web stats
diashow
Juhani Hakala

Ajankohtaista

Viha ja käärme

Lue lisää »

Kirkko ja meditointi

Lue lisää »

Yksi vai monta Jumalaa?

Lue lisää »

Muualla verkossa

Jaa eteenpäin

Juhani Hakala

Juhani Hakala potrettikuva

Tapahtumakalenteri

Ma Ti Ke To Pe La Su
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          
Tietotori

Aiemmat elämäni

Aiemmat elämäni


Lyhyt sielunvaelluksen historiikki                                3.12.17

Esi-isämme koko Skandinaviassa uskoivat sielunvaellukseen/jälleensyntymään (henki- ja löylysielut). Kuolleen uskottiin syntyvän takaisin samaan sukuun. Kirkon tutkimuskeskuksen mukaan 15 % suomalaisista uskoo nykyään sielunvaellukseen.

Jeesus ja Paavalikin uskoivat sielunvaellukseen Platonin vaikutuksesta. Konstantinopolin kirkolliskokous hylkäsi sielunvaelluksen v. 553 harhaoppina.  Raamatussa on edelleen kohtia jotka viittaavat sielunvaellukseen.

Hindulaisuuden mukaan ihmisellä on yksilöllinen sielu, jonka ruumiillistumaa säätelee karma eli syyn ja seurauksen laki. Hyvät teot elämässä tuottavat hyvää karmaa ja huonot pahaa karmaa, ja nämä vaikuttavat seuraavaan elämään.

Buddhalaisuus kieltää sielun olemassaolon ja sen takia puhutaankin jälleensyntymästä. Buddhalainen uskoo yhteiseen tietoisuuteen. Buddhalaisen käsityksen mukaan valaistunut löytää taivaan – nirvanan jo eläessään. Siihen kuuluu onnellisuus, viisaus, myötätunto, luovuus, rakkaus jne. Mahaynassa valaistunut palaa maan päälle niin kauan kuin täällä on kärsimystä.Buddhalaisillakin on taivas – paranirvana. Se on tila, jossa ei ole paikkaa eikä aikaa.

Egyptiläinen puunhakkaaja

Minä en uskonut jälleensyntymään kunnes…

Oli energiaharjoitus, piti piirtää kuva ja antaa sille nimi. Kuvassani oli halkaisija (Niili), aaltoviivaa (erämaa) ja kolmio (pyramidi), jonka kärjet yhdistin sisälle. Nimeksi kuvalle annoin ”Koha”. Kaksi eri ihmistä eri yhteyksissä sanoivat lähes samoin: ”Sehän on aivan selvä. Olet elänyt Egyptissä ja nimesi oli ”Koha”.  Minulle oli kyllä aiemminkin sanottu, että olen elänyt Egyptissä.

Menimme Egyptiin ja luin samalla Sinuhen varmistaakseni, että en ole lainannut ”Kohaa” sieltä. En ollut.

Luxorin opas sanoi, että Koha on taruolento. Kairossa meillä oli tosi hyvä opas, jonka kanssa puhuin paljon uskonnoista. Kysyin häneltä mitä ”Koha” merkitsee. Koha oli kuulemme ollut hauska puunhakkaaja 100-200 vuotta sitten ja hänestä kerrottiin vieläkin hauskoja juttuja. Yht’äkkiä opas vaikeni, meni valkoiseksi ja sanoi ”olet aivan Kohan näköinen”.

Yksi Kohan juttu oli tällainen. Koha oli menossa torille. Naapurit kyselivät mihin hän on menossa. ”Torille aasia ostamaan” vastasi Koha. ”Mutta Koha. Eihän niin sanota. Pitää sanoa: olen menossa ostamaan aasia Jumalan nimeen” vastasivat naapurit. Pian Koha tulee takaisin ilman aasia ja surkean näköisenä. ”Mitä on tapahtunut” kyselevät naapurit. ”Minut ryöstettiin Jumalan nimeen” vastaa Koha.

Tämän kokemuksen jälkeen aloin uskoa aiempiin elämiini. Tässäkin noudatin Buddhan oppia: älä usko ennen kuin itse olet varmistanut, että asia pitää paikkansa. Pyrin jäljempänä osoittamaan, miten aiemmat elämäni vaikuttavat tässä elämässä.

Rabbi

Olen puhdasverinen etelä-pohojalaanen.  Minua luullaan kuitenkin usein juutalaiseksi, koska näytän juutalaiselta.

Olin menossa Pori Jazziin ja piti ajaa yöllä takaisin Espooseen.  Menomatkalla oli kaksi tyttöä liftaamassa Helsinkiin päin, keskellä peltoaukeaa, asutusta ei missään lähellä. Ajattelin, että olisi kiva ottaa kotiin mennessä liftari, ettei nukuta. Paluumatkalla pimeässä aivan samassa paikassa kuin em. tytöt, seisoi tyttö liftaamassa. Hän katseli minua autossa vähän aikaan ja sanoi, että ”tiedätkö olleesi rabbi Varsova Ghetossa”. Hän oli ollut myös siellä. Kyseisestä korttelista ja meistä oli kirjoitettu kirjakin ja tyttö oli tavannut kirjailijan.
Huuhaata???

Sain koulussa ainekirjoituksessa tasaista vitosta ja kutosta. Sitten rupesin kirjoittamaan uskonnollisia aineita ja sain tasaista kasia ja ysiä. Körttiäiti kun raahasi minut jumalanpalveluksiin ja fraasit jäivät päähän. Minua kutsuttiin koulussa pastoriksi. Armeijassa en osoittanut mitenkään uskonnollisuutta, mutta minua kutsuttiin sotilaspastoriksi. Kun Espoon kulttuurilautakunnan puheenjohtajana jouduin edustamaan, kuulin useamman kerran vanhemmilta naisilta: ”Pastori on hyvä ja ottaa”.

Tällä elämälläni oli seuraava tarkoitus: kuoleman pelon poistaminen. Koin unessa kuolemani Varsovan Ghetossa. Pommi räjähti huoneessa. Ihmettelin, miksi minulla on niin hyvä olo, minähän kuolen. Olin vähän aiemmin saanut pyörtymiskohtauksen ja kohdannut saman hyvänolon tunteen. Myös kuolemanrajakokemuksen kokeneet kertovat samasta: Kuolema on ihan hyvä asia. Sitä ei tarvitse pelätä. Tämänhän on yksi buddhalaisuuden perusajatuksia.

Sotapäällikkö

Olen varmaan Suomen ainoa buddhalainen yliluutnantti. Kun marssi soi, kylmät väreet menevät selkäpiissä. Näin jatkuvasti sotilasleiriunia. Minulle kerrottiin, että olin ollut keskiajalla menestynyt sotapäällikkö.
Retriitillä kerroin uniongelmistani. Vetäjä käski ottaa sotapäällikön luokalle. Niin tein. Kerroin, että olen buddhalainen, enkä oikein enää tykkää tappamisesta. Hänen elämänsä oli varmaan antoisa, kun se vaikuttaa vielä tässäkin elämässä. Mutta jos hän voisi jättää minut rauhaan.

Minulla oli ollut 26 vuotta astma. Lääkitys loppui seuraavana aamuna, enkä ole sen jälkeen tarvinnut. Sotapäällikkö on vihan ja aggression konsultti. Samat ovat astman psykosomaattisia syitä.
Totta tai ei, minä uskon, jos kerran astmani parani.

Intiaanipoppamies

Aikanaan ajoimme Torontosta Michiganiin. Meni puoleksi päiväksi lievään transsiin ja matkaseurueeni alkoi huolestua. Ajattelin, että olin varmaan ollut joissain elämässäni intiaani.

Nyt enkelit ovat kertoneet, että olen ollut poppamies – muuten en aiemminkin uskonut enkeleihinkään. Kävi niin kuin puunhakkaajalle. En ollut tavannut melkein naapurissa asuvaa Sanni Nevalaista aikaisemmin. Hän kertoi enkelien avulla asioita, joita kukaan muu ei tiedä, kuin minä itse. Sannista tai siis enkeleistä tulikin tärkein opettajani. Juurilamalleni oli aivan luonnollista, että enkelit auttavat minua tielläni.

Faarao

Enkelit tiukasti väittävät, että olen ollut faarao Eknaton – aurinkofaarao. Aurinko on minulle ollut koko matkani hyvin tärkeä. Minulle on kyllä aiemminkin väitetty, että minulla olisi jotain tekemistä tämän ukon kanssa. Jeee, senhän vaimo oli Nefertiti.

Eknaton on ainoa, joka on saanut muodon mielikuvissani. Hänen avullaan löydän ja välitän auringon energiaa. Jännä nähdä hahmo, joka olen ollut minä.
Uskon tantraprosessin kautta, että kaikki on energiaa, tietoisuuskin. Kvanttifysiikka alkaa olla samoilla linjoilla.  Aurinkoa on palvottu kaikkialla ja kaikkina aikoina. Aurinko on energian korkein muoto. Elämän ylläpitäjä. Hyvän olon tuoja.

So what?

Jussi briljeeraa edellisillä elämillä – so what?

Kokemusteni perusteella uskon, että henkisellä tiellä näytetään ne elämät, jotka auttavat sinua tässä  elämässä. Puunhakkaajan elämä näytettiin minulle niin vakuuttavasti, että on pakko uskoa aiempiin elämiin.

Näytän edelleenkin rabbilta, vaikka suku on ainakin 1700-luvulta asunut Etelä-Pohjanmaalla. Uskon, että tämän elämän henkinen tie johtuu siitä, että olin henkinen ihminen edellisessäkin elämässä. Uskonnot ovat vain kulttuurisidonnaisia välineitä, ei päämääriä. Tärkeintä on etsijän mieli.

Keskustelu sotapäällikön kanssa lopetti vakavan sairauden.

Intiaanipoppamieheltä toivon saavani hänen tietonsa ja tietoisuutensa luonnosta.

Faarao Eknaton liittyy tulevaan tehtävääni, jota en vielä tiedä. En osaa vielä arvioida ja täysin arvostaa sitä, miten hän on minua elämässäni auttanut. Aurinko aiheutti elämäni ensimmäisen ja rajuimman energiakokemuksen. Sätkin pitkään. Minulla on sanottu vain, että vaikka osaat parantaa ja säteilet hyvää energiaa, niin sinun täytyy odottaa, kunnes tehtäväsi osoitetaan sinulle.

Totta tai ei, minä uskon.