web stats
diashow
Juhani Hakala

Ajankohtaista

Viha ja käärme

Lue lisää »

Kirkko ja meditointi

Lue lisää »

Yksi vai monta Jumalaa?

Lue lisää »

Muualla verkossa

Jaa eteenpäin

Juhani Hakala

Juhani Hakala potrettikuva

Tapahtumakalenteri

Ma Ti Ke To Pe La Su
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30    
Tietotori

Laman luennolla


Laman luennolla                 19.4.16

 

Olin sukunimikaimani Lama Bar-che’ Dorjen luennolla. Dorje (Vajra= valtikka) on aika yleinen nimi tiibetinbuddhalaisuudessa. Lama on syntyjään hollantilainen, asunut Englannissa ja nyt on naimisissa Suomessa. Lisää tietoa Lamasta löytyy netistä. Hän kuuluu Nyingmojen pieneen alaryhmään Aro gTér.

Luentopäivän aamulla oli polvi taas kovasti kipeä. Ajattelin, että se on selvä merkki, että älä mee. Hyvä on, ei mennä sitten ajattelin. Heti sen jälkeen polvi koki ihmeen kaltaisen parantumisen ja totesin, että on kai tarkoitettu, että menen.

Luento sinänsä ei ollut kummoinen – eipä juuri uusia asioita. Tässä muutama helmi, ennen kuin kerron miksi minut ohjattiin kurssille.

Uskonnot ovat institutionalistuneet, mutta ihminen on yksilöllistynyt, irrottautunut kahlitsevasta ympäristöstä. Laajaa paluuta kirkon helmaan tuskin on odotettavissa. Instituutiot pitävät säilyäkseen kiinni vanhoista ja instituution ylläpitoon liittyvistä asioista niin kuin, että vain eri sukupuolta olevat ihmiset saavat rakastaa toisiaan. Minusta Jeesus kyllä ei tehnyt tällaista rajausta.

Aika havahduttava oli väite, ettei buddhalaisilla ole totuutta. Mutta niinhän se on. Kaikkea pitää epäillä ja jokainen on muodostanut oman totuutensa. Buddhalaisuudessa pitää epäillä, kristinuskossa ei missään nimessä saa epäillä. Toisaalta kyllä valaistuneet löytävät yhteisen totuuden uskonnosta riippumatta.  Buddhalaisuushan ei ole sinällään uskonto vaan mielen tiede.

Kun on vaikeaa, kristitty menee pomon luo, muslimi pomon lähettilään luo, mutta buddhalainen menee itseensä.

Kerroin omasta tiestäni ja ihmettelin, miten enkelit kuuluvat buddhalaisuuteen. Kuuluvathan ne Laman mukaan. Ymmärsin niin, että energia voi ottaa monia kulttuurisidonnaisia muotoja. Hänkin oli ollut Tai Situ Rinpochen voimansiirrossa ja nähnyt enkelin siipiä. Itse olin kysynyt asiaa Lama Rabsangilta ja Ringu Tulku Rinpochelta. He pitivät asiaa aivan luonnollisena.

Valitin Lamalle omaa rajua prosessiani kremppa siellä, toinen täällä. Hän kehotti tekemään harjoitusta harvemmin. Niinpä. Ongelma vaan on, kun en tee nyt harjoitusta heikon kuntoni vuoksi. Prosessini on automaattinen, enkä sille itse voi mitään. Opettajani eivät ole fyysisiä ja opetukset tapahtuvat sattuman ja oivalluksen kautta.

Buddhalaisuus oli aikanaan vastareaktio hindujen naisten alistamiselle. Hinduilla nainen oli tuolloin vain synnytyskone. Eli meillä oli naisnunnia melko alkuvaiheessa. Vaikka ei meilläkään kovin puhtoinen kaula ole. Nyt asia on korjattu. Kuten olen kertonut, naispuolinen onnellisuuden jumalatar Laksmi ilmestyi minulle. Kun tutkin Laksmia netistä, ilmeni, että hän oli alun perin myös buddhalainen jumaluus, mutta poistetiin ”uskonpuhdistuksessa” muiden naisjumaluuksien kanssa. Meillä on jo nyt naislamoja ja -rinpocheja.

Opettaja antaa oppilaalle ”keitto-ohjeen” joka perustuu opettajan kokemukselle. Tämä on hyvin ja kuvaavasti sanottu. Jokaisen on tehtävä itse keitoksensa.

Sitten Lama meni kesken opetuksen vessaan. Tuli vessasta ja sanoi minulle. ”Sir, tuolla vessassa mietin Teitä, en tiedä miksi. Mieleeni tuli, että fyysinen ja henkinen energia seuraavat toisiaan, mutta ne voivat myös erkaantua kun on opiskeltu tarpeeksi, kuten hyvät yliopistokaverit.”

YES, siinä se oli. Nyt tiesin miksi olin tullut luennolle.  Aikanaan Wangyal Rinpochen harjoituksessa ruumiini nukahti, mutta mieli jäi hereille. Olen nyt muutamana iltana nukahtaessa harjoitellut tätä. Nyt tuli viesti, että jatka poika vaan, olet oikealla tiellä.

Kun olin lähdössä, olin kuulevinani, että hän väitti minua valaistuneeksi, kun näki pääni päällä jotain. Totta tai ei, jäin miettimään asiaa. No onhan pääni päällä kyllä kuulemma tavaraa. Minulla on voimakas aura ja pidemmälle edistyneet näkevät pääni päällä myös opettajiani. Ei siellä vielä muuta ole. Enkä siitä nyt kirjoita vaan siitä. että olipa heppoisin perustein tehty johtopäätös, jolla voi olla vakavia seurauksia. Valaistumaton henkilö kieltää valaistumisensa, mutta kuka häntä uskoo? Miten hän voi päästä eroon leimasta, joka ei pidä paikkaansa? Hänelle asetetaan valtavasti odotuksia, joita hän ei pysty toteuttamaan, kun ei ole oikeasti valaistunut.

Vähän samanlainen kokemus oli, kun minut huijattiin Sufi-retriittiin. Sen piti olla Syvähengityskurssi, mutta se olikin syntymäretriitti. En olisi muuten mennyt, kun olin juuri ollut yhdellä syntymäretriitillä. Siellä selvisi yksi lapsuuteni suurista traumoista – tai siis itse tapahtuma oli pieni, mutta olin itse tehnyt siitä suuren  ja se vaikutti koko elämääni. Ryhti oikeni ja myötätunto löytyi.

Mutta asiaan. Tara Rokpa terapiassa nuoret tytöt projisoivat isävihaansa minuun ja se sai välillä ikäviäkin muotoja, mutta suotuin siihen, koska se auttoi tyttöjä. Sufi-retriitillä olin jo aika kyllästynyt ja vetäjä Devapada sanoi, ettei minun tarvitse alistua hyväksikäyttöön. No sitten konstruoitiin syntymätapahtuma pareittain. Minulla oli 20-30 vuotta vanhempi nainen, jonka hyväilyt eivät välttämättä olleet pelkästään äidillisiä. Ajattelin että voi ei, ei taas.

Kun kurssi päättyi, Devapada sanoi, että hän ihmettelee kuinka paljon vihaan äitiäni. Olin aivan ällikällä lyöty, kun en ollut puhunut äidistäni koko aikana mitään, joten pyysin perusteluja. Perustelu oli se, että syntymän jälkeen olin juonut haluttomasti tuttipullosta maitoa. Se kyllä johtui minua käpälöineestä parista, ei äidistäni. Mutta ajatelkaa – monen ihmisen elämä voisi romahtaa tällaisesta väitteestä.

,