web stats
diashow
Juhani Hakala

Ajankohtaista

Viha ja käärme

Lue lisää »

Kirkko ja meditointi

Lue lisää »

Yksi vai monta Jumalaa?

Lue lisää »

Muualla verkossa

Jaa eteenpäin

Juhani Hakala

Juhani Hakala potrettikuva

Tapahtumakalenteri

Ma Ti Ke To Pe La Su
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          
Tietotori

Olenko minä valaistunut?

                                                28.3.18

Olenko minä valaistunut? No enhän minä ole. Mutta tiedän milloin tulen olemaan.

Jokunen facebook-kavereistani kertoo olevansa valaistunut. Minusta tuntuu, että tämä asia merkitsee eri asioita eri ihmisille.

Olen itse ajatellut, että valaistuneena liikun ajasta japaikasta riippumatta energian tasolla. Koen ja liikun eri todellisuuksissa.Tajuan avaruuden äärettömyyden. Juttelen henkioppaideni kanssa. Fyysinen vetovoima ei sido minua jne jne. Näistä kaikista olen kuullut juttuja.

Ja kun olen näitä ajatellut ja toivonut, olen siirtänyt omaa valaistumistani. Kirjoitin viime blogini Charlesista. Hänestä valaistuminen on ylimainostettu asia. Puhe siitä heijastaa enemmänkin ihmisen toiveita, ei ehkärealiteetteja. Ja kun kaikki energia laitetaan tänä utopiaan, ei siitä jääjäljelle paljon todelliselle henkiselle tielle.

Buddhalaisuudessa valaistutaan pyrkimättä valaistumaan. Kylläminä olen sen tiennyt, mutta en tajunnut.

Mitä? Siis Sinua kiinnostaa milloin tiedän olevani valaistunut. Teen tällä hetkellä jumaluusjoogaa. Tiibetinbuddhalaisissa harjoituksissa otetaan usein jonkun jumaluuden muoto. Kukaan ei minulle ole opettanut, eikä antanut lupaa tehdä tätäharjoitusta, jota Dalai Lamakin tekee.

Kun harjoituksessa kuvittelen olevani Buddha….. Pysähdytään tähän. Buddha ja Jeesus ovat minulle ihmisiä, jotka ovat käyneet läpi henkisen prosessin ja päässeet pitkälle. Buddha keskittyi enemmän itse prosessin kuvaamiseen ja harjoittamisen opettamiseen. He ovat Jumalia, mutta sinäkin voit olla Jumala. Minä en palvo Jumaliani, eivät he sitä kaipaa. He ovat tukenani ja oppaanani, kunnes itse tulen Jumalaksi.

Kristinuskon Jumalakäsityksellä (ihminen ei voi olla Jumala, Jumalan sanaa ei saa epäillä)ja buddhalaisella käsityksellä (jokaisesta voi tulla Jumala, Buddhan sanaa pitää epäillä). ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Jeesusta on kanavoitu minulle sen verran, että tiedän, ettei Jeesus usko kristinuskon oppeihin tässä asiassa.

Siis kuvittelen olevani Buddha. Kävelen niityllä. Nautin ja huomaan jokaisen ruohonkorren, jokaisen hyttysen. Kuljen hiljaa, koska on niin paljon huomattavaa ympärillä. Olen tietoinen. On valtava hyvä nolon ja onnellisuuden tunne. Jokainen vastaantuleva ihminen on minulle rakas. Minussa ei ole ennakkoluuloja, eikä vihaa. Tahdon vain kaikille hyvää. Ja kuljen hiljaa eteenpäin. En murehdi laskuja, enkä tulevaa. Olen vain.

Minulla onsen verran kokemusta, että kun vakavan sairauden jälkeen opettelin kävelyä ulkona. koin paljon uusia hienoja asioita, näkymiä, joita minulla ei aiemmin ollut aikaa havaita. Koin maailman eri tavalla.

Henkisen tien tuloksena jokaisessa oleva Buddhaluonto, tulee minuun yllättävän helposti.Tiedän mitä se on. Mutta sen tuominen jokapäiväiseen elämään onkin jo toinen juttu. Ja sitä nyt harjoittelen.  Vielä leikin mielessäni jonkin aikaa Buddhaa, kunnes minusta tulee Buddha. Ei varmaankaan yhtä viisas, mutta kuitenkin tienkulkenut.

En minä valaistumisesta enää välitä. Minä tiedän, että olen valaistunut, kun osaan olla Buddha jokapäiväisessä elämässä.

Lopuksi vielä valaistumisen tiestä. Jokaisella on mahdollisuus valaistua. Tien voi aloittaa vaikka meditoimalla. Nopeaa Tantran tietä et itse voi päättää. Se alkaa ja jatkuu sinusta huolimatta. En tiedä miten minun tantran tie alkoi .Olin jo chakrojen ja energiakanavien puhdistumisprosessissa, kun Tai Situ Rinpoche aloitti mahtavalla voimasiirrolla rajumman prosessin ja vakavat sairaudet. Hän antoi nimen, joka tarkoittaa samaa kuin tantra: valaistumista yhdessä elämässä.  Jos vielä tapaan Tai Situn aion sanoa, että olipa tosi vaikeat kärsimyksen vuodet, kiitos hyvästä harjoituksesta.

Tiibetinbuddhalainen tantra on salainen prosessi. Siitä ei ole opetuksia, eikä täällä ole opettajia, eivätkä lamat halua puhua siitä. Kun prosessi on myös hyvin fyysinen eikä olefyysistä opettajaa, tuntuu välillä, että on täysin tyhjän päällä. Kun perusluonne muuttuu, on henkisesti myös heikoilla, siksi prosessi on salainenja vaatii opettajaa. Johtuuko energiavyöryn aiheuttama väsymys sittenkin vakavasta aivosairaudesta? Pitääkö mennä sairaalaan?  Taas on tunne, että vetäydyn kaikesta, siksikunnes on jotain selvempää.