web stats
diashow
Juhani Hakala

Ajankohtaista

Viha ja käärme

Lue lisää »

Kirkko ja meditointi

Lue lisää »

Yksi vai monta Jumalaa?

Lue lisää »

Muualla verkossa

Jaa eteenpäin

Juhani Hakala

Juhani Hakala potrettikuva

Tapahtumakalenteri

Ma Ti Ke To Pe La Su
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          
Tietotori

Hesariin Wikbergistä

Kyllä kunnissa johtajatkin sensuroivat alaistensa puheita.

Esim. Espoossa toimialajohtaja Wikbergin aikaan Sivistystoimen (SITO) lautakunnissa olevia virkamiehiä kiellettiin kertomassa poliitikoille todellisia menopaineita ja rahatarpeita. Eli emme todellakaan tienneet mistä päätimme, kun käsittelyssä oli SITO:n karsima budjettiesitys.

Alla vähän enemmän lähinnä tiedoksi Wikbergistä, kun minun ja hänen suhteet ovat olleet Espoossa keskustelun aiheena. Keskustelun synnytti Wikbergin lähtötilaisuudessa Dolivon pitämä tietokilpailu. Yksi kysymys kuului: Kenen kanssa Kristina Wikbergillä on ollut kovin vääntö:
a)      Juhani Hakalan
b)      Hakalan Jussin
c)      Kulttuurilautakunnan puheenjohtajan
                                                                                                                                  Joten hieman selitän samalla tätäkin asiaa. Paha maine tuli siitä, että edellytin, että Kulttuurilautakunnassakin noudatetaan muualla sovellettuja toimintaperiaatteita. Myöskään johtavat poliitikot kaupunginhallituksessa ovat pitäneet minua rähjänä, eivätkä vaivautuneet kallistamaan korvaansa. No onneksi monen lehtijutun jälkeen alan saada kannatusta näkemyksilleni, kun mietitään kaupungin tulevaa organisaatiota.


Wikberg kielsi siis virkamiehiä kertomasta toimintayksiköiden todellisia menopaineita. Kaikki virkamiehet eivät noudattaneet SITON:n sensuurin päätöstä, vaan kertoivat lautakunnalle rahatarpeensa ja lautakunta otti ne tavoitteekseen. Toisaalta ne toimintayksiköt hiljalleen näivettyivät, joiden johtajat olivat kilttejä, olivat hiljaa ja puivat nyrkkiä taskussa,. Tästä on hyvä esimerkki, kun lautakunnalle oli yllätys, joka tuli ilmi muun asian yhteydessä, että lähes kaikkien lähikirjastojen aukioloaikoja rajoitetaan edelleen rajusti.

Nythän mm. Espoonlahden kirjastoratkaisujen viemistä kaupunginhallitukseen on lykätty Wikbergin lähdön jälkeiseen aikaan, jotta saadaan aikaan asukkaiden ja kirjaston toivoma ratkaisu, eikä Wikbergin saneluratkaisua. Hän yritti ohittaa kulttuurilautakunnan viemällä Soukan ja Kivenlahden kirjastojen sulkemisehdotuksen kaupunginhallitukseen. KH palautti asian lautakuntaan, kun nostimme metelin. Koko ajan piti olla tarkkana.

Lautakunnalle mm. kuuluvat kulttuurin kiinteistöistä päättäminen. Wikberg luopui 7 kiinteistöstä edes lautakuntaa informoimatta. Kuulin asiasta monta viikkoa jälkikäteen.

Yksi riita syntyi kun hän muutti lautakunnan päätöstä. Hän ensin kielsi sen jyrkästi, mutta jokainen saattoi huomata asian kun vertasi KH:n valvontaan tullutta päätöstä ja lautakunnan aiemmin tekemään päätöstä. Hän joutui myöntämään asian ja syytti juristia ja vahinkoa. Nyt vain on niin, päätöksen sisältö ei muutu sähköisessä päätöksentekojärjestelmässä, ellei sitä tietoisesti muuteta.

Wikberg on ollut sulkemassa lähes kaikkia lähikirjastoja isojen ja kalliiden vuokratiloissa olevien aluekirjastojen kustannusten vuoksi. Muutama vuosi sitten 11 lähikirjaston kustannukset olivat 2,5 milj €, kolmen isoimman 6,5 milj €. Lautakunta sai tietää kirjastojen sulku-uhista vasta Wikbergin lehtihaastatteluista.

Espoossa on johtosäännön ja ohjeiden mukainen käytäntö muilla toimialoilla, että asian käsittely näkyy esityslistalta. Näin ei ollut SITO:ssa. Esim. lautakunta teki taas tänä vuonna monta budjettia koskenutta päätöstä, kun raameja käsiteltiin keväällä. Yksikään päätös ei ollut esityslistalla, kun teimme lopullisen päätöksen syksyllä. Eli päätösesitysten tekijöiden piti itse kaivaa päätökset aiemmista pöytäkirjoista ja tehdä esitykset uudestaan. Espoonlahden kirjasto- ja kulttuuritilaa joudimme käsittelemään 6-7 kertaa ja kertaakaan esittely ei ollut lautakunnan aiemman päätöksen mukainen.

Koko 7 v:n ajan SITO:n lautakuntien puheenjohtajat toivoivat, että Wikberg keskustelisi budjetista etukäteen, jotta erimielisyydet voidaan kartoittaa. Emme tavanneet kertaakaan lautakunta-asioissa Wikbergin kanssa. Yritimme sanoa Wikbergille, että hänen tehtävänsä on ajaa SITO:n tavoitteita keskushallintoon päin, ei päinvastoin.

Kulttuuri, lapset ja nuoret ovat vision ja strategian mukaisia Espoon painopisteitä. Kaikille kaupungin toimintayksiköille on taattu, että budjetti nousee ainakin henkilö- ja kiinteistökustannusten verran. Kulttuuritoimi jakaa lasten ja nuorten avustukset. Kulttuuritoimen budjetti laskettiin 7,6 milj €:stä, 6,1 milj €:hen, lasten ja nuorten avustukset laskivat 25 %. 40~000 koulun oppilasta osallistui johonkin kulttuuritapahtumaan vuodessa, Wikbergin aikana tämä toiminta loppui, mikä ajoi lasten ja nuorten teatterit taloudellisiin ongelmiin.

Kaikesta tästä sain pahan pojan maineen. Minua pidettiin erittäin hankalan yksilönä, mutta takanapäin lautakunnan virkamiehet kiittelivät, että pidin heidän puoltaan. Myös he kärsivät Wikbergin diktatorimaisista otteista. Meillä on aina ollut lautakunnassa hyvät ja luottamukselliset välit lautakunnan esittelijävirkamiesten kanssa. Edellytin vain, että toimitaan avoimesti ja reilusti sekä niin kuin ohjesäännöt edellyttävät. Olen ollut lautakunnassa 11 vuotta (4 v. vpj, 7 v. pj), joten on hieman perspektiiviä.

Koko tappelun alku ja juuri on Espoon Suomen muista kunnista poikkeava  päätösmalli, jota toivon nyt muutettavan, kun organisaatiota käydään läpi. Toimialajohtajat esittelevät sekä lautakunnassa, että KH:ssa. Tämä johti siihen myös muilla toimialoilla, että toimialajohtajat esittelivät mitä halusivat KH:ssa.
Listalta ei edes näkynyt, että lautakunta oli päättänyt toisin. Ongelma oli, että KH:n jäsenet eivät puutuneet aiemmin näihin demokratian polkemisiin. He mieluummin äänestivät niin kuin toimialajohtaja esitteli ja tasan päinvastoin, kuin toverit lautakunnissa olivat päättäneet.

Ainakin vihreissä (Inkinen) ollaan samaa mieltä kanssani: lautakunnissa esittelevät jatkossa toiminta- ja tulosyksiköiden päälliköt. Näin palautetaan toimintayksiköiden ja lautakunnan välinen yhteys ja lautakunta saa reaaliaikaista, oikeaa ja sensuroimatonta tietoa. Muissa kunnissa apulaiskaupunginjohtaja voi esitellä eri tavalla kuin lautakunta on päättänyt, mutta näin ei tapahdu koskaan. Asianomaisten muiden kuntien luottamushenkilöiden kommentti oli, etteihän se ole lainkaan mukaan mahdollista. On se, me Espoossa tiedämme.

Tämä vain taustatiedoksi, kun aikanaan teette juttua Espoon uudesta organisaatiosta.