web stats
diashow
Juhani Hakala

Ajankohtaista

Viha ja käärme

Lue lisää »

Kirkko ja meditointi

Lue lisää »

Yksi vai monta Jumalaa?

Lue lisää »

Muualla verkossa

Jaa eteenpäin

Juhani Hakala

Juhani Hakala potrettikuva

Tapahtumakalenteri

Ma Ti Ke To Pe La Su
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          
Tietotori

Höyheniä

Höyheniä                                      15.9.13

Onpa ollut mukava syksyn alku. Mökilläkin on jo ollut aikaa kajakkimelontaan rakennushommien ohella. Ilmat ovat olleet kauniit, kuulaat ja tyynet. Vesi on kirkasta, näkyy 4-5 metriä pohjaan. Meduusat ovat tulleet ja ajautuvat rauhallisesti uiden ohi. Kajakki kulkee hiljaa, eikä häiritse luontoa. Lokit ja Joutsenet eivät lähde karkuun, mitä joskus vähän väistävät ja Joutsenet varoittavat. Isoja kaloja voi seurata. Ne huomaavat kajakin vasta kohdalla.

Tammisaaren kansallispuistossa on aivan mahtavat melontavedet. Kajakilla pääsee matalistakin salmista. Voit meloa tuulensuojassa kansallispuiston metsäisiä ja kallioisia rantoja, joita eivät mökit häiritse. Tai voit lähteä avomeren reunaan melomaan karien, mahtavien kallioiden ja luotojen välissä. En jaksa olla ihmettelemättä kallioiden kauneutta ja monimuotoisuutta.

Tikkapari asuu naapurinamme, välillä Palokärki käy kolisuttamassa kelojamme. Merikotka on päivittäinen vieras. Yhden pesän jo meloessani löysin kauempaa, mutta lähisaaren Kotkan pesää en löytänyt, kun menin etsimään maasta sulkia. Kalasääsken jo luulimme muuttaneet, mutta vieraileva ornitologi kuuli ja näki heidätkin. Kauriita näkee myös lähes päivittäin. Isommassa lähisaaressa on Ilveksiä. Meidänkin rakennuspaikalla oli kaluttu kauriin ruho ja äiti- ja pentuilveksen jäljet lumessa ympärillä. Rödjanin opastuskeskuksen Mikael kertoi Karhunkin vierailleen Älgön saarella. Käärmeet ovat vierasvenesatamassa ongelma, kun alueella liikkuu lapsia ja koiria.

Kun keväällä odottelimme Espoossa kolmannen lapsenlapsen syntymistä, oli vesilinnuilla aikaa rakentaa pesiä mökkimme läheisyyteen. Kyykäärmeperhe oli taas vallannut liiterin alustan. Aiemmin kuljetimme käärmeitä asumattomiin lähisaariin, mutta ne kyllä väistyvät ihmisen tieltä. Onneksi punkit eivät tykkää lämpimistä ja kuivista ilmoista.

Sitten alkoi näkyä saaressa höyheniä joka puolella: kauniita höyheniä odottamattomissa paikoissa, jopa kotona kerrostalomme katetulla käytävällä. Olisikohan enkeleillä asiaa? Ja niinpä otin yhteyttä enkeliauttajaani. Nyt tiedän, että enkelit halusivat auttaa aivan fyysisestikin.

Olin käynyt ystävän kehotuksesta japanilaisessa valohoidossa. Saman iltana tuli kipu kylkeeni. Menin terveyskeskukseen, mutta munuaiset olivat terveet. Syytä ei löytynyt. Käskettiin palata, jos kipu jatkuu.

Se jatkui. Olin jo varaamassa uutta aikaa, mutta ajattelin tavata enkelit ensin. Auttajani huomasi heti, että minulla on timanttikoristeinen tikari kyljessä. Sitä poistettaessa tuli esiin sisältä vanhoja vahvoja kirouksia ja muuta karstaa. Nyt kylki hiljalleen paranee.

Tämä on hyvä esimerkki siitä miten mielen puhdistaminen voi aiheuttaa fyysisiä vaivoja. Palleachakrani onkin ollut jo aiemmin hoitoni kohteena. Ehkä nyt tikarin poisto auttaa siihenkin. Aiemmin olen kertonut mitä kaikkia sairauksia seksuaalichakran puhdistuminen aiheutti. Mutta seksuaalienergia Kundaliini on yksi energian ominaisuuksista ja se heijastuu myös ulospäin.

Vanhoissa teksteissä puhutaan paljon (esim. Ervast) himojen synnillisyydestä. Sama ajatusrakennelma on myös buddhalaisuudessa (selibaatti), tosin ei synny syntiä vaan huonoa karmaa. Ajattelen niin, että koska energian nousu kasvattaa elin- eiku elämänvoimaa, se ei voi olla synti. Se muuttuu synniksi vasta, jos loukkaan sillä muita ihmisiä. Ervast sanoo asian hieman toisin. Hänen mukaansa mikään ei ole syntiä, jos se ei loukkaa Jumalyhteyttä. Minä meinasin lisätä, ettei myöskään saa loukata muita ihmisiä. Mutta sehän loukkaa jumalyhteyttä.

Viinan juonti on uskonnoissa pahasta. Minä entisen alkolaisena juon vielä joskus alkoholiakin. Joskus se herkistää mielen ja vie tiellä eteenpäin. Eli se on hyödyksi. Vahvistaa jumalyhteyttä. Kyse on siitä, etten turruta alkoholilla mieltäni liiallisella juomisella. Toinen syy juomiskiellolle on se, että kun keho ja mieli puhdistuvat, on paljon herkempi sisäisille ja ulkoisille vaikutteille. Se lienee syy myös nunnien ja munkkien selibaattiin. Esim. musiikin koen nykyään välillä tosi vahvasti. ”Itsesaastutus” on uskontojen mukaan pahasta, mutta jos osaakin sillä nostaa omaa energiatasoaan (tämän olen lukenut kirjoista :-).

Astman viimeinenkin syy poistettiin hoidossa kun rintakehältäni nostettiin panssari. Molemmat sydänchakrat voivat hyvin. Opettelen nyt pään yläpuolella olevia chakroja.

Hoidossa oli mukana kaksi paikkakuntaa. Toinen oli mökkialueemme, jossa 10 v. sitten ennustettiin syntyvän vahva energia. Minulla ei silloin ollut mitään tekemistä paikan kanssa. Toinen oli Himalajan vuori. Se saattaa myös olla Amerikassa, koska käärme, (sulkakäärme?) on usein mukana.  Vuori oli aikanaan ensimmäinen henkinen kokemukseni. Juttelin siellä käärmeen kanssa ja meditoin. Metsäinen ympäristö viittasi enemmän Väli- tai Etelä-Amerikkaan.

Nytkin kun menin nauttimaan auringon kilosta saaremme länsipäähän, siellä jo käärme meditoi ennen minua. Oli varmaan meditoinut tarpeeksi, kun lähti pois.

Tanssia kehotettiin jatkamaan. Tanssissa musiikki (energia) tulee minuun. Se tanssii kauttani. Jo pelkästään mielessä tanssiminen keventää oloa, kun kuuluu mukavaa musiikkia. Äänellä on paljon parantavia ja auttavia vaikutuksia, mutta siitä myöhemmin.

Hoidossa tuli esiin nimi Valkoinen veljeskunta, josta en minä, enkä auttajani tienneet mitään. Joten eiku internettiin. Sieltä löytyi hengenheimolaiseni Pekka Ervastin (1875-1934) luentoja vuodelta 1933 (Valoa Pohjolasta). Aiemmin olen referoinut hänen Kalevalaa ja uskontoja kuvaavaa kirjaansa (Kalevalan avain).

Hämmästyin miten samalla tavalla ajattelin Ervastin kanssa uskonnoista. Uskonnot ovat hyvin lähellä toisiaan, jos huomioidaan vain se, mitä uskonnon perustaja sanoi. Eikä huomioida sitä mitä ihmiset ovat heistä jälkikäteen kirjoittaneet ja suuhun laittaneet (Raamattu, Koraani, Toora).  Tosin Raamatun osalta on selvästi havaittavissa, että sen sisäiset ristiriitaisuudet ja ristiriita nykyisten arvojen kanssa, alkaa avata ihmisten silmiä. Sanon kuten nykyinen arkkipiispa homokeskustelussa: pitäisi keskittyä vain Jeesuksen rakkauden sanomaan.

Samoin uskonnot ovat lähellä toisiaan, kun pitkälle henkisellä tiellä ehtineet kohtaavat. Uskontojen takana on Valkoinen veljeskunta, joka ohjaa henkistä kehitystämme monin tavoin usein itse täällä mukana eläen.

Veda-kirjoissa kerrotaan Pohjoisesta tulevasta valosta. Ervastin mukaan meidän tulee jatkaa Lutherin alkamaa ja Valkoisten veljesten ohjaamaa uskonpuhdistusta. Usko tulee riisua turhista instituutioista ja keskittyä vain siihen mitä Jeesus sanoi. Jeesus puhuu samoja asioita kuin toinenkin valaistunut, nimeltään Buddha. Ervastin mukaan tämä pelkistetty kristinusko leviäisi etelään päin.

Valkoisilla veljillä on Tiibetissä ”keskus looshi” eräänlainen valaistuneiden neuvosto. Minulle puhuttiin myös välittäjänä toimimisesta idän ja lännen välillä. Olen joskus pohtinut näiden blogien mielekkyyttä, kun perinteisen buddhalaisen tradition mukaan näistä asioista pitäisi vaieta. Sain mielestäni tuen kirjoittamiselleni. Olen yhdistänyt itää ja länttä kirjoituksillani uskonnoista, miten uskontojen ulkoiset muodot ovat vain kulttuurisidonnaisia välineitä, ne eivät ole päämääriä sinänsä. Olen kertonut miten lähellä Buddhan ja Jeesuksen opetukset ovat toisiaan. Jeesus uskoi jälleensyntymään, joten hän ei voinut uskoa Paavalin luomaan perisyntiin ja viimeiseen tuomioon.

Uskon vahvasti, että idän ja lännen lähentymistä tulee tapahtumaan uskonnon avulla. Ervast uskoi kristinuskoon, minä lähden buddhalaisuudesta. Avoimempana, eikä ”ainoana oikeana” uskontona, buddhalaisuudella ei ole arvoarvostelmia muista uskonnoista.

Uskon, että Valo lähtee todella pohjoisesta, koska Islam on vielä enemmän taisteluhaudoissaan, kuin kristinusko. Vaikka kyllä etelän Katolisuus on vasta nousemassa haudoistaan (pedofilia, abortti, homot jne). Idässä ei ole paljon kristinuskon taitajia, mutta lännessä on buddhalaisuuden taitajia syvällisemmälläkin teologian tasolla.

Olenko minä kerettiläinen kysyi myös Ervastin Pekka ja vastaa ”en ole”. Niin vastaan minäkin ja vetoan Dalai Lamaan. Ervastin väitettä siitä, että puhdistamalla kristinusko, siitä tulee yhdistävä ”Pohjoisen valo” tukee Dalai Laman kommentti Suomen vierailulla. Häneltä kysyttiin pitääkö nyt kaikkien suomalaisten ruveta buddhalaisiksi? Hän vastasi, ettei missään nimessä. Luterilaisuus on meidän uskontomme, sen me osaamme. Sen avulla löydämme autuuden.

Minua taas tukee Dala Laman toiminta yleisen ja yhteisen etiikan luomiseksi maapallolle luonnon ja elämän pelastamiseksi. Tämä etiikka on uskonnoista riippumaton. Se ei kuitenkaan ole ristiriidassa minkään uskonnon kanssa, koska me jaamme ihmisinä yhteiset arvot maapallolla (äidin rakkaus, tappamisen kielto, onnellisuus jne).

Apropo Teologia, eiku Teosofia. Olen aina tiennyt, että Teosofia, uskontojen kokooja on lähellä buddhalaisuutta, mutta näköjään se on myös lähellä minun ajatuksiani uskontojen perimmäisestä tarkoituksesta.

P.S En ymmärtänyt kaikkea mitä tapahtui enkeli-istunnossa. Eikä se ollut tarkoituskaan. Minun on itse löydettävä tieni. Prosessi minussa kestää seuraavat kolme viikkoa, toivottavasti silloin olen viisaampi.

Olen nyt astunut jonkun kynnyksen yli ja minua kehotettiin unohtamaan kaikki vanhat painolastit. Ne on hoidoissa kohdattu ja siirretty syrjään vain rikastuttavina kokemuksina – harjoituksina.

Se, että enkelit ovat kohdelleet ja auttaneet minua tänä vuonna valtavasti, antaa myös uskoa ja itseluottamusta tulevaisuuteen, jolloin minua on sanottu tarvittavan. Ei ollut sattumaa, että löysin enkeliauttajani parin korttelin päästä. Sattumaa ei ole.