web stats
diashow
Juhani Hakala

Ajankohtaista

Viha ja käärme

Lue lisää »

Kirkko ja meditointi

Lue lisää »

Yksi vai monta Jumalaa?

Lue lisää »

Muualla verkossa

Jaa eteenpäin

Juhani Hakala

Juhani Hakala potrettikuva

Tapahtumakalenteri

Ma Ti Ke To Pe La Su
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    
Tietotori

Minun tieni

                                                        5.1.19

Olen kirjoitellut näitä blogeja henkisestä tiestäni jo yli 10 vuotta, vajaa 350. Jälkikäteen tarkasteltuna tieni on ollut hyvin loogisesti etenevä. Sitä ei vaan huomaa, kun on prosessin sisällä. Tässä blogissa vedän yhteen tapahtunutta. Jokaista henkisen tieni tapahtumaani olen käsitellyt aiemmin jossain blogissani, joten nyt en mene syvälle, teen vain yhteenvetoa.

Etenen ajallisessa tapahtumajärjestyksessä, vaikka monet asiat olen tajunnut vasta viime vuosina.

Olen kertonut miten aiemmat elämäni ovat vaikuttaneet tässä elämässäni. Yhdestä elämästä kerrottiin täällä faktat ja nimeni. Egyptiläisen oppaan mukaan juuri sen niminen ja minun näköinen puunhakkaaja oli Egyptissä elänyt. Vieläkin kerrottiin hauskoja juttuja. Oli pakko uskoa aiempiin elämiin.

Ensimmäistä elämää on minun ollut vaikea uskoa, mutta enkelien mukaan (kerron heistä myöhemmin) olisin ollut aurinkofaarao Eknaton. Samoin minulla on kokemuksia intiaanitietäjän elämästä ja enkelit vahvistavat tämänkin. Olin Keskiajalla Balkanilla menestynyt sotapäällikkö. Kun selvitin välini hänen kanssa loppuivat astma ja sotaleiriunet. Ajallisesti seuraavana oli elämäni egyptiläisenä puunhakkaajan.

Edellinen elämäni oli rabbina Varsovan Ghetossa (näytän edelleen rabilta) II Maailmasodan aikana. Senkin sain tietää ”yhteensattumien” kautta. Tämä rabin elämä on vaikuttanut eniten tähän elämääni. Nykyinen henkinen tieni alkoi ainakin jo rabbina. Olen kokenut kahteen otteeseen unessa tämän elämäni väkivaltaisen kuolemani, mikä poisti kuolemanpelon. Kuolema on melkein miellyttävä juttu. Kuoleman tunne oli tuttu.

Vanhempani olivat körttejä ja minua raahattiin Jumalanpalveluksiin. Fraasit jäivät päähäni. Ainekirjoituksesta tuli tasaisesti arvosanaa 5-6, kunnes aloin kirjoittaa uskonnollisia aineita ja arvosanat olivat 8-9 välillä.   Myöhemmässä elämässä minua on luultu edelleen rabiksi tai papiksi.

Kirkosta erosin naispappeuskysymyksen, homojen ja lesbojen vuoksi. En ymmärtänyt miten kirkko voi rikkoa näin rajusti Jeesuksen tärkeintä oppia lähimmäisen rakkaudesta.

Menimme vaimon kanssa Intiaan ja minulla oli kirjat kaikista uskonnoista. Hindujen ystävällisyys miellytty, mutta Tiibetinbuddhalaisuus vei mennessään. Suurin syy oli, ettei se ollut ristiriidassa tieteen kanssa, päinvastoin. Esim. nykyään kvanttifysiikka ja psykologia ovat osoittaneet Buddhan 2500 vuotta vanhoja oppeja tosiksi. Minulle on ollut hyvin tärkeitä seuraavat Dalai Laman lauseet: ”Jos tiede ja uskonto ovat ristiriidassa, muutetaan uskontoa”. Ja ”Buddhalaisuus ei ole uskonto vaan mielen tiede.” Minua miellytti kovasti lamojen yhteistyö tiedemiesten kanssa ja muutenkin Tiibetinbuddhalainen runsas filosofinen kirjallisuus ja perinne.

Ani Sherab

Kun tulin Intiasta Suomeen etsin buddhalaista opettajaa ja siksi löytyi suomalaissyntyinen Ani Sherab (http://samye.fi/, jos haluat tutustua buddhalaisin opetuksiin, niitä löytyy täältä).  Muistan miten tulin monta kertaa kotiin ja sanoin psykologivaimolle, että ”Ani sanoi näin ja näin, eihän se voi pitää paikkansa.” Joka kerta vaimo vastasi, että kyllä se kognitiivisen psykologian valossa voi pitää paikkansa. Opin Anin kanssa perusfaktat ja harjoituksia.

Ani asui tuolloin Väänöön saarella. Meillä oli siellä kesäisin henkisen kasvun ja kulttuurin seminaareja. Huippumuusikoita ja henkistä opetusta. Cristiana Harle piti voimapaikkaharjoituksen. Koin todella voimakkaan henkisen kokemuksen. Se ei ollut uskonnollinen muuta kuin siinä mielessä, että se vahvisti ettei Kristinusko ole minun uskontoni. Ensimmäinen ihminen, jonka transsissa polulla tapasin, oli suomalaissyntyinen, nykyään Italiassa apottina asuva chan-buddhalaismunkki Tae Hye Sunim. He molemmat ovat Cristaianan kanssa ystäväni edelleen vaikka emme nähneet yli 10 vuoteen.

Tiemme Anin kanssa kuitenkin erosivat. Ani piti kiinni siitä, että saa kuunnella vain oman perimyslinjan opettajia. Minä taas halusin kuunnella ja lukea mahdollisimman erilaisia opettajia ja muodostaa oman mielipiteen niiden perusteella. Ringu Tulkun mukaan hän ei näe suuria eroja eri tiibetinbuddhalaisten perimyslinjojen välillä. Enkelitkin sanoivat, että minun pitää itse ymmärtää kaikki.

Muistan Anin moittineen minua, kun puhuin prosessistani, lähinnä energian voimakkaasta vaikutuksesta. Tiibetissä tämä prosessin vaatii läsnäolevan opettajan, muuten voi vahingoittaa itseään. Eräs ystäväni joutui mielisairaalaan. Prosessi on salainen, eivätkä lamat suostu puhumaan siitä, eikä prosessista siksi ole kirjoja. En vielä tiennyt, että olin jo silloin tantraprosessissa.

Olimme Anin kanssa myös perustamassa Palpung Finland Helsinki-yhdistystä (laadin säännöt), mutta riitojen vuoksi Ani ja minut heitettiin ulos. Arvostelimme sitä, että hallituksen päätösvallalla tehtiin päätöksiä kertomatta hallitukselle. Sain elinikäisen porttikiellon buddhalaiseen yhdistykseen.

Olin perustamassa Suomen Buddhalaista Unionia ja tein myös sen säännöt. Olipa hankala prosessi! Olin myös eka puheenjohtaja. Halusin kovasti näkyvyyttä Buddhalaisuudelle ja erityisesti länsimaissa arvostetun tieteen symbioosille, mutta muu hallitus ei lähtenyt mukaan.

Seuraavaksi tuli pari tärkeää opettajaa.  Meillä oli Neljän Tuulen puitteissa tiivis porukka, joka kokoontui vuosittain kahden opettajan ympärille. Tuohon aikaan energiaopettaja espanjalainen Juan Lopera vieraili muutaman kerran Suomessa. Hän oli ”sattumalta” täällä minun kehitykseni kannalta aivan oikeaan aikaan.

Juan opetti minua ymmärtämään ja ehkä vähän ohjaamaan energiaa ja siitähän Tantrassa on kysymys. Hän sanoi, että olen chakrojen ja energiakanavien puhdistusprosessissa. Paras kirja aiheesta oli kristityn kirjoittama, joten kyse ei ole pelkästään buddhalaisesta tai hindulaisesta prosessista. Juanin tarjoama eka kokemus auringon energiasta oli raju. Sätkyin puoli tuntia, kun kehoni ei pystynyt vastaanottamaan kaikkea energiaa (Eknaton oli aurinkofaarao). Näitä sätkyjä on ollut myöhemminkin, mutta miedompana.

Charles

Tärkein opettajani shamaanipuolella on ollut ja on Charles Lawrence. Kun tapasimme ekaa kertaa, hän väitti tuntevansa minut. Minä kielsin hänet kolmasti. Myöhemmin hän sanoi, että tuttuuden tunne tuli energiastani, se oli samanlaista kuin hänen energiansa. Charlesia olen tavannut vuosittain Neljän Tuulen porukoissa. Aina hänellä on ollut jotain annettavaa. Tosin kiinteä porukkamme ei enää vuosiin olen kokoontunut Charlesin johdolla. Minullakaan ei ole ollut tarvetta. Kuitenkin kun jatkan tarinaani, Charles on koko ajan mukana.

Neljässä Tuulessakin olin puheenjohtaja. Charlesin johdolla ideoimme kesäleirin valmistelun henkisenä kasvutapahtumana. Mutta erosin puheenjohtajan hommasta, kun hallitus vähitellen lipesi tästä yhdessä sovitusta. Olin hallituksessa järjestämässä onnistunutta 20-vuotisleiriä, jossa sain toteuttaa em ideaa.

Pakko sanoa, että ne henkiset piirit, joissa olen vaikuttanut ovat aika vanhoillisia, uudelle ei lämmitä helposti. Itselläni oli 40 vuoden yhdistyskokemus ay- ja -puolue- ja kunnallispolitiikasta ja olen tiedottamisen ammattilainen. Entisenä hallinnon kehittämispäällikkönä huomaan epäkohdat kesimääräistä helpommin. Sitä ei aina katsota suopeasti. Minun taitamattomuuttani on, etten saanut aina joukkoja puhuttua mukaan. Monet heistä pysyivät tiukasti omassa uskomusjärjestelmässään. Minun tieni taas perustui eri uskontojen ja uskomusten ennakkoluulottomaan tutkimiseen. Otin sen mikä minusta oli tarpeellista. Tässäkin intuitio ohjasi minua, kun olen löytänyt kirjoista samat asiat, joihin olen itse aiemmin päätynyt.

Olin myös Susanna Aarnion shamaaniopissa.

Mutta palataan Buddhalaiselle puolelle. Anin opastuksella tutustuin Tara Rokpa terapiaan (http://samye.fi/) ja olin siinä mukana 5-6 vuotta. Tapasimme ryhmässä 3 kertaa/vuodessa terapeutin johdolla. Se oli hyvin tärkeää henkiselle prosessilleni. Siinä läpikäytiin erilaisin harjoituksin mm. lapsuuden traumat. Syntymäretriitissä kävin läpi suhteeni vanhempiini. Tajusin, kuinka paljon minua oli rakastettu, ja pääsin eroon syyllisyydestäni, etten ollut rakkautta tajunnut.

Minulla oli tuolloin astma ja opettelin täydellistä joogahengitystä. Näin mainoksen syvähengityskurssista - sinne! Mutta minua huijattiin, kyse olikin Sufien syntymäretriitistä. Enhän minä sinne olisi mennyt, kun just olin ollut. Retriitillä tajusin yhden lapsuuden trauman, kun muutaman kerran sain syyttömänä piiskaa. Kun tämän tajusin, ryhtini oikeni, en enää ollut sosiaalisti arka (en pelännyt rangaistusta). Olin aloittanut myös Astanga-joogan vanhalla iällä, mikä oli yksi parhaimmista päätöksistäni tässä elämässä. Minusta terve mieli edellyttää tervettä ruumista. Joogan jouduin jättämään, mutta en ruumiin kulttuuria. Minusta se on Tantran tien edellytys, energiakanavien ja -keskusten pitää olla puhtaat.

Pian tämän jälkeen Suomessa alkoi vierailla Lama Rabsang, josta tuli juurilamani. Ainoa neuvo, jonka häneltä sain, oli: ”Odota vaan kaikki menee hyvin”. Hän myös sanoi, ettei minun enää tarvitse lukea ja tutkia, kaikki on jo minussa. Hänen mukaansa prosessini pääsi alkamaan vasta kuin jäin osa-aikaeläkkeelle 56 v vanhana ja Alkon eläkkeelle 61 vuotiaana. Koko tämän ajan olen ollut prosessissa, täytän tänä vuonna 75 v.

Buddhalaisuuteen kuuluu turvautuminen, jonka Ringu Tulku Rinpoche suoritti. Sain nimen Jampal Dorje. Ringu on ollut opettajani myöhemminkin ja olen saanut häneltä voimansiirtoja. Boddhisattva-valan tein Akong Rinpochelle. Se oli raju juttu. Itkin ja tärisin pitkään. Lama Rabsang taas näytti mieleni todellisen luonnon. Se oli valkoista kirkkautta ja käsitteettömyyttä.

Tai Situ

Seuraava merkittävä, ehkä merkittävin, kokemus oli Mahamudra-kurssilla Sherablingin luostarissa Intiassa Himalajan alarinteillä Kenting Tai Situ Rinpochen johdolla.

Kun tapasimme hänet ennen kurssia suomalaisten ryhmän kanssa, Tai Situ alkoi puhua kahdesta aiheesta, joista olin juuri kirjoittanut blogit – suomeksi! Kurssilla piti lausua PEH-sana tietyllä tavalla. Paikalla oli 250 ihmistä, paljon munkkeja ja nunnia. Sanan sanomiseksi voimakkaasti, piti kehittää painetta rintaan. Siksi muut olivat ehtineen sanoa ja pehhinsä, kunnes minun sanani tuli ulos, juuri Tai Situn lausumalla voimakkaalla tavalla.
”Jostain syystä” päätin ottaa turvautumisen uudelleen. Sihteerimunkki katsoi minua tai Tai Situn antamaan nimeä ihmeissään, eikä meinannut antaa ollenkaan. Nimi oli Karma Choedup Dorje, joka tarkoittaa valaistumista tässä elämässä. Tantralla on sama tavoite.

Luennolla Tai Situ sanoi, että energia on täydellisen moraalin voima. Täh! Eihän se sano mitään. Se oli minulle täky ja oli pakko mennä Tais Situn puheille ja kysyä asiaa. ”Energia on mielen voima”. Siitä minulle on ollut paljon hyötyä tielläni. Hän tuijotti minua koko ajan ilmeenkään värähtämättä, vaikka sihteerimunkki naureskeli jutuilleni. Vasta paljon myöhemmin tajusin, että sain voimansiirron.

Ja siitä alkoivat vaikeuteni ja sairauteni. Kakkoschakran puhdistus oli vaivalloinen prosessi sairauksineen, mutta se ei vedä vertoja Kurkkuchakran puhdistumiselle, joka vei sairaalaan parikin kertaa (rajuja tukehtumiskohtauksia, kilpirauhassyöpä). Kun tarkastelen näitä sairauksia jälkikäteen, tajuan, että jokainen niistä vei minua tielläni eteenpäin. Kun on pakko pysähtyä, näkee ympäristön uudella tavalla.

Kun näen Tai Situn seuraavan kerran sanon: ”Kiitos näistä helvetillisistä vuosista, oli hyvä harjoitus”.

Tantraprosessista johtuu 20 vuoden väsymys, kun ruumis sopeutuu yhä hienompiin energiatasoihin. Väsymys on ollut kaikkein raskainta, kun välillä on vaikea selvitä tavallisista jokapäiväisistä askareista. Nehän ovat egon hommia. Henkinen tie vie poispäin niistä.

Vaimo on ollut kovilla väsymysärtymyksen vuoksi.  Rakennutimme mökinkin samaan aikaan, vaikka oli suuria vaikeuksia saada mitään aikaan väsymyksen vuoksi. Asunnon myynti ja tontin osto opettivat minulle, että jos ajattelen, että joku menee pieleen, niin se menee. Loppu oli kuitenkin hyvin.

Enkelit

Samaan sairauksieni kanssa löysin enkelit lähes naapurikorttelista, jossa Sanni Nevalainen asui – minua varten väitti hän. Minä en uskonut enkeleihin, niin kuin en ensin uskonut aiempiin elämiinikään. Mutta kun Sanni kertoi minusta asioita, joita kukaan muu ei tiedä, oli pakko uskoa. Kävin usein chakrakuvissa ja näin niistä mihin chakroihin minun pitää keskittyä ja enkelitkin hoitivat juuri niitä chakroja ja poistivat henkisen tien esteitä. Pääsin heidän avullaan kahdeksanteen ulottuvuuteen. Kanavoinneissa minun oli itse vaikea uskoa sitä hyvin positiivista kuvaa, jonka enkelit minusta välittivät: ”Sinä olet valo” jne.

Kerroin varovasti enkelistä Lama Rabsangelle ja Ringu Tulkulle. Heistä se oli aivan luonnollista. Tätä ennen Tara Rokpa terapian pääopettaja Edie Irving, oli varoittanut repimästä niin moneen suuntaan, kun kerroin shamaaniopettajista. Lopuksi Edie kyllä totesi, että jatka vaan kun ”sinulla taitaa olla vahvat suojelijat, jotka suojaavat sinua, ettet vahingoita itseäsi”.

Jossain kanavoinnissa Valkoinen Veljeskunta kertoi, että ovat varanneet minulle paikan keskuudestaan. En tuntenut veljeskuntaa, joten kiitin enkeleitä, kun Hengen ja tiedon messuilla eka luento luokassa oli Valkoinen Veljeskunta. Mutta opettaja ei tullut paikalle lainkaan. Joko minua taas huijattiin?

Käytävällä näin vanhan tutun, joka aivan innoissaan kertoi, että hänellä oli aivan mahtava Veljeskunnan kanavointi ja arkkienkeli Gabrielkin oli paikalla. Nyt tiesin, että minulle on viesti tulossa, niin kuin olikin - A 4 aivan mahtavaa tekstiä, joka löytyy blogeistani: ”Kyse ei ole etsimisestä, vaan löytämisestä, kaikki on jo Sinussa.”

Olen kyllä saanut kiitosta Valkoiselta Veljeskunnalta ja enkeleiltä kirjoittamisistani ja sain kerran yhden aiheenkin. Nyt intuitio ohjaa pitkälti näpyttelysormeani.

Muut opettajat

Itse on vaikea huomata omaa henkistä kehitystä. Havaitsin sen yleensä Charlesin ryhmätapaamisissa ja Neljän Tuulen leireillä. Kolme vuotta sitten Karhu tuli vahvasti minuun, siis Karhun energia. En oikein uskonut, mutta kun vieressä olevat venäläiset sahamaaninaiset tekivät pyhän merkkejä, oli pakko uskoa. Käärme on aina silloin tällöin ilmestynyt minulle, samoin pieni mies, jolla on pitkät valkoiset hiukset ja parta.

Minulle on kerrottu, että minulla on voimakas aura. Tiedän säteileväni hyvää energiaa, halaukseni on haluttu. Äiti Amma purskahti nauruun, kun halasin häntä ja tönäisi olkapäähään, tyyliin, mitä sinä täällä teet.

Enkelit ovat hyvin selvästi ilmaisseet, etten saa valita tämän elämän tehtävää itse, se näytetään minulle. Vaikka se joskus harmittaa, niin hyvä näin. Meillä on 4 alle yhdeksänvuotiasta lastenlasta, jotka ovat opettaneet minulle paljon itsestäni. Siinä on ollut tehtävää riittämiin.

Vaikka olen edellä luetellut paljon fyysisiä opettajia, niin aivan yhtä tärkeitä ovat henkioppaani. Minä tiedän heistä monta, mutta minulla ei ole vielä kontaktia heihin. Opettajani ovat kyllä heidät nähneet. ”On siellä yksi lamakin” sanoi Charles kerran.

Minua on ohjannut sattuma, joka on sama kuin yhä voimistuva intuitio, joka on meidän yhteistä tietoutta, joka on myös henkioppaitten tietoutta.  Olen tasapanoisempi onnellisempi, luovempi ja hauskempi - rauhallisempi. Yleensä minulle näytetään seuraava taso, jolle tulee pyrkiä. Aina löytyy juuri oikea opettaja ja kirja, jotka vievät minua eteenpäin.

Jeesuksen löysin kaverikseni Ultrapäivillä. Ensi Lamani oli tulossa samaan aikaan, sitten lama peruutti, joten ajattelin, että se on merkki mennä. Sitten Lama kuitenkin tuli, kun olin ilmoittautunut päiville. Tiesin, että on mentävä. Päivien ohjelma ei puhutellut minua ja ihmettelin, miksi olen täällä. Illalla oli kuitenkin Ihmeiden Oppikurssin Jeesus kanavointi., josta on myös blogi. Se muutti suhteeni Jeesukseen. Ja sitä kautta huomasin, että Jeesuksen aidot opetukset (mm Tuomaan Evankeliumi) ovat hyvin lähellä Buddhan opetuksia.

Olen aika paljon tutkinut uskontoja, etsien niistä yhteisiä piirteitä. Yhä selvemmin Abrahamilaiset uskonnot jäävät omaksi ihmisen mieleisekseen muovaamaksi yhteiskunnallisten uskontojen ryppääksi. Hindulaisuus, Buddhalaisuus, Sufilaisuus, Gnostilaisuus, Ihmeiden Oppikurssi, Platonin filosofia jne jne, ovat enemmän minun mieleeni.

En ole meditoinut enkä tehnyt harjoituksia säännöllisesti paitsi, kun tein kuolemaan liittyvää Powa-harjoitusta. Ringu Tulkun mukaan, jos prosessi etenee ilman niitä, on se OK.

Ongelma on se, että pitemmällä on tiellään sitä herkemmin huomaa itsessään epäkohtia. Muutos on tuskastuttavan hidasta eikä sitä helposti huomaa itsestä. Epätoivon hetkiä on ollut paljon, kun ei tiedä, missä on ja minne on menossa. Nyt tiedän.

Missä menen nyt?

Vuosi sitten enkelit sanoivat, että olen heidän puolestaan valmis, energia kulkee minussa vapaasti. Putosin tyhjään, mitä nyt?
Kunnes taas löysin Kirjan. Tajusin, että nyt minun todella täytyy hiljentää ego meditoinnilla. Vain näin ehkä saan kontaktin henkioppaisiini, toisiin todellisuuksiin, jotka moni kvanttifyysikkokin nykyään tunnustaa.

Olen edelleen egon ohjauksessa, mutta yhä useammin olen ajatuksettomassa energiatilassa.