web stats
diashow
Juhani Hakala

Ajankohtaista

Viha ja käärme

Lue lisää »

Kirkko ja meditointi

Lue lisää »

Yksi vai monta Jumalaa?

Lue lisää »

Muualla verkossa

Jaa eteenpäin

Juhani Hakala

Juhani Hakala potrettikuva

Tapahtumakalenteri

Ma Ti Ke To Pe La Su
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          
Tietotori

Tuomaan evankeliumi

Tuomaan evankeliumi                                    14.1.15

Wikipedia

Wikipedian mukaan Tuomaan Evankeliumissa on 114 lyhyttä Jeesuksen sanomaksi väitettyä lauselmaa, jotka hän sanoi vain Tuomaalle. Tuomaan evankeliumi tunnetaan Egyptistä Nag Hammadista vuonna 1945 löytyneenä koptinkielisenä käännöksenä, joka on ajoitettu noin vuoteen 350.

Tiedemiehet kiistelevät evankeliumin kirjoitusajankohdasta. Tuomaan evankeliumi on yksi varhaisimpia Jeesuksen opetuksia koskevia kirjoituksia kanonisten evankeliumien ulkopuolelta. Tämän vuoksi sitä pidetään erittäin merkittävänä kirjoituksena.

Kirkko ei tunnustanut evankeliumia mm. siksi, että sen painotus henkilökohtaisesta henkisyydestä saattoi olla kiusallinen organisoidun kirkon intresseille.

Evankeliumi painottaa suoraa ja välitöntä kokemusta jumalallisesta. Jeesus esitetään jumalallisten salaisuuksien opettajana, mutta ei pelastajana niin kuin Johanneksen evankeliumissa.

Jeesus sanoo evankeliumin alussa: "Joka löytää näiden sanojen selityksen, se ei ole näkevä kuolemaa". Wikipedian mukaan salamyhkäisyys on ristiriidassa kirkon opetusten ja Uuden testamentin kaanoniin kuuluvien kirjojen kanssa. Tuomaan evankeliumissa pelastus on sen sijaan valaistunutta ymmärrystä kuulijan omasta luonteesta jumalallisen kuvana.

Wikipedian mukaan Tuomaan evankeliumissa Jeesus sanoo, että "Isän valtakunta on levinnyt kaikkialle maailmaan, mutta ihmiset eivät sitä näe". Näin hänen väitteensä hänen omasta jumaluudestaan asettuu siihen kontekstiin, että hänen "jumaluutensa" ei rajoittunut vain häneen itseensä, vaan kuului kaikille hengellisesti uudelleensyntyneille.

Tuomaan evankeliumi ei viittaa Jeesukseen "Kristuksena" tai "Herrana" kuten Uusi testamentti, vaan pelkästään "Jeesuksena". Evankeliumista puuttuvat myös sellaiset kristinuskon keskeiset opit kuin synti, ajan merkit, toinen tuleminen, demonit ja Saatana.

Se oli Wikipedian tekstiä.

Miksi?

Olen koonnut alle tarkoitushakuisesti Jeesuksen niitä ajatuksia jotka tukevat näitä blogejani. Mikään poisjätetyistä ajatuksista ei kuitenkaan ole ristiriidassa lainaamieni kanssa. Omat kommenttini on kirjoitettu kursiivilla. Lainaukset tukevat hyvin aiempaa blogiani ”Keskustelua Jeesuksen kanssa”. Käytän Wikipedian suomennosta, jonka tekijää ei mainita.

Henkinen tie on löytämistä. Ei Jumalan löytämistä ulkopuolelta vaan sisältä. Toinen evankeliumin teema on kaikenkattavan energian eli jumaluuden löytyminen. En näe mitään ristiriitaa Tuomaan evankeliumin mukaisessa Jeesuksen sanomassa ja buddhalaisessa opissa. Jeesushan opetti myös jälleensyntymisoppia.

Miksi minä pakana ja buddhalainen niin kovasti arvostelen kristinuskoa. Siksi, että se on etääntynyt Jeesuksen opetuksista. Jos Raamattu ja Jeesuksen rakkauden opetukset ovat ristiriidassa, kirkko ja erityisesti kirkkokansa (esim. homokeskustelu) vetoaa Raamattuun.

Dalai Lama sanoi, että suomalaisten ei tarvitse kääntyä buddhalaisiksi, vaan he löytävät autuuden kristinuskon kautta, jonka jo osaavat. Pohjoisen valo on kristusenergiaa, joka yhdistää uskonnot. Minä toivon, että kirkko keskittyy vain tämän energian saavuttamiseen, Jeesuksen rakkauden opetuksiin, joihin arkkipiispakin viittasi homokeskustelussa.

Kirkko ei tunnusta Tuomaan evankeliumia. Hei haloo! Kirkko ei tunnusta Jeesuksen sanoja. Tiedemiehet kiistelevät vain evankeliumin kirjoitusajankohdasta - ei sen aitoudesta. Jos kirkko tunnustaisi evankeliumin, se menettäisi välittäjän tehtävänsä ihmisen ja jumalan välillä. Silloin ei tarvitsisi ottaa kantaa homouteen, naispappeuteen, aborttiin, evoluutioon, mammonan keräämiseen jne jne.   

Evankeliumi

Ne jotka etsivät, eivät saisi lopettaa etsimistä ennen kuin löytävät. Kun he löytävät, he muuttuvat. Kun he muuttuvat, he tekevät ihmeitä, ja hallitsevat kaiken.

Henkinen tie on jatkuvan muuttumisen tie. Energia voimistuessaan muuttuu parantavaksi ja ihmeitä tekeväksi voimaksi.

Ennemmin valtakunta on teissä ja teidän ulkopuolellanne. Kun te tunnette itsenne, te tulette tunnetuiksi, ja ymmärrätte, että olette elävän Jumalan lapsia.

Kaikki tarvittava on jo meissä. Kun tunnemme itsemme - käsitelleet traumamme - se on henkisen tien ensimmäinen askel.

Sillä monet ensimmäisistä tulevat viimeisiksi, ja heistä tulee yksi.

Kaiken kattava energia, Kristusenergia on yksi – sama kaikilla ja kaikkialla.

Sillä ei ole mitään salattua mikä ei tulisi paljastetuksi.

Kyse on ymmärtämisestä, joka tiellä lisääntyy. Kukaan ei voi monopolisoida ymmärrystä.

Kun olet valossa, mitä teet? Päivänä jolloin olit yksi, sinusta tuli kaksi.

Sinusta on tullut kaksi, mikä merkitsee, että sinusta on tullut kaikki.

Kun menette mihin maahan tahansa ja kuljeskelette maaseudulla, kun ihmiset ottavat teidät sisälle, syökää mitä teille tarjotaan ja parantakaa sairaat heidän keskuudestaan. Kaiken jälkeen, se mikä menee suustasi sisään, ei sinua saastuta, se mikä suustasi tulee ulos, se saastuttaa sinut.

Sinä et paranna, vaan välittämäsi energia parantaa. Energiakanavien on oltava auki ja chakrojen puhtaita. Se tapahtuu kun tunnet itsesi.

Olette löytäneet alun, ja sitten etsitte loppua? Ymmärtäkää, loppu tulee olemaan siellä missä on alku. Onnittelut sille, joka seisoo alussa: hän tulee tuntemaan lopun eikä maista kuolemaa.

Kun ymmärtää alun, pääsee loppuun.

”Kun teette kahdesta yhden, ja kun teette ulkopuolen sisäpuoleksi ja sisäpuolen ulkopuoleksi, ja yläpuolen kuin alapuoli, ja kun teette miehen ja naisen yhdeksi niin, ettei mies ole mies eikä nainen nainen, kun laitatte silmänne, kätenne ja jalkanne niille paikoille, mihin ne kuuluvat, kuvan kuvalle varattuun paikkaan, silloin te astutte sisälle [valtakuntaan].”

M.O.T.

Valon ihmisen sisällä on valo, ja se loistaa koko maailmalle.

Sinä näet tikun ystäväsi silmässä, mutta et näe puuta omassa silmässäsi. Kun otat puun silmästäsi, näet tarpeeksi, että voit poistaa tikun ystäväsi silmästä.

Rakasta ensin itseäsi, että voit rakastaa muita. Rakkautta voi antaa vain liiastaan. Jos tarvitsee sen kaiken itselleen, ei sitä voi antaa muille.

Otin paikkani keskellä maailmaa, ja lihassa ilmestyin heille. Löysin heidät kaikki juoneina, eikä heissä ollut yhtään janoista. Minun sieluani särki ihmisyyden lasten tähden, koska he ovat sydämissään sokeita eivätkä näe, sillä he ovat tulleet tyhjään maailmaan, ja myös etsivät ulospääsyä tyhjästä maailmasta. Mutta sillä aikaa he ovat juovuksissa. Kun he ravistavat viininsä pois, he muuttavat tapansa.

Tyhjä maailma on täynnä tavaraa.

Vielä ihmettelen, kuinka näin suuri hyvinvointi on tullut tähän köyhyyteen.

Mammonan kerääminen aiheuttaa mielen köyhyyden.

”Kun riisuudutte häpeilemättä, otatte vaatteenne ja laitatte ne jalkojenne alle kuin pienet lapset. Fariseukset ja kirjanoppineet ovat ottaneet tiedon avaimet ja piilottaneet ne. He eivät ole astuneet sisälle eivätkä anna kenenkään muunkaan tehdä niin. Olette kuin lapset ja hypitte, silloin te näette elävän pojan ettekä pelkää.”

Lapsenmielisten on taivaan valtakunta. Kirkko ja kirjanoppineet ovat monopolisoineet tiedon itselleen korostaakseen omaa valtaansa. Tämä tuli esiin myös Jeesuskanavoinnissa.

Joka pilkkaa Isää, saa anteeksi, ja joka pilkkaa poikaa, saa anteeksi, mutta joka pilkkaa pyhää henkeä, hänelle ei anneta anteeksi maassa eikä taivaassa.

Pyhä henki = energia.

Hyvät ihmiset tuottavat hyvää siitä, mitä he ovat varastoineet; pahat ihmiset tuottavat pahaa siitä, mitä he ovat sydämiinsä varastoineet ja sanovat pahoja asioita.

Aatamista Johannes Kastajaan, naisista syntyneiden joukossa ei ole suurempaa kuin Johannes Kastaja. Mutta minä olen sanonut, että kuka tahansa teistä, joka tulee lapseksi, tunnistaa valtakunnan ja tulee suuremmaksi kuin Johannes.

Jokaisesta voi tulla Jumaluus, suurempi kuin Johannes. Ihan Buddhan tekstiä.

Onnittelut niille, jotka ovat yksinäisiä ja valittuja, sillä te löydätte valtakunnan. Sillä sieltä te olette tulleet ja sinne te jälleen palaatte.

Ihminen on menettänyt Jumaluutensa, mutta palaa takaisin. Alkuperäiskansat ovat viimeisinä olleet yhteydessä jumaliseen luonnon energiaan, kunnes lähetyssaarnaajat, valloittajat -”sivistys” tuhosi yhteyden.

Mitä odotatte tulevaksi, on jo tullut, mutta ette tiedä sitä.”

Se on jo meissä.

Jos (ympärileikkaus) olisi tarpeellinen, heidän vanhempansa tuottaisivat valmiiksi ympärileikattuja lapsia. Ennemmin, todellinen ympärileikkaus hengessä on tullut hyödyllisemmäksi joka tavalla.

J

Minä tulen siitä joka on se, mitä on kaikki. Minä olen saanut kaiken Isältäni…. Tämän tähden sanon, jos yksi on kaikki, yksi täytetään valolla, mutta jos yksi jaetaan, se tulee täytetyksi pimeydellä.

Kakki on yhtä, valoa. Kun valo jaetaan osiin, syntyy egoja.

Minä paljastan salaisuuteni niille, jotka ovat sen arvoisia.

Henkinen tie on jatkuvan ymmärryksen lisääntymisen tie.

Onnittelut niille, jotka ovat olleet sydämissään vainottuja, sillä he ovat niitä jotka todella tulevat tuntemaan Isän. Onnittelut nälkäisille, sillä vatsanne tulee täytetyksi.

Henkinen tie on raskas. Yksi auktoriteetti on sanonut, että kärsi, kärsi, kirkkaamman kruunun saat. Mitä syvemmällä käyt, sitä pitemmälle pääset.

Jos tuot esiin sen, mikä sinussa on, se mitä sinulla on, se pelastaa sinut.

Kaikki on valmiina minussa ja Sinussa odottamassa julkituloa.

Monet seisovat ovella, mutta ne, jotka ovat yksin, astuvat sisälle häähuoneeseen.

Yksi tarkoittaa energiaa, olemme yhtä sen kanssa. Yhtyminen energiaan on tiemme tavoite, häähuoneemme.

Minä olen valo kaikkien yllä. Minä olen kaikki: minusta kaikki lähti ja minuun kaikki palaa. Leikkaa puusta pala; minä olen siellä. Nosta kiveä, ja löydät minut sieltä.

Minä olen Kristusenergia, intuitio, Buddhan primaarinen viisaus, energia mitä nimeä sitten haluat käyttää.

Antakaa terveeksi tulleiden hallita, ja antakaa sen, jolla on valtaa, luopua siitä.

Kirkolla on valta.

Te tutkitte taivaan ja maan kasvoja, mutta ette ole tulleet tuntemaan sitä, joka on teidän kanssanne, ettekä tiedä kuinka tutkitaan nykyhetkeä.

Elä nykyhetkessä sanovat aasialaisetkin viisaat. ”Mikä päivä tänään on?” kysyi Nalle Puh. Tänään on tänään” vastasi Nasu. ”Minun mielipäiväni” sanoi Puh.

Joka juo suustani, tulee kaltaisekseni; minä itse tulen siksi ihmiseksi, ja hänelle tulevat paljastetuiksi kaikki salatut asiat.

Me kaikki olemme yhtä – Jeesuksenkin kanssa.

Joka on löytänyt maailman ja tullut hyvinvoivaksi, kääntäköön selkänsä maailmalle.

Vuorisaarnassa Jeesus sanoo: ”Ihminen ei voi palvella kahta herraa Jumalaa ja mammonaa”. Kun esitin tämän pohjalta kysymyksen arkkipiispalle yliopistolla, hänelle tuli kiire junalle.

Valtakunta ei tule odottamalla sen tuloa. Ei sanota ’katso, täällä!’ tai ’katso, tuolla!’. Ennemmin valtakunta levitetään maan päälle, eivätkä ihmiset näe sitä.

Valaistukseen ei saa pyrkiä. Jumalan valtakunta on jo täällä, meissä.

Jeesus sanoi: 'Jos teiltä kysytään: 'Mistä olette tulleet?', niin vastatkaa: 'Me olemme tulleet valosta, sieltä, missä valo syntyi itsestään. Valo otti [paikkansa] ja näyttäytyi heidän kuvassaan.' Jos teiltä kysytään: 'Oletteko te se valo?', niin vastatkaa: 'Me olemme sen lapsia ja elävän Isän valittuja.' Jos teiltä kysytään: 'Mikä todistaa teissä Isästä?', niin vastatkaa: 'Sekä liike että lepo'.'"

"Jeesus sanoi: 'Teidät pelastaa se, mikä on sisimmässänne, jos tuotte sen esiin. Jos teidän sisimmässänne ei sitä ole, se, mikä teiltä puuttuu, vie teidät tuhoon.'