web stats
diashow
Juhani Hakala

Ajankohtaista

Viha ja käärme

Lue lisää »

Kirkko ja meditointi

Lue lisää »

Yksi vai monta Jumalaa?

Lue lisää »

Muualla verkossa

Jaa eteenpäin

Juhani Hakala

Juhani Hakala potrettikuva

Tapahtumakalenteri

Ma Ti Ke To Pe La Su
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          
Tietotori

Etsijä

Etsijä

Mökkiä on taas saatu vähän lähemmäksi lopputarkastusta ja on aikaa kirjoitellakin.

Muistanet, että Jeesus-kanavoinnissa kysyin häneltä uskonnoista. Miten Kristinusko ja Raamattu eivät vastaa Jeesuksen opetuksia moniltakaan osin ja miten Koraania sovelletaan vain omaksi parhaaksi, jopa ihmisten tappamiseksi. Muhammad ei taatusti suositellut, että islamilaiset tappavat toisiaan. Jihadistit tappavat vain tyydyttääkseen henkilökohtaista vihaansa, pettymystään elämään, toimettomuuttaan jne ja kehtaavat sanoa, että tappaminen on Allahin tahto.

Jeesus sanoi kanavoinnissa, että joka uskonnossa on etsijöitä. Etsijän mielenlaatu on samanlainen uskonnoista riippumatta. He haluavat eteenpäin henkisellä tiellä.

Uskontoa voi käyttää kahdella tapaa. Liian usein sitä käytetään oman aseman korostamiseen (papisto, ”paremmat” kristityt), muiden sortamiseen, siitähän Jeesus puhui, myös kirkon osalta.

Toisekseen, uskonto on kulttuurisidonnainen ja kulttuurin arvoista riippuva menetelmä, se ei ole päämäärä, joksi se on muodostunut. Se kuitenkin ohjaa etsijät tielleen ja antaa harjoituksia. Vähitellen he huomaavat kristinuskossa, etteivät voi hyväksyä kaikkea mitä Raamatussa seisoo, koska se on pahassa ristiriidassa sen kanssa mitä Jeesus sanoi ja opetti. Muslimi taas huomaa, miten Koraanin teksti ja sen soveltaminen ovat todella pahassa ristiriidassa. Tietyllä tavalla nämä uskonnot loppuvat kesken. Riittää, että on harras muslimi tai kristitty. Syy on se, että heidän mielestään Jumala on ihmisen ulkopuolella. Minusta Jeesus ei opettanut näin. Kuitenkin heille on todella pahaa jumalanpilkkaa, jos sanoo, että jokaisesta voi tulla Jumala.

Kyse on Jumalan etsimisestä itsestä sanoo Buddha, joten Buddhalaisuus vie loppuun asti. Kun olen keskustellut pidemmälle ehtineiden kristittyjen kanssa, en näe mitään ristiriitaa mielipiteissämme. He näkevät Jumalan löytyvän kaikkialta. Niin uskon minäkin, se löytyy minustakin ja sinustakin.

Etsijät jättävät Raamatun ristiriitaisuudet omaan arvoonsa ja keskittyvät vain omaan kehitykseensä – eivät arvostele eivätkä arvioi muita.

Etsiminen on dynaamista toimintaa. Se edellyttää omien aivojen käyttöä, ja eteenpäinmenoa. Se ei ole pysähtynyt olotila. Vierivä kivi ei sammaloidu. Etsijää eivät Raamatun sanat kahlitse. Ylimpänä johtolankana ovat Jeesuksen rakkauden opetukset.

Etsiminen edellyttää johtopäätöstensä testaamista, varsinkin alussa. Länsimaisen tieteen tulokset esim. psyykestä ovat vahvistaneet monta Buddhalaista johtopäätöstä. Etsiminen edellyttää ympäristön tarkkaa havainnointia. Heikkojen merkkien havainnointia, uskomista niihin, ja johtopäätösten tekoa. Mutta se edellyttää myös jonkinlaista eettistä oppirakennelmaa ja sen uskonto tarjoaa alkutaipaleella. Esim. shamanismi käy sellaiseksi hyvin, sekin vie pidemmälle kuin kristinusko. Buddhalaisuus on etsijän uskonto, koska koko ajan pyritään kohti jumaluutta - valaistumista. Sitä ei jätetä Jumalan monopoliksi.

Kerronpa esimerkin. Eilen taas tapasin enkelit pienessä ryhmässämme. Sain kultaisen avaimen, joka avasi kultaisen oven. Sen takana aukesivat onnellisuuden kukkivat niityt. Sulauduin suojelijaani, Gabrieliin. Vähitellen tämä energia ja onnellisuuden tunne valuivat minuun täällä maan päällä. Tajusin, että myös enkelit ovat minussa, kaikki on minussa. Jumaluuskin. Myös Sinussa. Etsin jumaluutta ulkopuolelta, mutta löysin sen lähempää kuin osasin aavistinkaan.

Sain muuten moitteita, että henkioppaani ovat aika miehisiä, Laksmi siellä on jo auttamassa onnellisuuteen, kuten olen kertonut. Nyt sain lisää kolme jumalatarta, kahta en vielä tunne, mutta yksi on Paravati, valon ja energian jumalatar, Shivan puoliso ja Ganeshan äiti.

En hylkää asioista joista minulla ei ole tietoa kokemusta, kuten kosmologia tai Atlantis. Pidän niitä täysin mahdollisina, mutta minun tietämykseni ei vielä riitä ymmärtämään.

Eilisen jälkeen tällä tiedon tasolla Atlantis ei ole minulle paikka, se on mielentila. Pääsin sinne eilen eka kertaa. Tapasin siellä ylipapin, joka välitti tietoaan. Istuin torin laidalla ja nautin onnellisuuden energiasta. Huomasin, että lapsuudenkotini oli ollut aivan hyvä, mutta etelä-pohojalaasessa perheessä ei hempeilty. En osaa vastaanottaa huomiota ja rakkautta. Nyt Atlantiksen asukkaat hyväilevät minua ja opettavat rakkautta. Huuhaata? Joillekin varmaan. Mutta jos minä saan hyvän olon menemällä mielessäni Atlantikseen, niin miksi en sinne menisi, jos kerran saan apua? Kuten aiemmin kerroin, miksi en uskoisi aiempaan elämääni sotapäällikkönä, jos se lopetti 26 vuotta kestäneen kroonisen astman?

Etsimisessä on tärkeää uskoa itseään. Myöskään sattumia ei ole. Olen aina kulkenut niiden viitoittamaan suuntaan. Minulle on etsiessäni aina näytetty seuraava taso, jolle tulee pyrkiä. Iso kynnys on erottaa, mikä toimintaa sanelevissa käskyissä on egoa ja mikä energiaa, jota intuitioksi kutsumme. Alussa energia on enemmänkin uskonvaltainen asia, mutta sen kyllä oppii havainnoimaan.

Mitä pitemmällä eri uskontojen etsijät ovat, sitä lähempänä he ovat toisiaan. Lopulta kaikki on yhtä – energiaa. Jeesus, Muhammad ja Buddha ovat samaa energiaa, miksi siis kilpailla heidän paremmuudesta? Jumalalla ei ole uskontoa.

Etsiminen on riskinottoa. Jossain vaiheessa, et saa enää apua kirjoista, harjoituksista tai opiskelusta. Sinun on vain uskottava, että henkioppaasi kuljettavat sinua. He usein ilmaisevat itsensä, ainakin jotkin heistä, jos sen vain itse huomaat ja ymmärrät.

Kaikki tulee kun sen aika on. Valitin eilen enkeleille kun kehitykseni on niin hidasta, ettei sitä aina itse huomaa. Haluaisi jotain konkreettisempaa. Tiedän, että sisälläni tapahtuu kehitystä, mutta mitä kehitystä sitä en tiedä. Välillä vain turhauttaa, kun ei saa mielestään riittävästi merkkejä, että on oikealla tiellä. No kyllä minä olen nähnyt kesällä riittävästi höyheniä, että tiedän avun olevan lähellä, mutta vielä en sitä tunne tai tiedä.

Uskonnollisten harjoitusten tekeminen ja analysointi, josta Dalai Lama viimeksi puhui, eivät sulje toisiaan pois. Minun menetelmäni on analysointi, joka perustuu aika vankkaan psykologiseen tietämykseen, vaikka sen itse sanonkin. Ainoa harjoitus jota teen nyt kunnolla on tietoisuuden kuollessa sinkoava Phowa-harjoitus. Tara Rokpa-terapiassa on paljon harjoituksia. Kuitenkin kävin läpi jokaisen harjoituksen ja mietin sen merkityksen, mihin lopputulokseen se pyrki. Itse pyrin sen jälkeen samaan, mutta enemmän älyllistä tietä. Harjoituksen tie johtaa samaan lopputulokseen. Buddhalaisissa harjoituksissa on suuri vuosituhantinen viisaus.

Minua kovasti Oulussa hämmästeltiin kun en tuntenut Chenrezigiä thangkasta. ”Luulee olevansa buddhalainen, vaikkei tunnista tärkeintä ja tunnetuinta jumaluutta”.

Etsinnän pahin vihollinen on asiatiedon kerääminen ja muotoihin kangistuminen. Dharma-forumin keskustelupalsta meni jumiin, kun suuri osa kirjoittajista oli nuoria, joilla oli valtava faktatietomäärä buddhalaisuudesta, mutta ei omakohtaista kokemusta. Valtavalla tietomäärällä he teilasivat välillä melko tylysti muut jotka saattoivat olla jo pitkällä henkisellä tiellä. Jos joku yritti kertoa kokemuksistaan, se teilattiin, koska kirjallisuus ei tukenut havaintoa.

Vuosi sitten Valkoinen Veljeskunta toivotti minut tervetulleeksi ja puhui Pohjolan Valosta, johon nyt sain vihkimyksen. Ervast ja muut ovat uskoneet, että Vedakirjoissakin mainittu kansat yhdistävä Pohjolan Valo perustuu kristinuskoon. Minun uskoni on tässä kirjoituksessa. Uskon, että Jeesus, Muhammad ja Buddha ovat samaa energiaa. Uskontoja ei ole. Enkelien mielestä tämä on paljon korkeampi uskomisen taso.