web stats
diashow
Juhani Hakala

Ajankohtaista

Viha ja käärme

Lue lisää »

Kirkko ja meditointi

Lue lisää »

Yksi vai monta Jumalaa?

Lue lisää »

Muualla verkossa

Jaa eteenpäin

Juhani Hakala

Juhani Hakala potrettikuva

Tapahtumakalenteri

Ma Ti Ke To Pe La Su
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          
Tietotori

Islam

Islam                                           21.3.14

Arabiterroristit puolustavat tekojaan Koraanilla ja Muhammadin (suositeltu kirjoitusmuoto) opetuksilla. Islamiin liittyy uskonnolla perusteltuja asioita, joita en jaksa ymmärtää kuten huivi/huntupakko, Saria-laki, Jihad (pyhä sota), naisten ja tyttöjen sortaminen, jatkuvat sodat ja kapinat, uskonnon politisoituminen, kuvakielto, kuolemanrangaistus jne, jne. Siksi oli pakko ottaa selvää.

TV:ssä oli juuri ohjelmasarja Arabi- ja Länsimaiden suhteesta, sekä Muhammadin elämästä. Jälkimmäisen toimittaja on Ziauddin Sardar. ”Sattumalta” löysin hänen kirjansa ”Muslimit” ja ”Muhammad, Hänen elämänkertansa”. Sardar käsittelee melko puolueettomasti Islamia, mutta myös kriittisesti. Tukeudun jatkossa häneen.

Islam uskontona

Islamilaisia valtioita on 57. Euroopassa on 20 miljoonaa muslimia. Maailmassa heitä on yhteensä 1,5 mrd ja 2/3 heistä asuu Aasiassa. ¾ maailman poliittisista pakolaisista on muslimeja. Se kertoo tämän hetkisestä tilanteesta Arabimaissa.

Osa islamilaisista valtioista on perinteisiin vankasti sitoutuneita vanhoillisia valtiota (Saudi-Arabia, Iran, Sudan) tai suvaitsevia ja liberaaleja (Indonesia, Malesia). Osa valtioista on yhdistänyt/haluaa yhdistää politiikan ja uskonnon (Saudi Arabian Wahhabiitit, Egyptin Muslimiveljeskunta, Iran).
Suvaitsevaisemmista Marokko on kirjoittanut pääasiassa naisten voimin Sarian uusiksi, vastaamaan länsimaisia arvoja. Indonesiassa katsotaan, ettei valtion oikeusjärjestelmä voi perustua Sariaan. Muslimimaailmassa tapahtuvan muutoksen takana ovat erityisesti nuoret ja naiset. Koraania uudelleen tulkitsemassa on eteviä tiedenaisia.

”Ei ole muuta jumalaa kuin Jumala ja Muhammad on Hänen lähettiläänsä”. Muhammad (570-632 aaj) mietiskeli vuorilla sai Koraanin ilmestyksinä (v 610 lähtien). Auttajani arkkienkeli Gabriel auttoi myös Muhammadia. Muhammad aloitti opetuksensa ja joutui käymään sotia puolustaessaan uskontoaan, vaikka hän hyväksyi muut uskonnot ja teki yhteistyötä juutalaisten kanssa. Monissa sodissa ei ollut juurikaan uhreja. Islam kieltää hyökkäyssodan, mutta kyllä muslimitkin kävivät tuolloin vihollisen kimppuun sopivissa tilanteissa vähentääkseen vihollisen valtavaa ylivoimaa.  Hän perusti islamilaisen valtion, joka laajeni aikaa myöten koko arabimaailmaan. Hänen elämänsä on hyvin dokumentoitu. Ehkä tämä riittää uskonnon perustajasta.

Islam sai paljon vaikutteita juutalaisilta ja kristityiltä (Jeesus ja Mooses ovat Islamin profeettoja) ja on yksijumalinen uskonto. Senkin minä buddhalaisena hyväksyn, mutta kutsun Jumalaa kaiken kattavaksi energiaksi. Uskonto on vain keino sen saavuttamiseksi.

Sunnit seuraavat Muhammadia, Shiiat hänen serkkuaan ja vävyään Alia. Sufit näkevät jumaluuden kaikessa. He haluavat kokea Jumalan läheisyyden jo tässä elämässä, ei sen jälkeen. Tärkeintä on minän häviäminen. Mie tykkään sufeista.

Islam kukoisti 1500 luvulle asti. Tieto ja sen etsiminen oli tärkeää. Arabialainen tiede (astrologia, matematiikka, lääketiede) oli korkealla tasolla ja levisi Espanjan kautta Eurooppaan. Sitten alkoi alamäki. Osmannit eivät arvostaneet tiedettä tai kulttuuria. Sen jälkeen alkoi siirtomaakausi, joka vieläkin aiheuttaa vihaa länsimaalaisia kohtaan. Sekavan nykytilanteenhan jokainen tietää, kapinoita siellä, mielenosoituksia täällä, terroristeja joka puolella.

Nyky-Islam ja Muhammad

Itse allekirjoitan ja hyväksyn kaiken sen mitä Muhammad opetti. Hänen opetuksensa olivat hyvin eettisiä ja hän itse eli opetustensa mukaan. Mutta en hyväksy sitä miten Hänen opetuksiaan on myöhemmin väännetty omiin tarkoituksiin. Ei hyväksy Sardarkaan. Hänen pääperustelunsa on sama kuin itsekin olen kirjoittanut. Jokaista uskontoa tulee tarkastella olosuhteissa, joissa ne ovat syntyneet. Niitä pitää tulkita, ei soveltaa sellaisenaan. Olen arvostellut, miten kristinusko on loitontunut Jeesuksen opetuksista ja miten monet pääopit ovat hänen jälkeläistensä keksimiä (esim. viimeinen tuomio). Islam on etääntynyt vielä enemmän alkuperäisistä opetuksistaan.

Muhammadin Islam korosti oikeudenmukaisuutta ja tasa-arvoa. Jumalalla ei ole sukupuolta. Naiset saivat käydä mm. moskeijassa. He jopa johtivat rukouksia ja heillä oli tärkeä asema yhteiskunnassa. Naiset eivät käyttäneet Muhammadin aikana huntua. Se oli yläluokan naisten tapa jo ennen Islamin syntyä. Nykyään miehet perustelevat huivia/huntua ”säädyllisyyssyin”. Kai se sitten pitäisi koskea miehiäkin?

Kuten Buddhakin, Muhammed käski kyseenalaistaa oppiaan koko ajan. Tämä koskee erityisesti Saria-lakia (tie hyvään elämään). Sitä pitäisi tulkita ja soveltaa koko ajan muuttuvien olosuhteiden mukaan. Nyt Sariassa sovelletaan 1400 vuoden takaisia arvoja ja asenteita. Saria perustuu alun perin Koraanin pohjalta noudatettuun vakiintuneeseen oikeuskäytäntöön. Muhammadin jälkeen Saria laki on muuttunut ehdottomaksi. Sitä ei saa kyseenalaistaa, muuttaa tai hylätä. Se on johtanut sortoon ja epäoikeudenmukaisuuteen kuten naisten eriarvoisuuteen, kuvien kieltoon, kuolemanrangaistukseen. Saria on monessa valtiossa totalitaarinen hallintojärjestelmä. Sariaa alettiin soveltaa vasta 1400 luvulla ja pakkokeinoin 1900-luvulla.

Terrorismia tukee laajeneva Uuskharijiitti-ajattelu. Se on poistanut historiasta kaiken inhimillisyyden, jota tämäkin juttu osoittaa. Ajattelu on ankaran yhdenmukaista. Se ei hyväksy vastakkaisia mielipiteitä. Muut ovat vääräuskoisia kätyreitä. Ääriliike pakottaa muut hyväksymään ajattelunsa. Se oikeuttaa suvaitsemattomuuden ja väkivallan siteeraamalla jatkuvasti Koraanin säettä jonka mukaan uskovien tulee tehdä hyviä tekoja ja estää pahat. Huvipaikat tuhotaan ja Saudi-Arabian vihattu uskonnollinen poliisi partioi kaduilla ja puuttuu mm. naisten pukeutumiseen. Tämä on Sardarin tekstiä. Hänen mukaansa Uuskharijiitit ovat poistaneet Islamista inhimillisyyden, historian ja etiikan.
Heillä ei ole omaatuntoa, eivätkä he tunne syyllisyyttä ja katumusta. He ihannoivat väkivaltaa yhdistämällä sen marttyyrin käsitteeseen ja pikaiseen pääsyyn jonkinlaiseen vääristyneeseen paratiisin.
Onneksi on voimistumassa vastareaktiona suuntaus joka korostaa Muhammadin alkuperäistä inhimillistä oppia ja sen tulkitsemista. Oikeita kysymyksiä on alettu esittää. Yhä laajemmalle leviää vastenmielisyys fundamentalisteja kohtaan, jotka eivät pysty rakentavaan keskusteluun. He tulevat sortumaan omaan mahdottomuuteensa.

Islam korostaa ajattelun ja koulutuksen merkitystä, mutta islamilaisessa maailmassa ei ole yhtään arvostettua korkeakoulua. Islam korostaa sosiaalista oikeudenmukaisuutta, mutta muslimimaailma on täynnä tyranniaa, despotismia ja sortoa. Islam edellyttää, että vauraus jaetaan tasapuolisesti ja pitää köyhyyttä syntinä, mutta puute ja ahdinko ovat yleinen näky muslimimaailmassa. Ja näistä ongelmista syytetään usein länsimaita. Syynä on varmasti ollut siirtomaavalta, länsimaiden vauraus ja kehittymättömiä talouksia riistävä globaali  talous.

Muhammadin opetuksia

Islam tarkoittaa rauhaa ja alistumista (Jumalan tahtoon). Muslimi tarkoittaa ”se joka on antautunut Jumalalle”. Heillä ei ole perisynnin käsitettä, vaan näkevät kaikkialla myönteisyyttä syntymästä lähtien, kuten buddhalaisetkin. Lapset syntyvät puhtauden ja armon tilassa. Muslimin on toimittava hyvin. Islamin mukaan luonnon ja uskonnon lakien tulee olla sopusoinnussa keskenään. Islamiin kuuluu olennaisesti luonnon kunnioittaminen ja suojelu. He ovat perustaneet luonnon suojelualueita.

Muhammadin mukaan yksilö päätyy uskonnolliseen totuuteen oman rationaalisen ajattelun, ponnistelun ja elämyksellisen pyhän kokemisen kautta. On Jumalan tahto, että ihminen itse löytää tien (niinhän enkelitkin sanovat minulle, eivätkä selitä mitään).

Islamiin keskeisiä piirteitä ovat Jumala, enkelit (Gabriel keskeinen), profeetat, tuomiopäivä ja kohtalo. Vastoinkäymisetkin ovat Jumalan tahto, ne on tarkoitettu kasvutapahtumaksi.
Islam on kulttuuri, sivilisaatio, se on tapa hahmottaa maailma. Tapa luoda kansalaisyhteiskunta. Se tarjosi keinon toimia tyranniaa vastaan, mutta on nyt muuttunut tyrannian välineeksi.
Koraani (=ääneen luettava) on Jumalan sanaa sellaisenaan, Sitä ei ole muutettu. 6342 jakeesta on vain 500 määräyksiä, noin 2000 on järjen hyveen ylistämistä. Yksittäisiä jakeita ei voi tulkita sellaisinaan.
Islamin kulmakivet ovat rukous, paasto, Ramadan, almut ja pyhiinvaellus Mekkan vähintään kerran elämässä. Olimme Egyptissä Ramadanin aikaan. Meitä varoitettiin menemästä kadulle aurinkolaskun aikaan kun muslimit nälästä sokeina ajavat autoillaan tuhatta ja sataa. Niin teki myös bussimme, en ole pelännyt koskaan niin paljon. Meno oli mieletöntä. Auringonlaskun aikaan tapahtuu paljon onnettomuuksia.

Olen joskus kirjoittanut, että en löytänyt Jeesusta kristittynä, mutta buddhalaisena löysin valaistuneen olennon nimeltään Jeesus. Islamin kautta en olisi löytänyt Muhammadia, niin kaukana on nykyinen Islam Muhammadin opetuksista.

Usein muut kuin kristityt puhuvat korkeista valaistuneista olennoista, mainitaan vain Jeesus ja Buddha. Allahhan ei voi enää valaistua, kun hän on Jumala, eikä ole elänyt maan päällä. Länsimaissa puhutaan ”Kristusenergiasta” kun viitataan kaiken kattavaan energiaan vaikka se ei kuulu kristilliseen teologiaan. Jeesus oli Jumala, Buddha ihmisessä hyvää edustava jumaluus. Islamissa Allah on Jumala ja Muhammad on hänen sanasaattajansa, joka sai ilmestyksinä Koraanin.

Muhammad: ”Maailma on vihreä ja kaunis. Jumala on valinnut sinut hoitamaan sitä puolestaan”.