web stats
diashow
Juhani Hakala

Ajankohtaista

Viha ja käärme

Lue lisää »

Kirkko ja meditointi

Lue lisää »

Yksi vai monta Jumalaa?

Lue lisää »

Muualla verkossa

Jaa eteenpäin

Juhani Hakala

Juhani Hakala potrettikuva

Tapahtumakalenteri

Ma Ti Ke To Pe La Su
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          
Tietotori

Onko buddhalaisuus uskonto?

Onko buddhalaisuus uskonto?                                       18.04.11

Puhun silloin tällöin eri ryhmille buddhalaisuudesta aiheena ”buddhalaisuutta länsimaalaisille”. Käyn kyllä läpi Buddhan elämän, buddhalaisuuden synnyn ja levinneisyyden, sekä eri buddhalaiset suuntaukset ja joitain perusopetuksia, jotka katson sopivan länsimaalaiselle, joka ei ole perehtynyt Dharmaan.

Kristitylle Buddhalaisuus uskontona on melkoisen vaikea tajuta varsinkin kun Buddhan sana ei ole ”Jumalan sanaa”, vaan hän käskee epäillä sanojaan. Rivien välissä kerron, että kristinusko on täynnä ”taikauskoa” verrattuna buddhalaisuuteen, joka on yhtä tieteen kanssa, tosin tiede on vielä hieman jälkijunassa.

Kristinusko on yhteiskunnallinen uskonto, siitä johtuu kaikki sen ongelmat (homot, naispapit). Raamattu ei ole Jeesuksen kirjoittama, mutta Buddhan opetukset ovat Buddhan opetuksia.  Ihminen ei ole muuttunut 2500 vuodessa, mutta yhteiskunta on muuttunut.

Vähitellen tulee paljastumaan kirkon opetusten ristiriitaisuus tieteen ja vallitsevien yhteiskunnallisen olosuhteiden kanssa. Taitaa olla yksi ”takapajuinen” aasialainen uskonto, jota pidetään täytenä taikauskona ja joka viime kädessä tarjoaa ratkaisun elämän tarkoitukseen. Se joka lukee Ultra-lehteä tai käy Minä olen tai Hengen messuilla tietää, kaikki esitykset ja kirjoitukset ovat täysin yhtä meidän käsitysten kanssa, eikä niillä ole mitään tekemistä kristinuskon kanssa.

Esitän usein kysymyksen ”Onko buddhalaisuus uskonto”, koska siinä ei ole lainkaan jumalaa, pelkästään jumaluuksia. Kristitylle on täysin mahdoton ajatus, että hänestä itsestä voisi tulla Buddha. Sehän on jumalan pilkkaa! Mikä on sellainen jumala, joka ei käske palvomaan itseään ja tuomitse kaikki muut uskonnot pakanoiksi? Vai onkohan se  niin, ettei Jeesus näin vaatinut, vaan itsekäs raamatunkirjoittajaihminen. Me hyväksymme Jeesuksen valaistuneena, mutta kristityt eivät hyväksy Buddhaa.

Pappi puhuu uskontoa ja moralisoi, mutta Lama kertoo elämästä ja auttaa ihmistä opettelemaan elämänsä hallintaa.

Voiko uskonto olla uskonto, kun ateistitkin sen hyväksyy, eli jumala on mielen tuote.

Teosofiakin on hyvin lähellä buddhalaisuutta. Onko Teosofia uskonto? Sehän on pyhäinhäväistys, että Pekka Ervasti tulkitsi Kalevalan buddhalaisittain täysin vedenpitävästi.


Kuten olen jankuttanut shamanismi ja buddhalaisuus ovat lähellä toisiaan, Shamanismi on luonnon uskonto, animistinen, jota tavataan edelleen eri puolilla maapalloa, ja meilläkin ennen kristinuskoa. Tiibetin alkuperäinen Bön-uskonto antoi paljon tiibetinbuddhalaisuudelle.

Buddhalaisuus on mielen harjoitusmenetelmä. Sen menetelmät eivät ole uskonnollisia vaan psykologia ja psykiatria soveltaa yhä enemmän sen oppeja. Tietoisuudesta juuri kirjoitin psykologian lähtökohtana. Uusin tutkimusalue on visualisoinnin käyttäminen sairauksien parantamisessa.

Dalai Laman mukaanhan kyse on ”Mielen tieteestä” ja hän on jatkuvassa kanssakäymisessä tiedemiesten kanssa. Myös aivotutkimus osoittaa kiistatta, että aivoissa tapahtuu juuri niin kuin dualismia koskevat opetukset kertoo.
Me olemme aina tienneet, että pöytä on energiaa ja kun ihmisen ja pöydän purkaa kvanteiksi, ei eroa juuri löydy.

Edellä on syitä miksi buddhalaisuus kiinnostaa kristinuskoon uskonsa menettäneitä.  Uskon, että buddhalaisuuden analyyttisyys miellyttää länsimaista järkeä. Kaikki on todistettavissa ennemmin tai myöhemmin. Muinaisen Kreikan filosofit miettivät aivan samoja asioita, kuten monet länsimaiset uranuurtajat sata vuotta sitten.

Rakkaus ja myötätunto ovat meillä ehdottomat, me emme tunne raskasta perisynnin taakkaa. Kristinuskon maissa itsemurhat ovat yleisiä, buddhalaiselle itsemurha on mahdoton, koska elämä on pyhä. Me kunnioitamme kaikkea elävää. Aseiden siunaus on mahdottomuus. Rakkaus ja myötätunto ovat tavoitteemme.