web stats
diashow
Juhani Hakala

Ajankohtaista

Viha ja käärme

Lue lisää »

Kirkko ja meditointi

Lue lisää »

Yksi vai monta Jumalaa?

Lue lisää »

Muualla verkossa

Jaa eteenpäin

Juhani Hakala

Juhani Hakala potrettikuva

Tapahtumakalenteri

Ma Ti Ke To Pe La Su
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          
Tietotori

Henkisestä tiestä 3


Henkisestä tiestä 3                                  25.4.16 

Näin Lama Thubten Yeshe jatkaa uskonnosta ja kulttuurista (”Asenne on tärkeämpi”, Bodhi Melong nro 24): ”Monilla mailla on historialliset ja uskonnolliset kulttuurinsa, mutta on virheellistä ajatella, että näiden tapojen noudattaminen tekee niistä henkisiä…Yleisesti sovituilla tavoilla ei ole mitään tekemistä yleismaailmallisen ymmärryksen ja viisauden (=uskonnon) kanssa… Yksilöllisellä tasolla ei ole mitään merkitystä mistä on kotoisin, idästä vai lännestä. Yhteisön syömisen, juomisen, nukkumisen ja muiden maallisten tapojen traditioilla ei ole mitään tekemistä uskonnon kanssa”.

Tätä on hieman selvennettävä. Uskonnot ja niiden muodot ovat kulttuurisidonnaisia. Esim. Raamatun monet arvot perustuvat yhteiskuntaan, joka toimi 2000 vuotta sitten. Raamatun homopelko, nais- ja naispappeusvastaisuus johtuvat sen ajan olosuhteista, joissa Raamattu on kirjoitettu. Sianlihaakaan ei enää tarvitse välttää hygieniatason noustua. Koraanin naisvastaisuus lähtee täysin ihmisestä, hänen kulttuuristaan, siitä miten mies järjesti itselleen valta-aseman.

Dalai Lamalta kysyttiin, pitääkö nyt kaikkien suomalaisten kääntyä buddhalaisiksi. ”Ei missään nimessä” Lama vastasi. Te osaatte Kristinuskon, Sen kautta Te löydätte autuuden. Se kuuluu Teidän kulttuuriinne.”. Eli osa kulttuurisidonnaisista muodoista vievät myös henkisellä tiellä eteenpäin. On vain osattava erottaa mikä on tyhjä kulttuurisidonnainen muoto ja mikä harjoitus vie sinua eteenpäin tielläsi. Tiede on todistanut, että esim. kulttuurisidonnaiset rukoukset, rituaalit, meditaatio jne vaikuttavat aivoihisi. Monimutkaisilla tiibetinbuddhalaisilla harjoituksillakin on vankka psykologinen pohja, vaikka sitä ei itse tajua.

Tämänkin asian Sinun on ymmärrettävä itse. Et ole ulkoa vaan sisältä ohjautuva. Tai siis niin pitäisi olla tai siihen pitäisi pyrkiä. Kulttuuristen ja uskonnollisten muotojen erottaminen voi tapahtua esim. siten sisältävätkö ne rakkautta ja myötätuntoa. Jos katsot ettei mies voi rakastaa miestä, niin se ei vastaa Jeesuksen rakkauden opetuksia vaan Raamattupohjaista yhteiskunnallista normia.

Moni tuntee kiintymystä mammonan keräämiseen. Sitähän ei pidetä henkisellä tiellä hyvänä asiana. Uskonto voi tuntua hyväksytymmältä kiintymyksen kohteelta ja mammona vaihdetaan uskontoon. Sitten suunnataan kaikki aiemmat aineellisuuteen liittyvät halut uskontoon ja takerrutaan siihen. Sen jälkeen oma uskonto on ainoa ja oikea uskonto.

Arkkipiispalle tuli kiire junalle, kun kysyin hänen kantaansa Vuorisaarnaan: ”Ihminen ei voi palvella kahta herraa: Jumalaa ja mammonaa”.

Buddha: ”Älä kiinny filosofiaani tai oppiini. Kiintymys mihin tahansa uskontoon, on vain toinen mielen sairauden muoto.” Thubten:  ”Uskonnon tarkoitus on tuoda sisäistä rauhaa ja parempi elämä, mutta ihmiset käyttävät sitä luodakseen lisää sekasortoa ja vihaa.” ”Jos todella harjoitatte vilpittömästi uskontoa ymmärryksen kera, löydätte täydellisen vapauden ja kohdatessanne ongelmia, ei teillä ole mitään vaikeuksia….Uskonnon tarkoitus on vapauttaa Teidät kiihtyneestä ja hallitsemattomasta mielestä”.

Muslimeillahan on periaatteessa koko kulttuuriin alkoholikielto. Sama kielto on luostareissa uskonnosta riippumatta. Syynä on, että henkisellä tiellä herkistyy myös alkoholille ja seuraukset voivat olla hyvin ikäviä, jopa mielisairaalaan vieviä. Itse huomasin saman, kun otin viime kesältä jääneen rauhoittavan tabletin. Aivoista tuli kovasti levottomat, enkä saanut niitä rauhoittumaan.

On myös toinen yleismaailmallinen luostariohje selibaatista. Siihenkin on syynsä. Energia on elämän voima. Niin on seksuaalisuuskin, Kundaliinienergia. Kun energiataso nousee, niin nousee seksuaalisuuskin. Se voi säteillä ulkopuolelle ja voi aiheuttaa väärinkäsityksiä. Myös orgasmi on paljo rajumpi, kun energia pystyy virtaamaan ihmisessä vapaammin. Voisi syntyä aika orgiat luostarissa. Eli seksuaalisuuden korostaminen voi ohjata huomion väärään suuntaan. Tantra oli aikanaan hindulainen ja buddhalainen filosofia, nykyään lännessä sillä tarkoitetaan vain energian nostattamista seksin avulla.

Thubten kehottaa seuraamaan henkistä polkua ymmärryksen kanssa. ”Jos et ymmärrä mitä teet ja miksi, älä tee sitä”. Enkelit hokevat koko ajan kanavoijalleni, että älä selitä Jussille, sen on ymmärrettävä itse.

Oivallus on buddhalaisuudessa keskeinen termi. Oivalluksia ei voi pakottaa, eikä tuottaa pelkästään järjellään. Jos mieli on oikealla polulla, oivallus tulee itsestään. Intuitio on oivalluksen toinen muoto. Kunnes olet suoraan yhteydessä kaiken kattavaan viisauteen.

Henkistä tietä helpotetaan joskus näyttämällä seuraava taso johon pyrkiä. Buddhalainen mielen todellisen luonnon näyttäminen on tällainen tavoitteen asettaminen. Minulla nousi voimakkaasti käsitteettömyys ja kirkas valkeus.

Muutama sana harjoituksesta. Meditaatio on hyvä yleisharjoitus. Voit ottaa omasta uskonnostasi sopivia harjoituksia, rituaaleja, rukouksia. Tai voit ottaa esi-isiesi uskonnosta vaikka rummutuksen.

Itse harjoitus tai uskonto ei ole tärkeä, vaan asenne jolla teet harjoituksia. Harjoitukset itsessään eivät ole hyviä tai huonoja. Ihmiset ovat erilaisia, siksi erilaiset harjoitukset tehoavat eri ihmisiin. Varsinkin tien alkuvaiheessa, kun on puhdistettava omaa mieltään saastasta.

Uskonto toimii vain, jos sen yhdistää elämäänsä. Länsimaissa uskonnon ja elämän välillä on usein kuilu.

Elämä on ollut minun harjoitukseni. Kärsimys on paras mielen harjoittaja. Seuraa omaa käytöstäsi, puhettasi, ajatuksiasi. Ovatko ne rakkaudellisia, myötätuntoisia? Vai ovatko ne maustettu vihalla? Jos ovat, on Sinun kysyttävä miksi? Mitä on menneisyydessäsi tapahtunut sellaista, että tuo ihminen/tapahtuma herättää vihaa? Kun olet sen tajunnut, menee vielä vuosia, ennen kuin käytöksesi muuttuu. Tärkeää on vain huomata joka kerta kun toimii väärin ja päätätä, että ei enää ensi kerralla. ”Ensi kertoja” tulee vielä paljon, ennen kuin käytös muuttuu.

Jouduin aikanaan poistumaan buddhalaisesta nettikeskustelusta. Tosin sieltä kyllä poistettiin myöhemmin häiriköitä. Heitä oli kahdenlaisia. Toisella ryhmällä oli valtava teoriatieto buddhalaisuudesta, mutta ei mitään omakohtaista harjoituksen tuomaa näkemystä. He eivät arvostaneet tippaakaan omaa koemusta, joka kuitenkin on tiellä etenemisen edellytys. Toisella osalla oli hyvin ilkeä asenne, jolla teilattiin muita. Kuitenkin buddhalaisuuden pitäisi hyväksyä kaikki uskonnot ja näkemykset, jos ne lähtevät myötätunnosta. He ”hallusinoivat teorioiden ja ajatusten saastuttamalla mielellä.”