web stats
diashow
Juhani Hakala

Ajankohtaista

Viha ja käärme

Lue lisää »

Kirkko ja meditointi

Lue lisää »

Yksi vai monta Jumalaa?

Lue lisää »

Muualla verkossa

Jaa eteenpäin

Juhani Hakala

Juhani Hakala potrettikuva

Tapahtumakalenteri

Ma Ti Ke To Pe La Su
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    
Tietotori

Sakya Trizin

Sakya Trizin                                            16.8.16

 

Dalai Lama nimitti Tiibetissä vuonna 1951 Sakya Trizinin tiibetinbuddhalaisen Sakya-perimyslinjan johtajaksi. Joten Sakya Trizin on varmaan pitkälti yli 80 vuotta. Ikää ei kuitenkaan äänessä ja opetuksissa huomannut. Opetukset olivat hyvin selkeitä ja loogisia.

Takapuoli oli koetuksella, kun opetukset kestivät yhtä soittoa 2-3 tuntia. Edellisen kerran kun tapasin hänet, vierailimme hänen luostarissaan. Muistan kuinka selkeä, siisti ja kaunis hänen luostarinsa oli. Aivan niin kuin hänen puheensakin. Me halusimme tuolloin häneltä siunauksen. Hän oli juuri aloittamassa temppelissä seremoniaa, munkit odottivat riveissä. Hän huitaisi ylimalkaisesti huivin kaulamme. Ei oikein tuntunut autuaalta, mutta kyllä sillä varmasti vaikutuksensa oli

Sakyan opetukset olivat tuttuja: eri sairauksiin on eri lääkkeitä. Kaikki uskonnot voivat auttaa ihmistä, eri kulttuureissa on vain eri lääkkeet. On hyvä, että on monia uskonnollisia traditioita. Tämä sanoma tulee nykyään monen Rinpochen ja Laman suusta. Myötätunnon voima on universaali uskontojen sanoma. Ongelma minusta vain on se, että monissa uskonnoissa ihminen on muokannut opin mieleisekseen tai pikemminkin miehiksekseen (esim. Taliban, Isis).

1682016_191750_0.jpg

Opetuksien kuuntelu ei riitä, vaan tärkeintä on ymmärtää ja soveltaa omaan elämäänsä. Mieli ei muuten muutu.

Toinen blogeissani viime aikoina toistunut teema on ollut kärsimys. Sakyan mukaan vain kärsimyksen kautta opitaan myötätuntoa. Negatiiviset tunteemme aiheuttavat sairauksia ja siten kärsimystä sanoo nimimerkki ”on koettu kantapään”, eiku ”kurkun kautta”.

Tärkeintä on muistaa, että ilman syytä ei ole kärsimystä. Kärsimys poistetaan poistamalla sen syyt. Ja se onkin vaikeampi asia; tunnistaa ja tunnustaa syyt ja päästä niistä eroon.

Kärsimys nousee tietämättömyydestä. Viha on pahin vihollisemme. Sen aiheuttaa oma mielemme, ei vihan kohde. Vihan syy on tietämättömyys. Kun takertuu itseen, vihaa muita.  Viha vahingoittaa meitä, ei vihollistamme. Rakastava myötätunto auttaa meitä molempia.

Kärsimystä on kolmen laista. Kärsimyksen kärsimys on sairaus. Muutoksen kärsimys syntyy, kun tavara tai ihminen vanhenee. Suhteellinen kärsimys kertoo, että koko olemassaolo on kärsimystä. Henkinen tie on kärsimyksestä eroon pääsemistä. Onnellisuuden löytämistä. Minä olen jo löytänyt pieniä onnellisuuden kultahippuja

On minulla vielä paljon tietä jäljellä tyhjyyteen ja itsettömyyteen. Tyhjyydessä ei ole syitä eikä seurauksia. Tyhjyydessä ei ole minää. Olemme kaikki samaa energiaa. Mutta kun minä vaan ajattelen edelleen, että minä olen Jussi ja erillinen yksilö, vaikken oikeasti olekaan. Minä tajuan tyhjyyden idean, mutta en vielä osaa olla sitä.

Tee yksi ihminen onnelliseksi päivässä, vaikka se olisit sinä itse. Hyvä ihminen on hyvä henkinen harjoittaja. Rauha itsen kanssa takaa rauhan muille. Jos mieli kärsii, pitää se kyllä huolen, että ruumiskin kärsii. Tärkeää ja vaikeinta on päästä eroon huonoista tottumuksista. Eroon pääsyä yrittämistä vain on jatkettava, vaikka tekisi koko ajan väärin.. Ensin vain huomaa toimivansa väärin. Kun tätä on tapahtunut riittävän monta kertaa, alkaa käytöskin muuttua.

Sakya sanoi, että henkisellä tiellä myös ääni muuttuu. Sen olen havainnut. Ääneni tulee yhä enemmän rinnasta, syvemmältä, saa kaikupohjaa. Ääni mataloituu kun lihakset ovat rennot. Mantroja lausuessa ääneni alkaa resonoida muiden äänien kanssa. Se tuntuu muista hyvältä. Yllättäen kurkkulaulu onnistuu ylhäältä ja alhaalta, samoin yliäänet. Eipä ihme, että karhunkin ääni tuli minusta leirillä uskottavasti. Minua oli valmisteltu rooliin. Sitä vaan en tiedä, kuka kutsui karhun. Kuuliko se tutun seremonian, kutsun.

Toinen selvä muutos itsessäni on, että koen energian herkästi. Neljän tuulen leirillä oli joka rituaalissa ja musiikkiesityksessä tippa linssissä. Rituaaleissa alan itkeä enemmän tai vähemmän, nykyään yleensä onnesta ja kiitollisuudesta. Ja mikä tärkeintä en pidätä enää mielen liikutusta. Samoin se huumori ja ystävällisyys, joka tuli aiemmin esiin vain humalassa, tulee nyt esiin ihmisten kanssa. Huumori on myötätunnon väline.

Useinkaan en tiedä miksi ja mistä voimakas energia tulee, se vain tulee. Sakyan rituaalissa oikein humahti lujasti ja meinasin pudota tuolilta.

1682016_191850_1.jpg

Sakya käytti paljon aikaa kuuden buddhalaisen maailman läpikäyntiin. Ne eivät edelleenkään minua oikein puhuttele. Vaikka ne kuvaavat erilaisia ihmisiä, mielen tiloja jne, minusta ne ovat länsimaiselle todellisuudelle vieraita. Muistutan vaan, että vaikka on jumaltenkin maailma, paras on kuitenkin ihmisen maailma, koska vain siellä voi valaistua. Elämä, jossa on oikeat valaistumisen osatekijät, on todella harvinainen.

Sakya korostaa mielen voimakkuutta. Muistat varmaan, mitä tai Situ Rinpoche vastasi minulle, kun kysyin mitä energia on. ”Se on mielen voima”. Se on mielen energia joka johtaa itsekkyyteen, vihaan ja sotiin, mutta myös onneen.

Sakya puhui meditaation viidestä vaiheesta. Alkuvaiheessa ajatuksia tulee. Sehän on hyvä asia, se todistaa, että meditoit. Sitten vähitellen ajatusten välissä alkaa olla aukkoja. Sitten ajatusten virta välillä jopa loppuu, niin että tietoisuus on kirkas. Sitten ajatuksia nousee enää vain tilapäisesti, kunnes mieli on liikkumaton. Kokemukseni mukaan tässä vaiheessa meditaatio tuntuu kovasti miellyttävältä. Varsinkin jos ympärilläsi on vahva hyvän energian lähde, esim. Rinpoche.

Buddha korosta Dharman kyseenalaistamista, mitään ei saa hyväksyä annettuna. Voi hyväksyä vain, jos itse ymmärtää. Sakyan mukaan ilman viisautta ei voi valaistua, eikä voi erkaantua Samsarasta. Siksi myös keinot – harjoitukset - saavuttaa viisaus, ovat tärkeitä. Keinoja on todella monia. Mutta aivojakin tarvitaan.

Ei ole ainoaa oikeata keinoa. Olen potenut huonoa omaatuntoa, kun en aloittanut viiden vuoden Mahamudrakurssia (110 000 kumarrusta, 110 000…). Tosin Tai Situ voimansiirto aiheutti sen, että chakrani  alkoivat puhdistua rajusti ja minulla oli jatkuvia puhdistumisen aiheuttamia sairauksia. Ringu Tulku Rinpoche lohdutti, että ei ole mitään pakkoa tehdä jotain harjoitusta. Jos prosessi etenee muutenkin, ei Mahamudraa tarvita. Tanttra vie minua lujaa.

Laitetaanpa tähän loppuun budhhalaisten 10 käskyä, eli taitamattomat teot. Juuri kurkun syöpäleikkauksesta toipuneena totean, että 4 teoista liittyy puheeseen, eli kurkkuchakraan.

1.    Tappaminen

2.    Varastaminen

3.    Seksuaalinen väärinkäytös

4.    Valehtelu

5.    Epäharmonian aikaansaaminen

6.    Vahingoittava puhe

7.    Tarpeeton puhe

8.    Ahneus

9.    Viha

10. Väärä näkemys.