web stats
diashow
Juhani Hakala

Ajankohtaista

Viha ja käärme

Lue lisää »

Kirkko ja meditointi

Lue lisää »

Yksi vai monta Jumalaa?

Lue lisää »

Muualla verkossa

Jaa eteenpäin

Juhani Hakala

Juhani Hakala potrettikuva

Tapahtumakalenteri

Ma Ti Ke To Pe La Su
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          
Tietotori

Kaikenlaista oppia

Kaikenlaista oppia                        9.12.14
 

”Sattumalta” avasin telkkarin, kun siellä puhuttiin Atlantiksesta. Johtopäätös oli, että Atlantis oli osa Santorinin saarta, joka vajosi mereen. Atlantiksessa oli täydellinen tasa-arvo, kuten ensimmäisillä Suomenkin asuttajilla. Mutta erityisesti ohjelmasta jäi mieleen lause: ”Vähitellen ihminen menetti jumaluutensa.” Myös ensimmäisillä esi-isämme olivat tasa-arvoisia ja yhteydessä ympäristöönsä, energiaan.

Ajattelen samoin. Esi-isämme olivat jumalyhteydessä, mutta maanviljelyksen, omistuksen ja maallistumisen myötä menettivät tämän yhteyden. Henkisellä tiellä on kyse jumalyhteyden palauttamisesta.

 

Olin kuuntelemassa yliopistolla 19.11 Facebook-kaverini Taavi Kassilan alustusta hindulaisuudesta: ”Ikuinen elämäntapa”. Buddhalaisena en ollut eri mieltä juuri mistään hänen kanssaan. Mm. uskonnon ja tieteen suhteen ajoimme. Hänen mukaansa kaikille hindulaisille suunnille on yhteistä seuraavat kohdat (suluissa on omat kommenttini):

1)    Brahman, (jumala, energia)

2)    Pyhät kirjoitukset

3)    Syklinen aika ja maailmankaikkeus (aika ei ole lineaarinen, jos ei ole liikettä ei ole aikaakaan)

4)    Karman laki

5)    Jälleensyntyminen

6)    Deevat asuttavat näkymätöntä maailmaa

7)    Guru

8)    Elämän pyhyys (vain ihmisen maailmassa voi valaistua, vihaamasi ihminen on voinut olla edellisessä elämässä äitisi).

9)    Jumalia on yksi, vaikka uskontoja on monia. (Hindut uskovat kaikkiin jumaliin, muidenkin uskontojen jumaliin, koska valaistuneiden välillä ei ole eroja, olipa uskonto mikä tahansa).

Joitain Tavin määrittelyjä: Brahman on jumalallinen tietoisuus. Jeesuskin sanoi, että taivasten valtakunta on teidän. Taavi erotti vangitsevan ja vapauttavan rakkauden. Ego on kielteisten ominaisuuksien kokonaisuus – tätä jäin miettimään. Onhan egossa paljon hyvääkin, kun on tuonut meidät tähänkin asti.

Esitin myös näissä blogeissani esittämäni käsityksen jumalista, eikä Taavi ollut eri mieltä (Jumalalla ei ole uskontoa, uskonto erottaa, usko yhdistää, Jeesus, Buddha ja Muhammad ovat päässeet pisimmälle henkisellä tiellä jne).

 

Hyvin mielenkiintoisen esityksen 9.11 Tiibetiläisestä lääketieteestä piti Geshe Dakpa Gyaltsen (Gelugpa) Mongoliasta. Esitystä haittasi heikkotasoinen tulkkaus venäjästä suomeen. Riipaisen tässä vain pintaa, asiasta on paljon hyvää kirjallisuutta.

Eurooppalaisen ja tiibetiläisen lääketieteen ero on, että eurooppalainen on kuin auto - kuva ihmisestä on mekanistinen. Tiibetiläinen ottaa huomioon ihmisen kokonaisuuden, myös kuljettajan eli psyyken. Tiede auttaa molempia. Tiibetiläiset ovat tienneet ihmisestä paljon ja nyt tiede todistaa nämä käsitykset tosiksi. Pieneliöistä tiedettiin, vaikka ne voi nähdä vain mikroskoopilla. Tieteen avulla ja muutenkin nämä lääketieteen suunnat lähestyvät toisiaan. Hyvänä esimerkkinä on, että puolet terapiasta USA:ssa perustuu Buddhan opetuksiin tietoisesta läsnäolosta.

Tiibetiläisten mukaan sairautta edeltää aina syy, joka on selvitettävä ennen kuin voi parantua. Luonto ja ihminen ovat vuorovaikutuksessa, siksi lääkkeet otetaan luonnosta.

Karma vaikuttaa terveyteen. Positiivisilla teoilla on hyvät seuraukset ja huonolla karmalla huonot seuraukset. Jos haluat hyvää, tee hyvää. Ensiksi itselle, sitten muille. Ihan samoin sanoi Jeesus kanavoinnissaan minulle. Ihmiset lännessä ja idässä haluavat olla onnellisia.

Myös tiede selvittää ihmisen onnellisuutta. Emme vain tiedä mikä tuo onnea. Maailma on yhä kaoottisempi ja syytä ja seurausta on yhä vaikeampi huomata.

Ihmisen tulee puhdistaa itsensä ja buddhalainen filosofia auttaa tässä. Ensin on parannettava ego. Sitä lääketiede ei voi parantaa. Egon voi parantaa muiden avulla keskustelemalla, vuorovaikutuksessa, ymmärtämällä, analysoimalla. Ilman vuorovaikutusta ei ole kehitystä. Ihminen taantuu, kun hän keskittyy vain egoon.

Ennen vain uskottiin, nyt se ei riitä. Nyt kyseenalaistetaan, sitähän kyllä Buddhakin sanoi. Ei ole olemassa helppoa tietoa, sen etsiminen kestää monta elämää. Alussa on vaikeaa, mutta myöhemmin helpompaa kun muutos alkaa tapahtua ja Buddha - tietoisuus auttaa. Muita ihmisiä on autettava aina kun se on mahdollista. Tärkeintä on kuitenkin harjoittaa tässä ja nyt.

Rakastaminen ei riipu uskonnoista. Meditaatio on itsehoitoa. Se voidaan jakaa analyyttiseen ja keskittyneeseen meditaatioon.

Kysyin Lamalta aiempien blogieni pohjalta, että vaikuttaako ihmisten kollektiivinen karma luonnon pahoinvointiin. Jos näin on, niin luontoahan voi hoitaa lisäämällä positiivista karmaa maailmassa. Viittasin myös Dalai Laman ajatukseen koko maailman kattavasta ihmisten yhteisestä arvomaailmasta, joka ei ole riippuvainen mistään uskonnosta, mutta ei ole ristiriidassakaan niiden kanssa. Kyse on ihmisenä olemisen perusarvoista (äidinrakkaus, tappamiskielto). Jos kaikki jakaisivat nämä yhteiset arvot, olisi luonto pelastettu yhteisen hyvän karman vaikutuksesta.

 

Vielä Wangyal Rinpochen viisauksia viime keväältä. Kipusi on polkusi. Suhtaudu kipuusi, niin kuin äiti suhtautuu kärsivään lapseen. Aurinko on jumala, Buddha on sisäinen turvapaikka. Suurin vapaus on vapautua itsestä.

 

”Raamattu ei sovellu nykyajan normikokoelmaksi” sanoo mm. Uuden testamentin professori Petri Luomanen (HS 5.12.14). Hänen mukaansa on suuria ongelmia, jos pitää Raamattua eettisenä normikokoelmana, jota yrittää soveltaa nyky-yhteiskuntaan. Esimerkiksi Raamatun avioliittokäsitystä ei voi soveltaa nyky-yhteiskuntaan. ”Samaa sukupuolta olevien tasa-arvoisille ja sitoutuneille parisuhteille, joissa toista sukupuolta ei omisteta tai alisteta, ei ole Raamatun maailmassa suoraa vastinetta.” …”Sukupuolten tasa-arvo oli tuntematon käsite. Avioliiton solmiminen merkitsi naisen siirtymisestä isän vallasta miehen valtaan.” Luomasen mukaan Raamattu toimii ongelmitta alueella, jossa haetaan tukea omalle uskolle. ”Jumalan sanasta etsitään ennen kaikkea uskoa ja mielen oikeanlaista suuntautumista, ei suoria normeja.” Hän lopettaa kauniisti: ”Eivätkö uskollisuus, sitoutuminen ja huolenpito toisesta ole sellaisia kristilliseen uskoon liittyviä arvoja, joiden olisi syytä levitä?”