web stats
diashow
Juhani Hakala

Ajankohtaista

Viha ja käärme

Lue lisää »

Kirkko ja meditointi

Lue lisää »

Yksi vai monta Jumalaa?

Lue lisää »

Muualla verkossa

Jaa eteenpäin

Juhani Hakala

Juhani Hakala potrettikuva

Tapahtumakalenteri

Ma Ti Ke To Pe La Su
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          
Tietotori

Miksi Jumala tapatti poikansa?

Miksi Jumala tapatti poikansa?    20.6.13

Tuli taas Ultralehti. Huonosti toimitettu, mutta siitä huolimatta mielenkiintoinen. Tiedättekö mikä on UT tai IOK. En minäkään, eikä lehti viitsi niitä selittää. Harry Tuominen ei tainnut saada koulussa kovin hyviä ainekirjoitusarvosanoja niin pitkiä ja monimutkaisia lauseita hän käyttää jutussaan ”Mitä Jeesus opetti, joitakin huomioita UT:sta ja IOK:sta”.

No UT:hän on Uusi Testamentti  ja IOK eli Ihmeiden oppikurssi on Jeesuksen kanavoituja opetuksia seitsemältä vuodelta neljän vuosikymmenen takaa. Vastaanottajina oli kaksi psykologian professoria, mielen asiantuntijaa. Buddhalaisena hyväksyn täysin IOK:n Jeesuksen opetukset mielestä. Opetukset on käännetty 27 kielelle.

Jeesuksen mukaan ihmeiden oppikurssi on pakollinen kurssi. Vapaaehtoista on vain kurssin suoritusajankohdan valitseminen.

Raamattu ei ole Jeesuksen opetuksia vaan sen kirjoittajien mielipiteitä, käsityksiä, yhteiskunnallisia tarkoituksenmukaisuuksia, siitä mitä Jeesuksen kuviteltiin tarkoittaneen. Johanneksen evankeliumissa Jeesus antaa ymmärtää, etteivät opetuslapset ymmärtäneet hänen opetuksiaan. Johanneksen evankeliumia lukuun ottamatta Raamattua alettiin kirjoittaa vasta 50 vuotta Jeesuksen kuoleman jälkeen, eivätkä kirjoittajat olleet itse tunteneet Jeesusta. Jeesushan itse ei kirjoittanut riviäkään.

Kuten Buddhakin Jeesus sanoi, että hänen opetuksiaan ymmärretään vasta kun on valmis ehdoitta seuraamaan hänen viitoittamaan tietään ja on jo edennyt sillä.

Minä en usko, että Jumala käskee tappaa vaikka Raamattu näin sanoo. Olen kirjoittanut Jeesuksen rakkauden sanomasta. Rakkauteen ei kuulu, että Jumala tapattaa ainoan poikansa ja laittaa ihmisiä helvetin tulipätsiin. Mutta ihmiselle se sopii ja hän keksi, että Jeesus sovitti meidän synnit, ettei me jouduta helvettiin. Yksi tapetaan ja miljardit pelastuu???  Aika itsekästä vai mitä? Kun omat pelot, halut ja ajatukset laittaa Jeesuksen sanoiksi, ei kukaan epäile.

Jumala on rakkaus, ei hän vaadi ihmisuhria, omaa poikaansa.

Kuten Buddhakin Jeesus sanoo IOK:ssa, että ihminen on egon ohjauksessa. Ei ole vapaata tahtoa, vaan tekomme ja ajatuksemme määrittyvät menneisyydestä. Meillä on vapaa valinta vain yhdessä suhteessa, valitsemmeko egon vain hengen tien. Vain fyysisestä ihmiskehosta voi lähteä hengen tielle, kohti valaistumista. Siksi elämä on arvokasta. Jeesushan hyväksyi uudelleen syntymät ja puhuu uudesti syntyvistä, jotka saavat saman kutsun valitsemaan.

Otan muutaman esimerkin vain tukeakseni aiempia juttujani.

R: (Raamattu): Monet ovat kutsutut, mutta harvat valitut. J: (Jeesus IOK:n mukaan): Kaikki ovat kutsutut, mutta harvat tahtovat kuulla.

R: Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi. J: Jos tuomitset muiden todellisuuden, et voi olla tuomitsematta omaasi.

R: Sinä (Jumala/Jeesus) olet tie, totuus ja elämä. J: Sinun kuninkuutesi ei ole tästä maailmasta, koska se annettiin tämän maailman yläpuolelta.


Kun avasin lehden näin heti toisen jutun, josta tuli vahva tunne, että siinä on minulle tärkeää tietoa. Niin olikin. Meri Lähteenoksa: ”Aivot, jumalat ja valaistuminen”.

Minulla on ollut viime aikoina aivan hirveä stressi päällä, stressikynnykseni on alentunut valtavasti. Kyse on mökin rakentamisesta saareen. Aiemmin asunnon myynnissä ja mökkitontin ostossa oli valtavia vaikeuksia. Nyt pitää hankkia tavaroita eri puolilta maata, rahat on loppu, eikä ole varma, käyvätkö kalliit rakennustarvikkeet aiottuun tarkoitukseen, mahtuvatko meidän kärryyn, vai pitääkö vuokrata suurempi,  pitääkö varata lautta vai mahtuvatko meidän veneeseen, jaksammeko kantaa vai pitääkö varata miehiä kantamaan kamoja, tekevätkö miehet oikein ja oikeita asioita saaressa, heidän kuljetuksensa pitää järjestää saareen ja Helsinkiin jne, jne. Ja näihin liittyy paljon ennakoimattomia tekijöitä. Kun töissä olin hyvä organisaattori, olen ihmetellyt mitä oikein on tapahtunut kun näin stressaan käytännön asioita. Verenpaine on korkealla. Meri Lähteenoksa selittää asiaa tieteen pohjalta. En ole yksin.

Kun on haastateltu ykseyteen heränneitä (yleensä sitä pidetään valaistumisen esiasteena, joskus valaistumisena), he olivat kokeneet kipua, yksinäisyyttä, uupumusta, pelkoa, surua halua kuolla, päästää irti. Ei aivan uusia ajatuksia minulle. Jatkuva uupumus ja korkea verenpaine ovat olleet pahimpia. Elämä ajaa nurkkaan. Buddhakin näännytti itseään asketismilla. Jeesuksen kiirastulen tuli Saatana. Mitä aivotiede sanoo tähän?

Kun ihminen käy ylikierroksilla, alakuloja ja uupumus muuttuvat peloksi, jopa kauhuksi. Olo pahenee ja pahenee kunnes kehoon koodattu tosivaarasta selviämisen prosessi, joka estää ylivuodot, rentoutuu antautumiseksi ja tunnemaailma muuttuu autuudeksi.   Stressin on noustava niin vahvaksi, ettei ei voi kuin luovuttaa ja laskea puolustusmekanismit. Tunnemyrskyt laantuvat purkauduttuaan. Autuuden tunne aktivoi voimakkaasti myös muita aivojen osia.

Kuten olen kirjoittanut, mystisiin kokemuksiin liittyy rakkauden, autuuden ja rauhan tunteita. Aivoissa on löydetty kohta, jota ärsyttämällä nämä tunteet syntyvät. 80 % koehenkilöistä koki em. jumalisia tunteita. Eri kokeiden perusteella on totta, että ihminen pystyy omilla uskomuksillaan, keskittymisellään ja ajattelullaan luomaan itselleen mystisiä tietoisuuden tiloja. Jo kahden kuukauden rukous- ja meditaatiotyö lisäävät keskittymiskykyä, rauhan kokemuksia ja vähentää stressiä niin paljon, että se vaikuttaa verenpaineeseen.

Liikunta nopeuttaa valaistumisprosessia, lisää korkeita tietoisuuden tiloja. Liikunnan lisäksi serotiinia saa ravinnosta (pavut, kala, kananmunat).

Neurotieteilijöiden Persinger ja Murphy mukaan ihmisen eriytyminen omaksi yksilökseen oli tärkeä osa hengissä pysymistä. ”Minä” pitää ensin synnyttää, jotta voi luopua siitä. Pitää myös synnyttää erillinen jumaluuskin (uskonnon kautta = oma johtopäätös, tarvitaan rakenne, jota edetä). Ihminen, jolla on vaurio tällä alueella, ei erota subjektia tai objektia toisistaan. Lasia nostaessa ei erota kättä, pöytää eikä lasia.

Tutkijoiden mukaan minä ja erillinen jumaluuskokemus ovat molemmat tarpeellisia hallusinaatioita, jotta voimme selvitä ja laajentaa elämänymmärrystämme.  Mikään tieteellinen tutkimus ei tue sitä, että maailma on sellainen kuin sen koemme.

Vanha totuus on, että meidät mielisairaalan ulkopuolella olevat, erottaa mielisairaista vain se, että ulkopuolella olevien hallusinaatiot ovat niin yleisiä, että suurin osa ihmisistä jakaa ne.

Se mitä valaistunut tekee valaistuttuaan, liittyy aivojen osaan, jossa valaistuminen tapahtuu. Joku kirjoittaa, toinen opettaa, kolmas vetäytyy, neljäs parantaa jne.

Kirjoittaja kysyy samaa kuin minäkin, että onko kyse vain aivoista ja esim. vouhotus kaiken kattavasta energiasta on tyhjästä temmattu. Minullakin oli tieni alussa selviä aivokokemuksia. Tunsin fyysisesti aivoni ja tunsin, että siellä tapahtui jotain.

Yksi vastaus on, ettei tiede ole riittävän pitkällä. On paljon kokemuksia, joita tiede ei pysty selittämään.

Tiede ei pysty selittämään esim. hyvin dokumentoituja kehosta irtaantumis- ja kuolemanrajakokemuksia. Ne viittaavat siihen, ettei tietoisuutemme ole riippuvainen vain aivojen tai sydämen toiminnasta, vaikka sitä voidaan havaita aivoissa.