web stats
diashow
Juhani Hakala

Ajankohtaista

Viha ja käärme

Lue lisää »

Kirkko ja meditointi

Lue lisää »

Yksi vai monta Jumalaa?

Lue lisää »

Muualla verkossa

Jaa eteenpäin

Juhani Hakala

Juhani Hakala potrettikuva

Tapahtumakalenteri

Ma Ti Ke To Pe La Su
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          
Tietotori

Pormesterit Espooseenkin

PORMESTARIT, ESPOONKIN RATKAISU?


Espoon toimialajohtajien määräaikainen toimikausi päättyy ensi vuoden lopussa. Kaupunginjohtaja on valittu toistaiseksi voimassa olevaan työsuhteeseen.

Samaan ajankohtaan olisi syytä sovittaa keskusteluissa jo ollut koko päätöksentekojärjestelmän uusiminen, sillä viime vuosien kokemukset osoittavat, että jatkuvat virkamiesjohdon ja päättäjien väliset konfliktit eivät ole hyväksi Espoolle. Jos valtuutetut ja lautakunnat otetaan vakavasti, tulee nykyinen demokratian toteutumattomuus arvioida tiukasti. Kunnallisdemokratia on demokratian selkäranka.

Kuntalain mukaan kaikki valta on valtuustolla, mutta Espoossa päätösvalta on delegoitu, tai se on vain valunut virkamiesjohdolle. Kun Espoossa johtavat virkamiehet eivät enää ole lautakuntien alaisuudessa - kuten lähes kaikkialla muualla Suomessa -  eivät lautakunnat voi vastata siitä, mistä vastaamaan heidät on valittu.

Virka- ja luottamushenkilöjohdolla eri tavoitteet

Toimialoilla on usein kaksi linjaa: toimialajohtajan linja ja Espoon asukkaita edustavien luottamushenkilöiden linja. Mitään organisaatiota ei voi johtaa niin, että hallitus ja toimiva johto vetävät täysin päinvastaista linjaa.

Tarkastuslautakunnan tulisi toimia demokratian puolesta hallinnon vahtikoirana, ja sen raporteissa esitetäänkin joskus kovaakin kritiikkiä, mutta sillä ei ole muuta kuin merkitystä kuin viihteenä kaupunginvaltuutetuille. Sama arvostelu toistuu vuodesta toiseen, ”elinkaarimalli”-esityksistä puuttuvat luotettavat vaihtoehtojen vertailut. Ulkoistamiseen turvaudutaan siitä huolimatta, että yksinkertaisellakin matematiikalla voidaan laskea päätöksen tulevat liian kalliiksi, tai ei uskota johdon omiin kykyihin hallita projekteja, joista heille maksetaan hyvä palkka.

Kilpailutus tulee arvioida kaupungin taloudellisen - ei poliittisen johtamisen kannalta.

Aiemmin lautakunnat osallistuivat aidosti budjettinsa valmisteluun ennen kaupunginhallituskäsittelyä.  Nyt budjetti tuodaan lautakuntaan vasta sen jälkeen, kun valtuusto on jo hyväksynyt budjetin raamin. Sitten lautakunnille sanotaan, että teidän on pakko hyväksyä toimialan esitys, koska se on valtuuston päättämä. Lautakunta ei siis saa osallistua budjettinsa valmisteluun. Esimerkiksi Sivistystoimessa virkamiehiä on kielletty antamasta tietoa lautakunnan budjetin tarkemmasta sisällöstä -  lautakunta siten tiedä, mistä se päättää.

Demarit esittivät valtuuston budjettikäsittelyssä, että lautakunnan otetaan mukaan jo budjetin valmisteluvaiheessa. Oikeiston äänin esitys meni nurin. Että se luottamushenkilöiden vallan palauttamisesta

Lautakuntien valmistelukehotuksia ei noudateta - ellei asian kanssa käydä hallinto-oikeuden kautta. Lautakunnat ovat asiantuntijalautakuntia, ja siksikin niiden lakisääteinen asema olisi otettava vakavasti.

Lautakunnista on haluttu tehdä monin pienin demokratian kevennyksin tahdottomia kumileimasimia, joiden pitää päättää niin kuin heille esitellään. Se ei ole Kuntalain tarkoitus. Toisaalta taas toimintayksiköillä ja lautakunnalla on useimmiten samat tavoitteet, SITO:ssa valta on keskitetty toimialanjohdolle, jolla ei ole enää samaa asiantuntemusta kuin em. tahoilla.

Tähän on tultu siksi että toimialajohtajat ovat kaupunginhallituksen, ei toimialansa lautakuntien alaisia. He voivat esitellä kaupunginhallitukselle täysin lautakuntien päätösten vastaisesti - demokratian ketju katkeaa. Onneksi on ollut havaittavissa pieni muutos parempaan - kaupunginhallitus ei enää päätä sokeasti mitä toimialajohtaja esittävät, vaan kuuntelee myös lautakuntien käsityksiä.


Vallanjako Espoossa

Kaupunginjohtaja ja hänen toimialajohtajansa ovat näennäisesti puolueettomia
virkamiehiä, mutta ideologiaansa he eivät voi piilottaa. Heidät on valittu poliittisin perustein.

Tämä on asetelma, josta on tullut ongelma muuallakin kuin Espoossa. Esimerkiksi Turussa ja Tampereella on haettu demokratiaan taipuvaa järjestelmää. Tampere siirtyy selvään pormestarimalliin, jossa kaupunginjohtajat ja toimialajohtajat ovat valittuja valtuustokaudeksi. Espoossa pormestarimalli on saanut kannatusta asiantuntevissa piireissä, mutta enemmistön saaminen tällaisen suuren uudistuksen taakse on vaikeaa.

Ehkäpä nyt kun yli kolmen vuosikymmenen vääntö metrosta on saatu järkevään ratkaisuun riittäisi energiaa hallinnon remonttiin. Päteviä pormestareita on muidenkin kaupunkien kunnallispoliitikoista löytynyt



Juhani Hakala

Kulttuurilautakunnan puheenjohtaja (sd)



Pekka Holopainen

Valtuutettu, Kulttuurilautakunnan jäsen (sd)