web stats
diashow
Juhani Hakala

Ajankohtaista

Viha ja käärme

Lue lisää »

Kirkko ja meditointi

Lue lisää »

Yksi vai monta Jumalaa?

Lue lisää »

Muualla verkossa

Jaa eteenpäin

Juhani Hakala

Juhani Hakala potrettikuva

Tapahtumakalenteri

Ma Ti Ke To Pe La Su
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          
Tietotori

Kuka oli Jeesus?

Kuka oli Jeesus?                                            18.12.11

Alla olevat suorat lainaukset on otettu Ilta-Sanomista 17.12.11. Kyseessä on referaatti Raimo Harjulan kirjasta: ”Jeesus –mies myyttien takana”. Toimittaja on Kari Salminen.

Ensin oli historian Jeesus, sitten tuli uskon Kristus. Edellinen oli todellinen henkilö, jälkimmäinen on uskovien ja teologien luomus.

Varhaiset kirkkoisät löivät lukkoon uskon Jeesuksen ominaisuudet.

Harjulan käsityksen mukaan syrjäytyneiden joukkojen johtajana, saarnaajana, parantajana ja ihmeiden tekijänä aloittanut Jeesus, oli monella tavalla kapinallinen. Tarinoiden todellinen sankari ei ole Jumalan poika ja Vapahtaja vaan ”se lihaa ja verta oleva galilealainen profeetta, Marian poika, aikansa toisinajattelija, joka mielipiteidensä ja tekojensa vuoksi tuomittiin kuolemaan Jerusalemissa vuoden 30 jkr tienoilla”.

Historian Jeesus ei perustanut kristinuskoa. Sen tekivät seuraajat. Jeesus oli kapinallinen, joka piti osattomien ja sorrettujen puolta ehkä juuri siksi, että hän oli Maria-nimisen naisen avioton poika.

Monet (Raamatun) tarinat ovatkin sitten lainaa. Neitseellisen syntymän ajatus esimerkiksi on tuttu myös Buddhan, Aleksanteri suuren, Herculeen, Perseuksen ja Romuluksen ja Remuksen tarinoista.

Harjulan  mukaan  Jeesus ei väittänyt  olevansa maailman Vapahtaja. Hänen tehtävänsä oli uudistaa juutalainen usko sisältä päin. Hän oli siis uskonpuhdistaja. Lähetyskäskyn uskotaan olevan myöhempi sepite.

Kristinuskoon kuuluva ajatus Jeesuksen kuolemasta koko maailman synnit sovittavana uhrina ei Harjulan mukaan perustu Jeesuksen omaan julistukseen.  Se on tullut mukaan apostoli Paavalin teologiasta ja Johanneksen nimissä säilyneen kristillisen perinteen vaikutuksesta.

Lopuksi toimittaja kertoo miten Jeesuksen syntymä sijoitettiin Intian ja Persian auringon valon jumalan Mithran kultin Voittamattoman auringon päivään.


M.O.T