web stats
diashow
Juhani Hakala

Ajankohtaista

Viha ja käärme

Lue lisää »

Kirkko ja meditointi

Lue lisää »

Yksi vai monta Jumalaa?

Lue lisää »

Muualla verkossa

Jaa eteenpäin

Juhani Hakala

Juhani Hakala potrettikuva

Tapahtumakalenteri

Ma Ti Ke To Pe La Su
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          
Tietotori

Henkisyys, agressiivisuus ja uskontojen alkuperä

Henkisyys                      21.3.12

Dalai Lama on korostanut henkisyyden merkitystä uskontoakin tärkeämpänä asiana. Päätin juuri hankkia Dalai Laman kirjan Beyond religion.

Henkisellä tiellä loppusuoralla uskonnoilla ei sinänsä ole eroja. Ihmiset ovat myötätuntoisia, onnellisia jne, elikkä autuaita.

Kuitenkin henkistä eri uskontojen välistä yhteistyötä haittaa se, että kristityt ja muslimit katsovat, että heidän uskontonsa on ainoa ja oikea. Muut ovat pakanoita ja vääräoppisia. Tietysti voi sanoa, että henkiset ihmiset eivät ole uskontojensa sitomia. Mutta toisaalta he ovat uskontonsa avulla henkistyneet ja siksi kiitollisia omalle uskonnolleen.

Minun käsitemaailmassa henkinen ihminen on selvittänyt traumansa, ja hän on kaiken kattavan energian vallassa, koska ego ei vie ihmisessä kaikkea tilaa. Kun ego pienenee , sen tilan ottaa kaiken kattava energia. Eli siinä mielessä autuaat ihmiset ovat hyvin samankaltaisia.

Mutta mitä järkeä on, että buddhalaiset (myös Karmapa) puolustavat henkisyyttä, eikä uskontoaan. Me sanomme, ettei toisen tietä ei voi arvostella, koska ei voi tuntea sitä. Siksi meille on täysin merkityksetöntä, miten ja missä uskonnossa joku on tullut autuaaksi. Ei voi sanoa että väärin valaistuttu, vaikka se olisi tapahtunut Timanttipolun avulla.

Tärkeintä on siis henkisyys itsessään. Jos eri uskontojen henkiset ihmiset alkaisivat vetää yhtä köyttä, mikä valtava voimavara se olisi. He löytävät varmasti toisensa helposti. Minulla on kokemusta siitä, miten olen löytänyt yhteisen sävelen hartaiden kristittyjen kanssa.

Mitä minä toivoisin, että henkiset ihmiset tekisivät yhdessä? He arvostavat elämää. Eli he siis vastustavat elämän tuhoamista. Ja kun he vastustavat elämän tuhoutumista, he myöskin vastustavat luonnon tuhoutumista. Ikävä vaan, että henkiset ihmiset eivät ole yhteiskunnallisesti aktiivisia. Päinvastoin, kirjojen mukaan he helposti vetäytyvät, ovat sillä tavalla itseriittoisia.

Itsekin olin erakoitumassa kun oppaani useampaa kanavaa ja ihmistä käyttäen vetivät minut takaisin elämään. Yhteiskunnallinen koulutus sekä pitkät ay- ja poliittiset kokemukset ovat pitäneet minut ihmisten joukossa kiinnostuneena yhteiskunnallisista ja sosiaalisista asioista.

Jatkoa vanhoihin blogeihin

Psykologian professori Kelttikangas-Järvinen sanoi juuri radiossa, että aggressiivisuus on ihmiselle luontainen ja tehokas puolustuskeino. Olen kysellyt, että miksi on näin. Perheessä asuva psykologian lisensiaatti hieman auttoi. Kun ei ole mitään muita puolustuskeinoja, aggressiivisuus jää ainoaksi tehokkaaksi keinoksi. Mitä pidemmälle historiaan mennään, sitä fyysisempi ihmisen maailma on ollut. Sitä enemmän hän on joutunut asein puolustamaan reviiriään. Mitä aggressiivisempi on ollut hyökätessään tai puolustaessaan, sitä suurempi todennäköisyys on, että hän on säilynyt hengissä. Aggressiivisuus on evoluution valinta. Miehen orgasmissa voi havaita aggressiivisia piirteitä. Myös eläinravinnon hankinnassa aggressiivisuudesta oli hyötyä. Kapitalismi perustuu myös aggressiivisuudelle: minun voitto sinun tappio.
 
Olen valitellut näissä blogeissani energian omaksumisen mukanaan tuomaa väsymystä, kun ruumis yrittää omaksua uusia energiatasoja. No nyt olen väsynyt kun energiaa on minussa. Suo siellä vetelä täällä

 Valitin asiasta kahdelle Lamalla ja molemmat vastasivat: joogaa, että energia liikkuu. Jooga ilmeisesti auttaa henkisellä tiellä, koska myös buddhalaisessa Tara Rokpa-terapiassa korostetaan joogaa, tosin terapian on pitänyt kestää jo 8-9 vuotta. Eli jos energia ei pääse liikkumaan, se väsyttää. Erityisesti Astanga avaa energiakanavia.

Eilen pääsin joogasalille eka kertaa 1,5 vuoteen. Enkä enää tänään ollut yhtä väsynyt kuin aiemmin. Yritin joogata kotona, mutta se ei onnistunut. Kun tulin ”neitseellisin” mielin joogasaliin tunsin salin hyvän energian, joka tuki harjoitusta. Ei ollut samaa yrittämisen tuskaa kuten kotona.

Ja sitten uskontoihin ja niiden alkuperään. Tähän asti olen kirjoittanut, että kaikki alkoi hinduismista, monta tuhatta vuotta sitten. Siitä syntyi buddhismi vastareaktiona n. 500 eaa mm. kastilaitokselle, asketismille, epätasa-arvolle, pappisluokan monopolille uskontoon jne. On jo todistettu, että buddhalaismunkkeja oli Egyptissä ja heidän kautta hindujen tarinat ovat siirtyneet myös muihin uskontoihin (mm. vedenpaisumus, neitseellinen synnytys). Ne löysivät tien juutalaisten Tooraan, joka on osa Raamattua. Viimeinen uskonnonluoja oli Muhammed, joka taas eli n. 600 aaj ja hyödynsi myös Raamatun historiallisia tapahtumia.

Tieteen Kuvalehdessä5/2012 todistetaan miten buddhalaiset ajatukset löysivät tiensä Kreikkaan ja sehän oli yhteydessä Egyptiin. Buddhalaisuus oli tullut Intiasta Afganistaniin, joka liitettiin 328 eaa Makedoniaan, eli Kreikan vaikutuspiiriin. Afganistanissa oli kreikkalaisia siirtokuntia. Silkkitietä uskonto levisi Afganistanin kautta myös Kiinaan, Japaniin ja Koreaan.  Nykyisen Syyrian ja Irakin alueet irtautuivat  Aleksanteri Suuren Persian valtakunnasta ja muodostivat itsenäisen Baktrian alueen 239 eaa. Munkit toivat buddhalaisuuden Baktriaan. Tällöin kehittyi hellenistis-buddhalainen kulttuuri, joka sai kannattajia hallitsijoiden ja yläluokan keskuudessa. Esim. taideteosten aiheet olivat buddhalaisia, mutta ulkoasussa oli kreikkalaisia piirteitä. Asia on noussut esiin Afganistanissa tehdyissä buddhalaisluostarien kaivauksissa. Vuonna 2001 uutisoitiin, miten talebanit tuhosivat arvokkaita ja valtavia Buddhan patsaita, sekä varastivat kulttiesineitä.

Buddhalaisuudessa ei ole lähetyskäskyä ja kristinuskossakin Paavali laittoi käskyn Jeesuksen suuhun paljon Jeesuksen kuoleman jälkeen.  Uskon, että kyse on siitä, että buddhalaisuus kiinnosti ihmisiä. Buddhalaiset munkit ovat hyvin koulutettuja ja ehkä myös opin yleisfilosofisuus kiinnosti yläluokkaa.

Islam oli aggressiivisempi leviämään ja työnsi pehmeämmän buddhalaisuuden sivuun. Nykyään kaikki ilkeimmät terroristit ovat muslimeja, joiden eri uskonnolliset suuntaukset tappavat eniten uskonnoista toisiaan. Professorien mukaan itsemurhamarttyyrius perustaa Koraanin tahalliseen väärintulkintaan. Tilanne on sama kristinuskossa, kun haetaan Vanhasta Testamentista perusteita ihmisvihalle (naispapit, homot, lesbot). Jeesushan itse ei ottanut asiaan kantaa, käski vain rakastaa lähimmäistä.