web stats
diashow
Juhani Hakala

Ajankohtaista

Viha ja käärme

Lue lisää »

Kirkko ja meditointi

Lue lisää »

Yksi vai monta Jumalaa?

Lue lisää »

Muualla verkossa

Jaa eteenpäin

Juhani Hakala

Juhani Hakala potrettikuva

Tapahtumakalenteri

Ma Ti Ke To Pe La Su
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          
Tietotori

Matkalla kotiin

Matkalla kotiin                                 23.818

Aloitin viime kerralla artikkelisarjan kirjasta Hazel Courteney: ”Lähtölaskenta matkalle kotiin”. Yritin siinä artikkelissa muodostaa henkisen tien/maailmankaikkeuden kokonaiskuvaa. Nyt kommentoin kirjan tekstiä. Voi tulla vähän päällekkäisyyksiäkin, kun luen kirjaa toiseen kertaan. Kiitos henkioppaani tästä oikean kirjan löytymisen ”sattumasta”. Kirja viitoittaa tieni pitkän matkaa eteenpäin. En tarvitse enää ulkopuolista apua, vaan on löydettävä itse Jumala itsestäni meditaation avulla. Se Jumala on meille yhteinen tietoisuus.

Kirjaa lukiessa yhä edelleen vahvistuu uskontojen turhuus. Ihminen on muokannut Abrahamilaiset sukulaisuskonnot (Juutalaisuus, Kristinusko ja Islam) oman valtansa pönkittämisen välineiksi.  Uskonnon pukeutumis-, syömis-, käyttäytymis- jne säännöt ovat ihmistä, ei Jumalaa varten. Ei Jumalaa kiinnosta katsotko TV:tä, onko sinulla huivi, vai syötkö sianlihaa. Ja kun sääntöjä ei noudata uhkaillaan Jumalalla ”jumalattomia”. Jumalaa ei kiinnosta, kuka on parempi uskonnon ulkoisissa muodoissa.  Tärkeintä on rakastaako ihminen itseään riittävästi voidakseen rakastaa muita.

Ihminen on tehnyt Jumalan omaksi kuvakseen. Jumala ei ole fyysisellä tasolla vaan henkisellä. Häntä kiinnostaa vain henkinen kehitys - ei kalliit koristeet ja fyysiset muodot kirkoissa tai temppeleissä.

Henkisellä tiellä siirrytään Jumalan kanavalle, ja sitä yritän nyt meditaatiolla lähestyä. Ykseyden kanava korvaa egon valvonnassa olleen kanavan. Pääsemme ajan ja paikan ulottumattomiin. Liikutaan kohti ykseyden tasoa – ei – palataan ykseyden tasolle – kotiin. Ihminen on muuttunut, Jumala ei ole. Olemme kuitenkin syntyneet samasta alkulähteestä. Olemme osa Jumalaa ja kuulumme yhdessä eheään kokonaisuuteen.
Kun kuolemme tietoisuus jatkaa matkaansa uuteen elämään tai pääsee pois elämän kiertokulusta. Suurimmat esteet valaistumisen tiellä ovat anteeksiannon vaikeus, kuoleman ja Jumalan pelko. Jos tietäisi kuinka mukava on kuolema, ei sitä turhaan murehtisi. Sillä kuolema ei ole kaiken loppu vaan uuden alku.

Minusta kaikki on energiaa. Kirja sanoo, että aine on järjestäytynyttä energiaa. 99.999 % minusta on tyhjää. Jos ihmiskunnasta puristaisi tyhjät pois, mahtuisimme yhteen omenaan. 96 % maailmasta näkymätöntä energiaa. Toisia todellisuuksia, joihin emme vielä näe, mutta olemme matkalla sinne. Tästä tuntuu olevan aika laaja yksimielisyys. Olemme matkalla kottin. Palaamme sinne mistälähdimme.

Jo 5000 vuotta sitten tiedettiin energiakentistä ihmisen ympärillä. Minä väitän, että se myös tunnettiin koettiin olevan osa siitä. Tätä minusta todistaa Suomessa vajaa 10~000 vuotta vallinnut matriarkaatti. Alitajunta oli keskeinen ja kaikki oli yhtä, ihmiset ja tavarat. Kun Vasarakirveskansa toi maanviljelyksen alettiin omistaa, laatia omistusta suojaavaa lainsäädäntöä ja tappelemaan oman maan puolesta ja toisen maan valtaamiseksi.

Jeesus sanoo: ”Kaikki mitä rukoilette ja anelette – uskokaa saaneenne nsen, niin se on teille tuleva”. (Markus 11:24). Jumala auttaa niitä, jotka auttavat itseään. Gandhi: ”Ihminen on ajatustensa tuote. Hän muuttuu sellaiseksi millaisia hänen ajatuksensa ovat". Buddhalainen Tai Situ Rinpoche sanoo: "Energia on mielen voima".

Kun puhut pahaa muista, puhut pahaa itsestäsi.

Me olemme Jumalan sisällä, tietoisuus on kaikkialla. Sielu on Jumalan kipinä meissä.

Elämän vaikeudet ovat sielun haasteita. Mieli kuvittelee irtautuneensa Jumalasta.


Juhani Hakala
Ristiaallokonkatu 4 B 63
02320 Espoo
0505521513
juhani.hakala@tietotori.fi
www.juhanihakala.fi