web stats
diashow
Juhani Hakala

Ajankohtaista

Viha ja käärme

Lue lisää »

Kirkko ja meditointi

Lue lisää »

Yksi vai monta Jumalaa?

Lue lisää »

Muualla verkossa

Jaa eteenpäin

Juhani Hakala

Juhani Hakala potrettikuva

Tapahtumakalenteri

Ma Ti Ke To Pe La Su
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          
Tietotori

Jumalten kuolema?

Jumalten kuolema?                                                            4.4.14

Hesarissa (2.4.14) oli hyvä Jani Kaaron essee: ”Oliko jumalten kuolema suuri voitto?” Kaaron ajatukset vastaavat hyvin omiani, joten lainaan suoraan häntä.

”Kun katson tätä hetkeä ja tästä eteenpäin, en todellakaan tiedä, mitä henkisesti rikas ja täysi elämän voisi olla. Mutta kun katson taaksepäin, minusta näyttää, että esi-isillämme oli jotakin, mitä meillä ei ole nyt.  Heillä oli käsitys ja ymmärrys elämän taustalla vaikuttavasta, ihmistä suuremmasta voimasta, joka antoi järjen ja merkityksen elämälle, kulttuurille ja koko kosmokselle.

 Kun nämä voimat hävisivät, olemme koettaneet löytää merkitystä jokaisen kiven alta, mutta joutuneet toteamaan vain samana. Olemme pysyvästi vajavaisia. Paratiisiin ei ole paluuta.”

Meksikon alkuperäiskansat sanovat, että henget ovat hylänneet meidät. Jumalat ovat kuolleet.

Esi-isämme (ennen kristinuskoa) elivät tasapainossa luonnon ja itsensä kanssa. Kaikki vaikutti kaikkeen. Ihminen oli täysin riippuvainen luonnosta, ja siksi haettiin keskusteluyhteyttä henkien kautta luontoon.

Erään shamaaniystäväni mökillä on vanha koivu, jolla on vahva energia. Sain aika moisen sätkyn kun menin lähelle puuta. Minä kutsun asiaa energiaksi, esivanhempani hengeksi. Jos olisimme eläneet esi-isiemme eettisten oppien mukaan luontoa kunnioittaen, ei olisi olemassa ilmiötä nimeltään kasvihuoneilmiö.

Pidän itseäni henkisenä ihmisenä. Väitän tiedostavani elämän ja elämäni tarkoituksen. Uskomukseni on hyvin lähellä esi-isieni uskomuksia. Minä puhun energiasta, he hengistä, sama asia.

Henkisen kasvun kautta löytyy tasapaino. Se ei löydy tavaran kasvun kautta, mihin koko talousjärjestelmämme perustuu. Talousjärjestelmää tukeva valtionkirkko noudattaa tavaran oppia, ei Jeesuksen Vuorisaarnaa: ihminen ei voi palvella kahta herraa: mammonaa ja Jumalaa. Kirkkohan tuomitsi totaalisesti esivanhempiemme luonnon uskomukset, jotka olisivat pelastaneet luonnon. Ihmisten enemmistö ei ole löytänyt henkistä rauhaa kristinuskosta. Kirkkoon kuulutaan, kun siihen kuuluu kuulua.  

Onneksi vastareaktiona henkisyys on kasvussa, ei uskontoihin sidottu hengellisyys. Kyllä, kyllä minä olen uskontoon sidottu buddhalainen. Mutta buddhalaisuus on uskonto joka hyväksyy henget (Lamani oli iloissaan enkelikokemuksistani), luonnon, kaiken elävän kunnioittamisen … ja tieteen.

”Onko se, mitä henkiseksi köyhyydeksi kutsutaan, vain oman rationaalisuutemme painoa…. Olemme tottunet ajattelemaan, että tiede murskasi taikauskoiset ja irrationaaliset selitykset…. Uskonnot ovat väärässä, Jumala on kaputt. Tiede loi uuden maailman, jossa ei olut sijaa yliluonnolliselle”.

Käsitykseni ei ole näin pessimistinen. Olen kyllä samaa mieltä lainauksen kanssa. Näin on ollut länsimaissa. MUTTA. Dalai Laman mukaan, jos tiede ja uskonto ovat ristiriidassa, muutetaan uskontoa. Olen kirjoittanut tästä asiasta aiemmin paljon. Viittaan vain lyhyesti siihen miten tiede on todistanut monet buddhalaiset käsitykset tosiksi (esim. kvanttifysiikka) miten kognitiivinen psykologia on tullut hyvin lähelle buddhalaisuutta, miten Dala Lama ja muut Rinpochet ja lamat käyvät jatkuvaa vuoropuhelua tiedemiesten kanssa mielestä, miten puolet USA:ssa annettavasta terapiasta perustuu Buddhan opetuksiin tietoisuudesta jne jne. Buddhalaisuus on mielen tiede, sanoo Dalai Lama.

Elämme loogisessa maailmakuvassa. Unet ja kuoleman jälkeiset kokemukset kuitenkin kertovat, että todellinen tajuntamme, alitajunta ei ole looginen. Jos valaistumisen tilassa ei ole käsitteitä, ei se voi olla loogisuuttakaan. Tämä tila on minulle näytetty, mielen todellisen luonnon näyttämisen yhteydessä. On myös sanottu, että muut vallitsevat todellisuudet (jotka osa tiedemiehistä jo tunnustavat) eivät ole loogisia. Myöskään aika ei ole lineaarisesti etenevä kuten luulemme.

”Mutta ovatko uskonnot pohjimmiltaan kiinnostuneita selittämään, mikä on objektiivisen todellisuuden luonne?”

Näin juuri. Hinduilla ja buddhalaisilla on käsitys myös todellisuuden luonteesta, miten elämme kokemustemme ja tunteidemme luomassa harhassa. Kristinuskon isoin ongelma on se, että se ei voi hyväksyä kaikkia tieteellisen tutkimuksen tuloksia (maailman synty, evoluutioteoria), eikä sillä ole käsitystä mielestä ja erityisesti sen kehittämisestä.

”Tiedän synapseista ja mantelitumakkeesta, mutta en mitään tietoisuudesta. Tiedän motivaatiosta, mutta en mitään sielusta. Tunnistaisinko pyhän tai ihmeen, vaikka sellaista hierottaisiin naamaani vasten?”.

Miksi Jumalat on hylätty? Yksi vastaus on, ettei Raamattu vastaa Jeesuksen rakkauden opetuksia. Uudesta Testamentissa mainituista Jeesuksen puheista ja teoista 4 % pitää paikkansa. Jeesus opetti ihmisestä, ei yhteiskunnasta. Ihminen on pysynyt 2000 vuotta pitkälti samana, mutta ei yhteiskunta, eikä sen arvot. 2000 vuotta vanhat yhteiskunnalliset arvot eivät vastaa nykyisiä arvoja. Jeesus ei missään tuominnut homoja tai naispappeja. Ei voinut, koska se olisi vastoin hänen rakkauden opetuksiaan. Jos seuraajat olisivat vain pysyneet Jeesuksen alkuperäisissä opetuksissa, ei kirkosta erottaisi.

Olen myös aiemmassa blogissani kertonut miten yksikään nykyään Islamiin yhdistetty julkista keskustelua aiheuttava asioista ei ole Muhamadin opetuksissa (huivit, hunnut, naisten alistaminen ja yhteiskunnallinen epätasa-arvo, Jihad, ympärileikkaus jne). Toisin kuin Raamattu, Koraani on paikkansa pitävä, se sisältää Muhamadin saamat opetukset sellaisinaan, mutta ihmiset tulkitsevat sitä omista tarkoitusperistään. Jumalat eivät olisi kuolleet, jos heitä kuunneltaisiin, niin kuin he opettivat, ei niin kuin jälkeläiset kuvittelevat heidän opettaneen.  

Buddhalaisuus ja hindulaisuus ovat muuttuneet vain vähän, koska ne ovat oppi ihmisestä. Ihminen ei ole muokannut oppia omiin tarpeisiinsa, eikä ihminen ole muuttunut perusluonteeltaan.

Eivät Jumalat mihinkään ole kuolleet. Me emme vain osaa kuunnella. Kuunteleminen - kuuleminen vaatii mielen hiljaisuutta. Jumalat kyllä puhuvat, jos osaamme olla hiljaa ja kuunnella.

Luonto on suuri opettaja. Se opettaa sekä hiljaisuutta että kuuntelua. Me olemme osa luontoa ja se osa meitä. Myös Jumala on osa meitä ja päinvastoin. Ei Jumala ole kuollut, koska se on meissä. Me olemme vain kadottaneet jumaluuden. Mutta se on löydettävissä. Meistä itsestämme. Ei ulkopuolelta.