdesta asiasta: Jeesus kastettiin ja kuoli ristillä.

Jeesus kyseenalaisti Tooran ja Vanhan testamentin. Kuitenkin ”tosiuskovaiset” käyvät ”silmä silmästä” periaatteella homojen, lesbojen ja naispappien kimppuun ja toimivat täysin Jeesuksen opetusten vastaisesti. Jeesus ei tuominnut homoja. On todella sekoittavaa, että Raamatun ja Jeesuksen opetukset ovat päinvastaisia. Yhtä hämmentävää on ”tosiuskovaisten” ja pappien pedofilia.

Raamattu on aikansa tuote. Esim. homovastaisuus johtuu siitä, että juutalaisten ainoa toivo säilyä hengissä oli lisääntyä ja homous oli ympäröivillä arabeilla yleistä. Homokeskustelussa arkkipiispa aivan oikein sanoi, että tulisi pysyä Jeesuksen rakkauden evankeliumissa, siinä on kaikki. Näin on! Samaa mieltä on moni kirkosta eronnut.

Minusta kirkon olisi korkea aika määritellä kantansa em. kaltaisiin ristiriitaisuuksiin, jotta ihmiset tietäisivät mihin he uskovat. Uskonto on yhä enemmän yksilöllinen asia. Valtiouskonnon ja moraalisaarnojen aika on ohitse. Uskonnon ristiriidat koetaan paljon syvällisemmin laajemman tiedon varassa.

Kirkon tulisi määrittää kantansa myös kristinuskon kanssa ristiriidassa oleviin tieteen tutkimustuloksiin. Esim. buddhalaisuudessa tätä ristiriitaa ei ole.

Juhani Hakala
Espoo