web stats
diashow
Juhani Hakala

Ajankohtaista

Viha ja käärme

Lue lisää »

Kirkko ja meditointi

Lue lisää »

Yksi vai monta Jumalaa?

Lue lisää »

Muualla verkossa

Jaa eteenpäin

Juhani Hakala

Juhani Hakala potrettikuva

Tapahtumakalenteri

Ma Ti Ke To Pe La Su
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          
Tietotori

Jeesuksen viesti – mitä se on?

Jeesuksen viesti – mitä se on?                       22.7.14
 

Aiempi blogini Ultrapäivien Jeesuskanavoinnista aiheutti paljon ajatuksia siitä, mitä Jeesus sanoi – ja ei sanonut.  Aivan – niinhän evankelistatkin luulivat kun kirjoittivat Raamattua ehdottomana totuutena (4 % Uudessa Testamentissa totta Jeesuksesta). Tässä vetoan Buddhaan. Kyseenalaistakaa se mitä kirjoitan ja hyväksykää vain se, minkä omassa kehitysvaiheessanne ymmärrätte. Minä en kirjoita ”ehdotonta totuutta”.

Mikä siis teki Jeesuskanavoinnista niin merkityksellisen minulle? Tärkeintä oli tietysti henkilökohtainen yhteys Jeesukseen. Totta tai ei, minä uskon. Jäljempänä kerron miten päädyin Ultrapäiville ”sattumalta”. Näin oli tarkoitettu. Jeesusta en löytänyt kristittynä vaan buddhalaisena, kun ei ollut kirkkoa välissä. Tajusin Jeesuksen korkean energian hänen parantajan eleistään.

Kanavoinnissa esiin tullut elämäni merkityksellisyys on tullut aiemminkin blogeissani esille (Valkoinen Veljeskunta, Keskuslooshi Tiibetissä), mutta koskahan se alkaa?

Olen miettinyt tekemäni Tonglen harjoituksen merkityksellisyyttä. Siinä hengitetään mustana savuna maailman tuskaa ja surua sydämeen ja uloshengitetään rakkauden valkoista savua. Nyt minun käskettiin hengittää maailman jokaiseen ihmiseen. Eli pakko jatkaa, kun Jeesus käski jatkaa buddhalaista harjoitustaJ ”Sinussakin on valon pisara, kasvata sitä”. Se mitä hän puhui kaiken muuttumisesta, pysymättömyydestä vastaa täysin buddhalaista käsitystä. Kysyin jälleensyntymäopista ja hän myönsi sen. Jumalan löytyminen sisältä on täysin kirkon oppien vastaista.

Jeesuksen mukaan tärkeintä on miten itse suhtaudumme itseemme, rakastammeko, vai syyllistämmekö itseämme. Tämä on itse ratkaistava, siihen ei voi pyytää ulkopuolisen Jumalan apua. Korjaus: kyllä voi ja aivan hyvin pitää pyytää apua, mutta työ on tehtävä itse. Henkiset harjoitukset luovat sopivan ilmapiirin ja viitekehyksen käsitellä omia ongelmia.

Todella mielenkiintoista oli miten hän vastasi uskontoa, kirkkoa, Raamattua ja kristinuskoa koskevaan kriittisiin kysymyksiini. Hän ei sanonut, että olen väärässä, vaan ymmärsi asiaa inhimillisistä lähtökohdista (vallan- ja rankaisun halu, syyllisyys, huono itsearvostus jne) mainiten kirkon kerran suoraankin. Viimeinen tuomio on Jeesuksen mukaan miellyttävä tapahtuma, toisin kuin kirkko väittää. On kirkon syöttämä väärinkäsitys, että Jumala rankaisee.

Jos tämä kanavointi saisi riittävästi huomiota, miten kävisi instituution nimeltä kirkko? Ihmiset ovat suoraan yhteydessä itsessään olevan Jumaluuden kanssa, eivät he siihen tarvitse valtion monopolisoimaa ulkopuolista välittäjää.

Se mitä Jeesus sanoi etsijöistä, on erityisen tärkeää. Olen kirjoittanut Pohjosen valosta miten se yhdistää muotosidonnaiset uskonnot. Tässä olen ollut väärässä. Usko, ei uskonto, yhdistää. Jokaisessa uskonnossa on etsijöitä ja he löytävät toisensa henkisellä loppusuoralla. Heissä ei ole eroja, koska Jeesuksen, Muhammadin ja Buddhan aidoissa ja alkuperäisissä opetuksissa ei ole isoja periaatteellisia eroja. Tätä tukee hänen lauseensa: ”Kaikki uskonnollisuudet ja väitteet perustuvat syyllisyyteen”.

Samoin selväksi tuli miten ajatus ohjaa ja muokkaa maailmaa. Ajatuksen voima on valtava, kunhan sen vain tajuaisi. Jeesus kapinoi selvästi auktoriteetteja vastaan, jotka alistavat Sinut. Uskon, että Jeesus eläessään oli kapinallinen, enkä ole ainoa tässä uskossa.

”Kun sinä tervehdit minua, tervehdit itseäsi”. Voisiko selkeämmin sanoa, että Jumala on jokaisessa ihmisessä. ”Sanat (ja numerot kirj. huom.) ovat vain symboleiden symboleja – terveisiä vaan numerologeille.

Hän kysyy: ”Onko uskonnollisuudella sijaa siellä missä usko ja totuus on?” Hän korostaa omaa kokemusta. Ainakin ne liittyvät aivan varmasti uskoon, mutta eipä uskontoon?”

”Sinä kysyt nyt itseltäsi ja saat harjoituskokemusta”. Kaikki tieto on jo meissä. Kaikki rakkaus on jo meissä. Kyse on vain löytämisestä. Myös esteiden löytämisestä ja niiden poistamisesta. Siitä miten suhtautuu itseen. Ainakin itselle tuli paljon asennemuutettavaa.

Minusta ei tarvita mitään muuta kuin tämä kanavointi. Siinä on koko uskon sisältö hyvin pelkistetyssä muodossa. Me itse olemme vastuussa. Alisatua ei saa. Rangaista ja syyllistyä ei saa. Vain rakastaa itseään ja lähimmäistään. Jos tarvitsee kaiken rakkauden itselleen, ei siitä liikene muille. Tarvitaanko muuta?

 Ultrapäivistä

Juurilamani piti tulla käymään. Mutta käynti peruttiin. Olin kovasti harmissani. No Ultrapäivät olivat samaan aikaan ja olin monena kesänä meinannut mennä. Joten ilmoittauduin sinne. Kun tulin kotiin päivää ennen Utrapäiviä, olikin sähköpostissa, että Lama onkin tulossa. Ajattelin, että sen täytyy olla tarkoitus. Minun mentävä Utrapäiville kun Lamakin kadotti välillä matka-asiakirjansa. Ja Lamankin tapasin ja sain Powa-harjoituksen ohjeet. Kun harjoitukseen hallitsee, voi kuollessa singota mielen pois kuolevasta ruumiista.

Kahden ekaluennon jälkeen kyllä kysyin itseltäni, että mitä minä täällä teen. Pitkässä avajaisluennossa kerrottiin jonkin kirjan valmistelusta. Pääasia tuntui olevan, kuka on kenenkäkin sukulainen, mitä teki ja milloin ja missä kuoli. Todella kuulijaa aliarvioiva esitys.

Toisessa esityksessä puhuttiin numerologiasta. Kun antaa Raamatun sanoille numeroarvoja ja laskee yhteen saa aivan ihmeellisiä summia, joista jotkut ovat samoja kuin aivan eri numerojärjestelmässä olevien alkuaineiden järjestysluvut. Ihmettelin, miten tämä liittyy henkisyyteen. Jumalalla ei ole käsitteitä ja Raamattu on ihmisen kirjoittama. Esim. toisin kuin Koraani, joka on kanavoitua arkkienkeli Gabrielin tekstiä. Jumalalla ei ole mitään tekemistä numerologian kanssa.

Illalla olin Ihmeiden oppikurssin kanavoinnissa, josta olen kirjoittanut. Ihan OK kokemus.

Perjantaiaamulla oli päivien paras esitys: viehättävä Milli Kaikkonen: Elävä henkisyys ja pyhä arki. Allan Kerdicia koskenut esitys oli sekava. Kuolemanrajakokemusten perusteella taivasta ja helvettiä ei ole, siitä huolimatta esitelmöitsijä käsitteli juuri niitä. Aviopari Hurtakin esitys Ufoista oli kyllä mielenkiintoinen, mutta mikä oli henkinen johtopäätös? Perjantai-illalla oli keskusteluni Jeesuksen kanssa ja nyt tiesin miksi olin päivillä.

Olen näissä jutuissani yrittänyt kertoa, että usko ovat yhdistää. Näin eivät ajatelleet esitelmöitsijät, heidän oppinsa oli paras: Ihmeiden oppikurssi, Urantia, Mikrovita, Exobiologia, Kardecilaisuus, Hurtakien seuraajat, Transhumanismi jne. Tosin erilaiset lähestymistavat sopivat erilaisille luonteille ja jos on avarakatseinen ja ismien ulkopuolella, näkee kyllä paljon yhtäläisyyttä niissä. Kyse on koko ajan samasta asiasta, vain eri nimillä ja erilaisilla yksityiskohdilla.

Suurin osa osanottajista tuntuu tulevan päiville vuosi vuoden jälkeen uskollisesti. He tietävät jo etukäteen useimmiten esitelmöitsijän aiheen, mutta haluavat kuulla uudelleen ja uudelleen. Kysyin joltain, että eikö olisi jo johtopäätösten aika ja tien valinta. ”Täällä on vanhaa, muttei kovin korkeaa energiaa”, totesi oppinut ystäväni.

Vainoharhan puolelle meni Lapin eläkkeellä olevan lääninlääkärin Rauni-Leena Luukkanen-Kilden esitys, miten sähkömittareissa on vakoilulaitteet, tai rokotuksen yhteydessä laitetaan ihmiseen mikrosiruja, jotka voidaan ohjelmoida vaikka niin, että ihmiset alkavat tappaa toisiaan. Kyllä nyt on niin, että sähkömittareita tekee ja asentaa ja rokotuksia antaa niin moni ihminen, että taatusti vakoilulaitteet ja sirut paljastuisivat. Jos pitää jalat maassa, esitys oli ala-arvoinen, mutta tosin ajatuksia avaava. Osa väitteistä varmaan pitää paikkansa, osa taatusti ei pidä. Aina kun hän luennoi, hänen kotinsa ryövätään, huonekalut rikotaan, vesi myrkytetään tai piippu tukitaan, eikä poliisi tee mitään, vaikka tekijät ovat tiedossa. Näinköhän?

Urantia-esitystä kuuntelin alun, mutta esitys oli niin kuulijaa aliarvioiva, että lähdin pois. Kysymyksiin ei tullut kunnon vastauksia.