web stats
diashow
Juhani Hakala

Ajankohtaista

Viha ja käärme

Lue lisää »

Kirkko ja meditointi

Lue lisää »

Yksi vai monta Jumalaa?

Lue lisää »

Muualla verkossa

Jaa eteenpäin

Juhani Hakala

Juhani Hakala potrettikuva

Tapahtumakalenteri

Ma Ti Ke To Pe La Su
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          
Tietotori

SYNTI


                                                                                                12.10.17

Tämä ei ole paljastuskertomus minun synneistäni vaan kerron Seela Sellan ja Paavo Westerbergin käsityksiä synnistä. Puhetta Espoon kaupunginteatterin keskustelussa johti Kirkko & Kaupunki -lehden päätoimittaja Jaakko Heinimäki. Syntiä ja erityisesti perisyntiä selitti hänkin.

Näitä tilaisuuksia on jäljellä teatterilla vielä kaksi (24.10 Armo ja 7.11 Taivas, molemmat klo 18). Tilaisuuksien teemat liittyvät Paavo Westerbergin kirjoittamaan ja ohjaamaan Seuraavat 500 vuotta -näytelmään.

P1020544-300x225.jpg
Tasan 500 vuotta sitten Martti Luther naulasi teesinsä Wittenbergin kirkon oveen.

Paavo kysyi, onko syntiä ilman todistajaa? Onko synti siellä missä on armo? Paavo on miettinyt näytelmässään yksilön ja erityisesti kollektiivin syyllisyyttä, sekä perisyntiä. Hänestä on kahdenlaista syyllisyyttä. Ensimmäinen on, että tietää tehneensä väärin. Sitten on hahmoton syyllisyys, perisynti – ei tiedä miksi on syyllinen. On syyllinen olo siitä, että on syntynyt.

Minusta on yksi syyllisyys, joka koskee meitä kaikkia seuraavat 500 vuotta ja enemmänkin. Syyllisyys siitä mitä olemme tekemässä maapallolle.

Olen itse havainnut, että syyllisyys on keskeinen teema jumalanpalveluksissa.  Kysyin keskustelussa mitä tekee itsetunnolle se, että olet syyllinen, surkea maan matonen, vaikka et ole tehnyt tietääksesi mitään pahaa. Olet niin huono, ettet osaa itseäsi auttaa, vaan siihen tarvitaan kirkkoa ja Jumalaa. Tätähän lahkot hyödyntävät kiitettävästi.

Seela piti ilahduttavan selkeän ja pirteän puheenvuoron – luonteensa mukaisesti. Seelahan on kristinuskosta siirtynyt juutalaisuuteen. Juutalaisuudessa ei ole perisyntiä ja he uskovat evoluutioon.  Raamattu on vain historiankirja. Ainoat sieltä tulevat ohjeet ovat kymmenen käskyä. Juutalaisten eettinen kirja on Talmud.

Itsekin kommentoin keskustelussa Raamattua. Jos me noudattaisimme Vanhaa Testamenttia, pitäisi homot tappaa ja meillä voisi olla orjia. Vanha Testamentti on aikansa tuote ja kuvastaa sen ajan arvoja. Raamattuahan on vähän joka kääntäjä ja tulkitsija muuttanut, kuten Lutherkin.

Uudessa Testamentissa kerrotaan samoista asioista eri evankeliumeissa niin, että ne olisivat tapahtuneet eri tavoin, eri paikoissa ja eri aikoina. Paul Verhoevenin mukaan (Jeesus Nasaretilainen) teologit ovat yhtä mieltä vain kahdesta asiasta: Jeesus kastettiin ja ristiinnaulittiin.  Raamatun perusteella on aika hankala määritellä objektiivisesti, mikä on syntiä ja mikä ei ole.

Näytelmän toisessa osassa kirkko ja yhteiskunta tappavat lampaan eli Jeesuksen. Tästä voisi kirjoittaa vaikka kuinka paljon, mutta jääköön. Onko syntiä se, että kirkko ei hyväksynyt aikanaan naispappeja eikä homoja. Tekevätkö syntiä ne papit, jotka vihkivät homoja kirkon kannan vastaisesti?

Ajatukset eivät ole Seelan mukaan syntiä vaan teot. Synti on huono teko jumalaa ja toista ihmistä kohtaan. Kun ihmistä on loukattu, pyydetään anteeksi ihmiseltä- ei Jumalalta. Jeesus oli juutalainen. Jeesus ei perustanut Kristinuskoa vaan Paavali n. puoli vuosisataa Jeesuksen kuoleman jälkeen. Tähän Jaakko kommentoi, ettei Jeesuksella ollut juurikaan uutta tarjottavaa. Samoja ajatuksia löytyy aiemmasta kreikkalaisesta filosofiasta.
Seela sanoi mielenkiintoisesti: Suurin asia jonka Jumala on antanut ihmiselle, on valinnan vapaus. Tiedän, että henki- ja enkelimaailmassa tämä nähdään siten, että enkelit kyllä auttavat ja tukevat, mutta elämääsi koskevat päätökset teet sinä, sinulla on vapaa tahto.

P1020554-300x225.jpg

Seelan mukaan ei Jumala tahdo pahaa. Ihminen itse luo hyvän ja pahan energiakentät. Jos ajattelet hyvää, hyvä tapahtuu. Aiheesta on myös ei-uskonnollista kirjallisuutta. Tämä vastaa mielestäni Hindulaisuuden ja Buddhalaisuuden tantra käsitystä– kaikki on energiaa.

Paavon mukaan näytelmän viesti on se, että Luther käänsi Raamattua väärin ja lisäsi ”vain” sanan lauseeseen ”vain uskolla pelastut”.  Eli usko on ainoa tie tasapainoiseen elämään ja pelastumiseen. Näytelmässä todetaan, että tämä on rajoittanut ihmisen elämää jo 500 vuotta.

Jaakko selitti perisyntiä, miten Eeva söi omenasta ja miten he häpesivät alastomuuttaan – itseään, miten jumala rankaisi meitä synnytyskivuilla ja työn raadannalla (otsasi hiessä). Nykyään kovasti kyllä yritetään korostaa, että työnteko on kivaa.

Jaakko kuvaili kiintoisasti synnin neljä tasoa:
Minä – Jumala – onko Jumala syyllinen minun mokiini
Suhde omaan itseen – vähättelee, liioittelee
Minä – muut ihmiset – viha, hyväksikäyttö
Minä – onko syntiä, jos kukaan ei näe – suhde ympäristöön, luontoon
 
Perisynti voidaan Jaakon mukaan nähdä geneettisenä virheenä, jolloin Kristus on taivaallinen lääkäri. Perisynti muodostaa vankilan, josta Kristus vapahtaa, vapauttaa.

Omia mietteitä

Minusta synnin määrittely ei oikein selvinnyt. Synti on suhteellista, aikaan ja instituutioihin sidottua sekä määrittelykysymys. Raamatun homokielteisyys johtuu siitä, että aikanaan ainoa juutalaisten säilymiskeino oli lisääntyä. Homous oli yleistä ympäröivillä kansoilla.

Totesin keskustelussa, että arkkipiispa Mäkiseltä kysyttiin Vanhan Testamentin homokielteisyydestä. Hänen mukaansa Vanhasta Testamentista vähän jokainen saa perusteita kannalleen. Pitäisi keskittyä vain Jeesuksen rakkauden opetuksiin.

Rakkauden opetukset kohdistuvat ihmiseen, ei yhteiskuntaan. Minusta uskonnon tarkoitus ei ole tukea yhteiskunnallista valtaa, kuten tapahtuu abrahamilaisissa uskonnoissa: Kristinuskossa (valtionkirkko), Juutalaisuudessa (juutalainen valtio) ja Islamissa (shiiat ja sunnit).

Paavo sanoi jossain vaiheessa, että jumala on rakkaus, joka on ihmisessä. Siis Jumala on ihmisessä Minustakin kyse ei ole etsimisestä vaan löytämisestä.

P1020551-2-225x300.jpg

1945 tehtiin Nag Hammadista kirjalöytö. Siinä oli mukana Tuomaan evankeliumi, jonka kirkko aluksi kiisti. Evankeliumi on ylöskirjoitettua Jeesuksen puhetta. Jaakon mukaan kirkko nykyään tunnustaa löydön autenttisuuden. Evankeliumi on todennäköisesti vanhempi kuin muut evankeliumit. Kirkon on vaikea hyväksyä, että jumala löytyisikin ihmisestä, mihin kirkkoa sitten tarvitaan? Tämän olen lukenut kirjoista.

Lopuksi pari lainausta Tuomaan evankeliumista, toista Jaakkokin lainasi. Ajatukset ovat lähellä kvanttifysiikan ajatuksia (kaikki on energiaa, tietoisuuskin). Tämän päivän mystiikka on huomispäivän tiedettä. Jos tiede ei pysty tutkimaan vielä kaikkea, ei se ole kohteen vika, vaan tiede ei ole riittävän pitkällä.

Hindu- ja buddhalaisuudet korostavat kaiken ykseyttä. Tämä sen vuoksi, että en halua korostaa uskontojen eroavaisuuksia vaan yhtäläisyyksiä. Näin Jeesus puhuu:

”Minä olen valo kaikkien yllä. Minä olen kaikki: minusta kaikki lähti ja minuun kaikki palaa. Leikkaa puusta pala; minä olen siellä. Nosta kiveä, ja löydät minut sieltä.
Joka juo suustani, tulee kaltaisekseni; minä itse tulen siksi ihmiseksi, ja hänelle tulevat paljastetuiksi kaikki salatut asiat”.