web stats
diashow
Juhani Hakala

Ajankohtaista

Viha ja käärme

Lue lisää »

Kirkko ja meditointi

Lue lisää »

Yksi vai monta Jumalaa?

Lue lisää »

Muualla verkossa

Jaa eteenpäin

Juhani Hakala

Juhani Hakala potrettikuva

Tapahtumakalenteri

Ma Ti Ke To Pe La Su
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          
Tietotori

Jumal’auta

Jumal’auta

Maallikon tulkinta: ensi on pyydetty, että Jumala auta, ja kun Jumala ei ole auttanut, on sanottu Jumalauta.

Kun Helsingin entinen piispa kävi Tsunamialueella, hän sanoi, että on pakko kysyä, miksi Jumala sallii tällaisen katastrofin. Kuten hyvin tiedät, kysymys on kristinuskolle ja sen sukulaisuskonnoille ominainen. Miksi Jumala ei auta? Mitä vikaa minussa on?

Aasilaiset uskonnot näkevät asian toisin. Kärsimys on osa elämää. Vastoinkäymiset ovat osa henkistä harjoitusta. Yksilökohtainen ja sosiaalinen yhteinen energia vaikuttaa siihen mitä tapahtuu. Jos tapahtuu jotain pahaa, ei se ole Jumalan vika.

Kristityn Jumala on aina oikeassa, eikä hänen sanaansa saa epäillä. Se on Jumalanpilkkaa. Ei Jeesus näin taatustikaan opettanut, on hänellä sen verran hyvä itsetunto, että hän hirveästi palvonnastakaan pidä.

Buddhalaisuudessa pitää epäillä ja uskoa vasta kun ymmärtää. Nyt en puhu sen palvonnallisesta puolesta, vaan siitä, että se tarjoaa länsimaalaiselle menetelmän itsensä – Jumalansa löytämiseen.

Buddha käskee epäilemään sanojaan. Ei hän väärässä ole, vaan epäilemällä ymmärrät. Et sinä aloittelijana ymmärrä Buddhan viisauksia esim. tyhjyydestä.

Lännessä luotetaan Jumalan ohjaukseen, jota ei saa epäillä. Idässä pitää epäillä ja on itse vastuussa tekemisistään.

Kristityt lahkot käyttävät erityisesti hyödyksi Jumalan ohjausta syyllistääkseen muita. Jos Sinulla menee huonosti, johtuu se siitä, ettet palvo Jumalaasi riittävästi/oikein. Jeesusta ei taatustikaan kiinnosta katsotko TV:tä ja onko pesukoneessasi ikkuna. Ihmiskunnan hirveimpiä yksilöitä ovat ne, jotka sanovat muille uskontonsa pohjalta, mikä on oikein ja mikä on väärin. Asettuvat Jumalan tilalle alistaakseen muita.

MUTTA. Jos olet kristitty ja elät Jumalan tahdon mukaisesti, silloin asiat menevät hyvin. Niin tai näin. Elät eettisesti, etkä loukkaa muita Mutta ei sen takia, että Jumala auttaisi Sinua. vaan Se on sinun energiasi joka aiheuttaa sen hyvän mitä kohtaat. Energia on mielen voima.

Ongelma vaan on se, että ihminen on määrittänyt sen, minkä katsoo Jumalan tahdoksi.

Pahimmin harhaan ovat menneet äärimuslimit: jos minä tapan muita, Jumala auttaa. Ei Koraanissa missään näin sanota. Ja on mitä suurinta naisten sortamista kuvitella pääsevänsä Paratiisiin, jossa alastomat neitsyet palvelevat – joita voi alistaa halujensa mukaan. Mahtaako niillä olla huivi.? Ja montakohan omaa siskoa pitää tappaa, että pääsee Paratiisiin (nk tyttöjen kunniamurhat).

Aiemmista jutuistani Sinulle lienee selvä mihin minä usko. Hyvä Karma edistää hyviä tapahtumia, ja huono karma huonoja. Jos ajattelet hyvää, se tapahtuu. Ja jos pahaa, se tapahtuu. Voit kysyä, että mihinkäs sitä Jumalaa sitten tarvitaan, kun jokainen voi löytää Jumalan sisältään? Mihin Buddhaa tai Shivaa tarvitaan?

Dalai Laman mukaan buddhalaisuus ei ole uskonto, koska meillä ei ole Jumalaa. Buddha on ihminen, joka itse kävi läpi tien, jota opettaa. Niin kuin Jeesuskin, hieman eri tavalla. Tosin harva ihminen pääsee niin pitkälle, että hän omaksuu Jeesuksen tai Buddhan tason.

Olin eilen enkelitapaamisessa. Minulle selvisi, että minä tulen auttamaan Kristusenergian avulla. Siis buddhalaisena? Kyllä. Länsimaat tuntevat parhaiten Kristusenergian, siksi se vaikuttaa parhaiten. Sen myös minä entisenä kristittynä tunnen parhaiten. Energioilla on vain eri nimiä, kuten Jeesus tai Buddha.

Mistäkö minä tiedän mitä energian lähteeni Jeesus ajattelee, miten hän auttaa minua? Mistä minä voin lukea Jeesuksen puhetta, kun en luota Raamattuun? Miten minä autan Kristusenergialla? Se tapahtuu luomalla yhteys Jeesukseen.  Ei rukouksin, ei palvonnalla, ei rituaalein vaan suoralla yhteydellä. Sitä ei vielä ole, mutta uskon vahvasti, että näin pian on. Yhteyden nimi voi olla vaikka intuitio, joka jo vahvasti ohjaa elämääni.

P.S. Olen saanut kokemuksia henkien toiminnasta. Eräässä yhdistyksessä, jos kokous sopi minulle, se muutettiin, niin ettei se sopinut. Päätin vuoden vaihteessa, että jos näin vielä kerran tapahtuu, on tehtävä johtopäätöksiä. Ja jälleen oli kolme vaihtoehtoa, jotka kaikki sopi muille jäsenille. Minulle ei sopinut Loppiainen, kun lapsenlapset olivat tulossa kylään. Ja kokous oli Loppiaisena.  Puheenjohtaja on hyvä ja rakas pitkäaikainen ystäväni. En voinut tulla muuta kuin kahteen johtopäätökseen. Yhdistyksen on vallannut henki, jolle olen uhka. Ja toiseksi, minun on aika jatkaa matkaa. Varmistin vielä ovatko enkelit samaa mieltä. Ovat! Mutta pitääkö minun tehdä tilanteelle jotain?