web stats
diashow
Juhani Hakala

Ajankohtaista

Viha ja käärme

Lue lisää »

Kirkko ja meditointi

Lue lisää »

Yksi vai monta Jumalaa?

Lue lisää »

Muualla verkossa

Jaa eteenpäin

Juhani Hakala

Juhani Hakala potrettikuva

Tapahtumakalenteri

Ma Ti Ke To Pe La Su
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          
Tietotori

Uskonnoista

Uskonnoista                                   8.3.13

Terveisiä Kukasjärveltä Aakennustunturin kainalosta. Hiihdimme Pyhäjärven ja lumikenkäilimme Pyhätunturin (molemmat Kittilässä). Pakkasta oli turhan paljon, mutta muuten luonto oli kauneimmillaan revontulia myöten. Kun on niin ”pyhää” täynnä, niin on aivan pakko kirjoittaa uskonnoista.

Miksi ihmiset uskovat jumaliin, henkiin, yliluonnollisiin? Luontouskonto – animismi - taitaa olla vanhimpia uskontoja tai pikemminkin uskomusjärjestelmä. Yhtenä perusteena on esitetty pelkoa ympäröivästä uhkaavaksi koetusta luonnosta ja sen eläimistä.

Kohta varmaan alettiin esittää toivomuksiakin luonnon hengille.

N. 9000 vuotta sitten täällä eli matriarkaatti, jossa kaikki oli yhteistä ja rituaalit vetosivat alitajuntaan. Olisiko niin, että esi-isämme aistivat toisia, henkien todellisuuksia? Uskon niin. Uskon myös, että aiemmin eläneet korkeakulttuurit saivat kontaktin henkiin, energiaan. On sanottu, että tiibetiläiset, egyptiläiset ja mayat ovat lähteneet vaeltamaan samasta kodista, Atlantiksesta? Itse olen tiibetinbuddhalainen ja elänyt ainakin yhden elämän Egyptissä, kuten olen kertonut. Ehkä olen elänyt toisenkin elämän siellä, sen verran faaraoiden historia kiinnostaa.

Pian tuli Suomeen vasarakirveskansa, joka alkoi viljellä maata ja omistaa. Maata piti puolustaa ja sitä pitää saada lisää voimakeinoin. Ehkä tähän perustuu kirkon haalimat omaisuudet varsinkin ennen uskonpuhdistusta?

Kristinuskovaiset ovat vahvasti eri mieltä kanssani paitsi pitemmälle uskonnon tietä päässeet. On jumalan pilkkaa, että voi kuvitella itse tulevansa jumalaksi, kuvitella löytävänsä itsestään jumalan kaiken kattavan energian. Kun näin sanon, pitää se sisällään, että uskonto on yksilön, ei yhteiskunnan asia.

Tiukimmin yhteiskunnallisia ovat Juutalaisuus ja Islam. Ne ovat valtiotason politiikkaa. Myös kristinusko on pitkälle yhteiskunnallinen uskonto, varsinkin aiemmin. Pappi sanoi mikä on yhteiskunnassa oikein ja mikä väärin. Ja onhan meillä kirkko ja valtio yhtä.

Hinduismi ja buddhalaisuus ovat yksilöuskontoja. Uskontojen ongelmat johtuvat juuri tästä. Yhteiskunnan ja arvot muuttuvat ja erityisesti Islamilla on tässä suhteessa paljon ongelmia (esim.tasa-arvo).  Kun uskonto on yhteiskuntasidonnainen, syntyy käsitys, että vain tämä uskonto on ainoa ja oikea ja kaikki muut uskonnot ovat väärässä.

Yksilöuskonto Buddhalaisuudessa ei näin ole. Jokainen ihminen on erilainen. Jokaisella on oma tiensä. Sitä muut eivät tunne ja eivät siksi voi myöskään arvostella tai arvioida toisen tietä. Jokaisen ihmisen harjoitukset ovat erilaisia. Uskonto tarjoaa vain erilaisia harjoitusmuotoja ja mahdollisuuksia valaistumiseen. Uskonto tarjoaa tien. Taustalla on tieteenkin tukema teoria ihmisen psyykestä ja tavastamme kokea ja reagoida ulkoiseen maailmaan. Uskonnoista buddhalaisuus tunnustaa kaiken kattavan energian olemassaolon (jonka tiedekin jo myöntää). Buddhalaisuus on menetelmä tämän energian löytämiseksi. Buddha ei ole jumala vaan henkilö, joka on tämän tien kulkenut loppuun asti.

Yhä vahvemmin uskon (jälleen kerran), että uskonnot ovat loppusuoralla yhtä, kyse on energiasta. Jos näin on, niin eivätkö uskonnot ole enemmänkin keinoja kuin tavoitteita tämän kaiken kattavan energian saavuttamiseksi? Näin uskon.

Edellä olevaa vahvistaa, että kun pitkällä henkisellä tiellä olevat puhuvat keskenään, he huomaavat, että ovat samaa mieltä asioista, niillä on vain eri nimet. Heille uskontojen rajat eivät merkitse mitään. Paras kirja, joka kuvaa omaa prosessiani on kristityn kirjoittama.

Pahimpia ovat uskontojen sisällä roihuavat sodat (protestantit/katoliset, sunnit/shiiat). Jos joku uskonto on sodassa jonkun muun lahkon tai uskonnon kanssa, ei kyse voi olla uskonnosta. Ihmiset tappelee - ei uskonnot. Ihmiset tappelevat, koska ajavat uskonnon varjolla omia henkilökohtaisia pyyteitään. Mikään jumala oikein tulkittuna ei kannata uskonnon varjolla tappamista.

Islamin ja kristinuskon suurin tämän hetken ongelma on ihmisten tasa-arvoistuminen (naispapit, islamin tyttöjen ja naisten sorto) ja ettei eletä niin kuin opetetaan (lasten hyväksikäyttö). Seurakunnissa on monena vuonna aiemmin ollut Suomen huonoin työilmapiiri.

Yhteiskunnallisessa uskonnossa on kyse aina vallasta. Jotkut pistävät itseään uskonnon suhteen parempina ja siksi he katsovat oikeudekseen määrätä muiden toimintaa. Jos näin on, ei kyseinen henkilö ole henkisellä tiellä, uskonto on vain välinen oman edun ajamiseen ja vallan haalimiseen – itsensä muita parempana pitämiseen. Henkisellä tiellä olevat ovat hiljaisia ja nöyriä, eivätkä tee numeroa itsestään, tästä esimerkkinä vaikka buddhalainen lama.

Muuten äsken juurilaman tavanneena huomaisin kuinka vahva energia hänellä oli. Asetuin tauolla makuulle ja käteni sätki energian voimasta. Kyse on siis lopulta energiasta. Joka myös ohjaa meitä henkisellä tasolla. Siksi en nytkään saanut konkreettisia neuvoja vain vahvistuksen niihin harjoituksiin, joita teen. Kun enkelit moittivat minua, etten pyydä apua, niin nyt olen pyytänyt suorempaa kontaktia johonkin/joihinkin henkiopettajista.

Minusta tuntuu, että tähän asti minun on ollut itse tajuttava, miten etenen, ilman suoria neuvoja tai ohjeita. Nonni, se oli taas itserakas egoni, joka puhui. Sitähän se energian ohjaus on – että tajuan asioita.