web stats
diashow
Juhani Hakala

Ajankohtaista

Viha ja käärme

Lue lisää »

Kirkko ja meditointi

Lue lisää »

Yksi vai monta Jumalaa?

Lue lisää »

Muualla verkossa

Jaa eteenpäin

Juhani Hakala

Juhani Hakala potrettikuva

Tapahtumakalenteri

Ma Ti Ke To Pe La Su
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    
Tietotori

Uskontojen kahtiajaosta

Uskontojen kahtiajaosta

Olen paljon miettinyt uskontojen historiaa. Siksi olin kovasti innoissani Pentti Tuomisen kirjasta Gnosis: ”Löytöretki sisimpää itseen”.

Olen luokitellut uskonnot kahteen kategoriaan: Abrahamilaisiin uskontoihin: Juutalaisuus, Kristinusko ja Islam. Toiseen kategoriaan kuuluvat Hindulaisuus ja siitä syntynyt Buddhalaisuus. Olen lisännyt luetteloon Teosofit, Sufit, Gnostilaiset, sekä myös Jeesuksen (tästä lisää jutussani Buddha ja Jeesus). Tuomisen kirja tukee kahtiajakoa, myös Jeesuksen osalta. Jako tapahtui jo muinaisessa Mesopotamiassa ja Assyriassa.

Minun Jeesukseni ei ole Raamatun tai kirkon muunneltu Jeesus vaan ainoan vääristelemättömän evankeliumin, eli Tuomaan evankeliumin (löytyi 1945), Jeesus, joka uskoo, että kaikki on yhtä.

Ekassa ryhmässä on yksijumalaisia uskontoja ja tokat ovat kyllä periaatteessa monijumalaisia, mutta uskovat yhteen ylimpään Jumalaan (Brahma, Buddha). Jumaluudet (energia) ovat kaikkialla, jota jotkut kvanttifyysikot kutsuvat yhteiseksi tietoisuudeksemme ja henkinen tie on tämän tietoisuuden, Jumalan, löytäminen meistä jokaisesta ja ympäriltämme. Eka kategorian mukaan on mitä suurinta Jumalanpilkkaa sanoa, että ihmisestä voi tulla Jumala.

Mutta miten nämä uskonnot ovat syntyneet? Siihen vastaa Tuomisen kirja, joka perustuu laajaan lähdeaineistoon.

Väitetään, että kun Atlantis tuhoutui ja osa väestä muutti Egyptiin, osa Tiibetiin ja osa Peruun. Väitettä ei ole todistettu, mutta se on totta, että noissa kolmessa maassa elivät aikansa maapallon korkeakulttuurit. Näistä vain Tiibetiläinen Bön eli shamanistinen perinne elää Tiibetinbuddhalaisuudessa (Dalai Lama: viides perimyslinja).

Ensimmäinen tunnustettu uskonto oli Animismi, – luontousko. Ihminen on osa luontoa, kaikki on yhtä. Näin uskoivat meidänkin esi-isämme. Kunnes tuli Kristinusko.

Lainataanpa Tuomista (s 14-15). Animismin mukaan ”Jumala käsitettiin ykseydeksi, jolla tarkoitettiin sitä voimaa, joka on kaikessa olevassa, niin mineraaleissa, kasveissa, eläimissä ja ihmisissä. Tähän kuuluu käsitys, että elolliset voimat olivat vain siksi, että niissä elää Jumalan voima. Tämä voima on ollut kaiken olevaisen lähteenä, ja sen voiman yhteyteen kaikki olevainen aikanaan palaa, kun olevainen loppuu”…”Jumala on läsnä kaikkialla ja ilmenee ihmissilminnäkyvässä aineen maailmassa näkymättömänä, ikään kuin säteilynä” ”” ..maailmankaikkeus on tietoinen”  Ihmisen sisin olemus on lähtöisin Jumalallisesta tietoisuudesta. Energia, Jumalan voima, löytyy meistä kaikista. En näe suurta eroa esim. buddhalaisiin käsityksiin.

Egyptin mysteerikouluissa Jumala käsitettiin ykseydeksi, jolla tarkoitettiin sitä voimaa, joka on kaikessa olevassa, niin mineraaleissa, kasveissa, eläimissä kuin ihmisissäkin Elolliset olennot elävät vain siksi, että niissä elää Jumalan voima. Kuten eräät kvanttifyysikotkin toteavat, maailmankaikkeus on tietoinen. Ihmisen sisin olemus on Jumalasta. Eiköhän tämä riitä – aivan samoja ajatuksia, kuin intilaissyntyisissä uskonnoissa. Mutta palataan siihen vielä.  Mennään enin Mesopotamiaan ja Persiaan.

Mesopotamiasta käytiin todennäköisesti opiskelemassa Egyptin mysteerikouluissa, koska heidän oppinsa löytyy myös mesopotamiasta.

Se miten oppi siirtyi Intiaan ei ole tietoa, mutta n. 900 eaa Vedauskonnon rinnalla alkoi elää pappisluokan piirissä Brahmalaisuus. Korkeimmaksi Jumalaksi paikallisten Jumalien yläpuolelle nousu Brahman, persoonaton korkein tietoisuus -pyhä voima. Ja Buddhalaisuus omaksui tämän opin muutama vuosisata myöhemmin.

Aiemmin tämä oppi oli sellaisenaan mysteerikouluissa ja Urmiassa Mesopotamiassa. Oppia levittivät nk Sethin Lapset. Oletetaan, että juuri he levittivät uskonnon Intiaan. Myöhemmin oppia kutsuttiin gnostilaisuudeksi. Sethin lapsien oppi oli lähellä antiikin filosofien ajattelua.

Sethin lapsien aikaan esiintyi myös samalla alueella suuntaus ”Kaldean maagit”. Heidän pääintressinä oli ihmisten hallitseminen ja ajattelutapojen manipulointi. Kirkko, erityisesti Katolinen kirkko jatkoi tätä perinnettä- samoin Islam. Heidän mukaansa hyvä ja paha ovat lähtöisin Jumalasta. Sethin lapsien mukaan hyvyys on Jumalasta ja pahuus johtuu ihmisten vääristä valinnoista. Maagit tunsivat vetoa maalliseen ja hengelliseen vallankäyttöön. Syntyi teokraattinen valtiomalli: kuningasta ympäröi hallitseva pappissääty.

Tuomisen mukaan Zarathustralta Kristityt saivat käsityksen ylösnousemuksesta, viimeisestä tuomiosta, paholaisesta ja helvetistä, sekä Vapahtajan toisesta tulemisesta.

Jeesuksen vuosista 12-30 ikävuoden välillä ei tiedetä mitään, mutta oletetaan, että hän Aleksandriassa tutustui Therapeutai-lahkoon. He uskoivat yhteen jumalalliseen tietoisuuteen, joka aina on ollut olemassa. Lahko vaikutti Gnostilausuuden kehittymiseen. Nämä munkit kätkivät Nag Hammadin tekstit.

On väitetty myös, että Jeesus olisi ollut Buddhalaisen Laman opetuksissa Himalajalla, mutta buddhalaisuus tuli Tiibetiin 600 v myöhemmin.

Tutkijat ovat konstruoineet nk ”Q-evankeliumin”, joka on ollut lähteenä kahdelle Raamatun evankeliumille. Tässä evankeliumissa ei puhuta Jeesuksen neitseellisestä syntymästä, ei ihmeistä, ei ristiinnaulitsemisesta eikä sen merkityksestä syntien sovituksena. Tutkijoiden hämmästys oli suuri, kun Nag Hammadista vuonna 1945 löytyneessä Tuomaan evankeliumissa Jeesuksen opetukset ovat samat kuin G-evankeliumissa. Johtopäätös oli, että kyseessä on sama lähde. Olen käsitellyt Tuomaan evankeliumia jutussani ”Jeesus ja Buddha”.

Oma juttunsa on, miten Kristinusko ja Juutalaisuus ovat tukeneet Kaldean maagien oppien mukaan Länsimaisen talousjärjestelmän syntymistä. Hallitsijoilla ja raharikkailla on ollut aina läheiset suhteet kirkkoon ja ovat edelleen, onhan meillä ”Valtion uskonto”. Tämä aineellisen hyvä tavoitteluun perustuva talousjärjestelmä on tuhoamassa maapallon.

Yliopiston juhlasalissa oli keskustelussa kaikki Suomen kirkkojen päämiehet. Aiheensa kirkko ja talousjärjestelmä. Luin arkkipiispa Mäkiselle Vuorisaarnaa, jossa sanotaan mm Ihminen ei voi palvella kahta herraa: mammonaa ja Jumalaa.  Kysyin myös, eikö kirkko voisi vaikuttaa oman voiton pyyntiin perustuvaan talousjärjestelmään niin, ettei tuhottaisi luontoa ja ihmistä. Mäkinen ei vastannut, kun Turun juna oli juuri lähdössä. Eihän valtion uskonnon arkkipiispa voi kyseenalaistaa jatkuvaa kasvua, johon valtion talous perustuu.

Pakolaisten maahan muutto on lieventänyt meillä kirkon kantoja. Vaikka eduskunnassakin on uskonnon fanaatikkoja, jopa oma puolueensa, niin teologit ovat jo yhtä mieltä, ettei Raamattu ole ”Jumalan sanaa”. Eihän Jeesus puhunut homoista tai lesboista mitään. Vanha Testamentti on kuvausta kirjoittamisajankohdan arvoista, käyttäytymissäännöistä jne.

Islamista olen huolissani. Fanaatikot luulevat pääsevänsä Paratiisiin tappamalla ja raiskaamalla. Muslimi ei hyväksy muita uskontoja, hän jopa vihaa niitä. Tämä viha länsimaalaisiin ja Kristinuskoon on perua siirtomaa-ajoilta. Myös ensimmäisen maailmansodan jälkeen länsi veti rajat mielivaltaisesti, jopa heimojen keskeltä (Kurdit). Islamissa ei ole samanlaista avointa teologista tutkimusta ja keskustelua, kuin Kristinuskossa, Tosin Kristinuskon teologit ovat yhtä mieltä vain kahdesta asiasta: Jeesus kastettiin ja kuoli ristillä. Islamissa Jumalan sanaa ei saa kyseenalaistaa.