web stats
diashow
Juhani Hakala

Ajankohtaista

Viha ja käärme

Lue lisää »

Kirkko ja meditointi

Lue lisää »

Yksi vai monta Jumalaa?

Lue lisää »

Muualla verkossa

Jaa eteenpäin

Juhani Hakala

Juhani Hakala potrettikuva

Tapahtumakalenteri

Ma Ti Ke To Pe La Su
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    
Tietotori

Mielisairas?

Mielisairas?                                         28.11.16

Olin Suomen Buddhalaisen Unionin järjestämässä Kuolema-seminaarissa. Thai-, tiibetiläis- ja  vietnamislaismunkit kertoivat perinteensä mukaisista rituaaleista ja käsityksistä kuolemasta. Palaan tähän blogin lopussa.

Mutta ensin otsikon aiheeseen ja käyttämääni puheenvuoroon. Kuten osa teistä tietää, olen ollut 1,5 vuoden sisällä peri kertaa vakavasti sairas. Sairaudet liittyvät chakrojen puhdistukseen. Esimerkiksi en ole tietoisesti tehnyt varmaan paljoa pahaa, mutta minulla on ollut pahoja sanoja ja ajatuksia muista ihmisistä. Niinpä ei ihme, että kurkkuchakrassa on ollut ongelmia: rajuja tukehtumiskohtauksia ja kilpirauhassyöpä.

Puheenvuoroni alussa kerroin kolme faktaa. Minulla ja monella muullakin kärsimys on paras opettaja henkisellä tiellä. Kärsimys on luonnollinen osa ihmiselämää.

Kuten olen kertonut, olen tiibetinbuddhalaisessa tantra-, eli energiaprosessissa. Se on salainen juttu, eikä siitä ole kirjoja. Prosessiin kuuluu chakrojen ja energiakanavien puhdistuminen ja Kudaliinin nousu. Energia tulee voida liikkua esteettä ihmisessä. Tästä on paljon kirjoja.
Mikäpä niitä cahkoroja tukkii? Pahat teot ja ikävät kokemukset. Ne varastoituvat fyysisesti eri puolille kehoa. Tästäkin on paljon kirjoja. Kun chakroja, eli näitä pahoja muistoja puhdistaa, ne aiheuttavat sairauksia ko chakrojen alueelle.

Ja kolmas fakta, jonka länsimainen lääketiedekin alkaa kohta hyväksyä: suurin syy sairauksiin on mielessä.

Kun juoksin lääkäreillä ja sairaaloissa mietin, että kerronko lääkäreille nämä asiat. Että sairaudet johtuvat chakrojen, vanhojen muistijälkien, puhdistumisesta. Ja että jatkuva väsymys johtuu siitä, että elimistöni pyrkii mukautumaan uusiin yhä hienompiin energiatasoihin. Tämähän kaikki on länsimaisen lääketieteen käsitysten vastaista, mutta paikallaolleet munkit ajattelivat kuten minä.

Olen ollut rajussa henkisessä prosessissa. Se on varmaan on yksi syy sairauksiini, muutos on ollut voimakas ja kokonaisvaltainen. Olen eri ihminen, kuin muutama vuosia sitten.
Henkinen rakenteeni on muuttunut. Kun minulle sanottiin, että aivojani rukataan, jotta kausaalichakra avautuisi, sain puhevaikeuksia. No sairaalassa aivot kuvattiin, eikä mitään poikkeavaa löytynyt.

Tällaisia chakra- ja energiaselityksiä lääkärit eivät usko. Kun sitten sain rajuja tukehtumiskohtauksia, en voinut syödä kuin keittoa ja laihduin parissa kuukaudessa 15 kg. Sen lääkärit hyväksyivät selitykseksi, että syynä oli 4 vuotiaan tyttärentyttären hyvin vakava sairaus.  Meilahdessa ei löydetty mitään fysiologista syytä tukehtumiskohtauksiin, menin aika huonoon kuntoon ravinnon puutteen vuoksi.

Kaikki mahdollinen tutkittiin. Mietin, että sanonko lääkärille mistä kaikki minun mielestäni johtuu, kun määrättiin psykiatrille. No hänelle kerroin em asiat. Sain vuodeksi rankan psyyken lääkityksen, jota kylläkään en nauttinut, enkä vieläkään ole mielisairaalassa.

Mitä jos olenkin väärässä? Ei sillä ole mitään merkitystä. Jos minä uskon, että chakran puhdistuttua tulen terveeksi jälleen, niin se on itsensä toteuttava ennuste.

Sitten seminaarista. En referoi munkkien alustuksiaan. Asiasta kiinnostunut voi mennä vaikka Samye Dzong Finalndin sivuille (www.samye.fi) opetuksiin ”Elämästä ja kuolemasta”. Yksi hyvä artikkeli on kooste: ”Kuolemaan valmistautuminen ja kuolevien auttaminen”.

Näistä asioista löytyy kirjallisuutta: karma ja kuolema, bardot, eläminen niin ettei pelkää kuolemaa, joka on vain yksi bardo, muiden bardojen joukossa (kuten elämä), vaikuttaminen suotuisaan jälleen syntymään jne.

KysyinTulku Dakpa Rinpochelta Powasta, eli harjoituksesta, jossa tieosuus singotaan pois ruumiista kuoleman hetkellä. Osaan tehdä sen itselleni, ja kysyin, onko Suomessa lamaa tai Rinpochea, jolla on valtuutus tehdä se kuolevalle. Vastaus oli hieman epäselvä ja ymmärsin ettei ole.

Puhuimme myös eutanasiasta, jota munkit vastustivat. He vastustivat myös kipulääkitystä, koska se hämärtää tietoisuutta. Tähän alustanut Terhokodin johtajalääkäri sanoi, ettei kipulääkitys heikennä tietoisuutta, eikä se vaikuta itse kipuun vaan kivun tunteeseen.

Aikanaan hankimme Akong Rinpochen kuolemaan liittyvän Bardopaketin. Siinä on muovista tehtyjä Mandala-lakanoita, joita tulee asetella kuolleen päälle ja arkkuun ja sen päälle tietyssä järjestyksessä. Prosessi on aika monimutkainen. Dakpa Rinpoche oli samaa mieltä kanssani, että Mandalat varmaan auttavat, mutta tärkeintä on Powan tekeminen.