web stats
diashow
Juhani Hakala

Ajankohtaista

Viha ja käärme

Lue lisää »

Kirkko ja meditointi

Lue lisää »

Yksi vai monta Jumalaa?

Lue lisää »

Muualla verkossa

Jaa eteenpäin

Juhani Hakala

Juhani Hakala potrettikuva

Tapahtumakalenteri

Ma Ti Ke To Pe La Su
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30    
Tietotori

Asukkaille oikeuis vaikuttaa myös alkohol

ASUKKAILLE OIKEUS VAIKUTTA MYÖS ALKOHOLISOITUNEESEEN YMPÄRISTÖÖNSÄ


Suomen perustuslaki 2.2 §: kansanvaltaan sisältyy yksilön oikeus osallistua ja vaikuttaa ….elinympäristönsä kehittämiseen. 14.3 §: Julkisen vallan tehtävänä on edistää yksilön mahdollisuuksia …… vaikuttaa häntä itseään koskevaan päätöksentekoon. 19.3 §: Julkisen vallan on ….. edistettävä väestön terveyttä.

Näitä pykäliä on parhaiten toteutettu rakennuslaissa. Laki edellyttää, että kaikki ne joita asia koskee, selvitetään ja heillä on oikeus vaikuttaa päätöksentekoon.

Kumpi teistä haittaa Teidän elämäänne enemmän, se, että joku rakentaa tallin neljän eikä viiden metrin päähän rajastanne? Vai se, että känniläiset käyvät käsiksi ostarilla, pummaavat rahaa tai huutelevat törkeyksiä terassilta, kusevat porttikäytäviin ja sammuvat penkeille. Autokatoksesta Teitä kuullaan monipuolisesti, ja jos vastustatte ei katosta rakenneta lähelle rajaanne. Jälkimmäiseen asiaan Teillä ei ole mitään vaikutusvaltaa.

Minusta jokaisella kansalaisella pitää olla oikeus päihteettömään ympäristöön. Kauppamatkoillakin.

Haitat ja häiriöt lisääntyneet

Nykyisen lainsäädännön ja KHO:n tulkintojen mukaan lupaa ei voi hylätä pelkästään asukkaiden vastustuksen vuoksi. Asukkaita ei siten kannata edes kuulla eikä kuunnella. Minusta tilanne on yksiselitteisesti hallintomenettelylain vastainen, jonka mukaan asukkaita pitäisi kuulla jos asuintaloon tulee esim.  yöllä kahteen auki oleva terassi tai 04:ään aukioleva tanssiravintola

Vanhojen ostareiden tyhjentyneet huoneistot ovat täyttyneet kapakoista. Asuinlähiössäni oli 2 ravintolaa, nyt on 8 kapakkaa. Eikä väkimäärä ole yhtään lisääntynyt. Poliisin kanssa tehdyssä tarkastusiskussa yksi menetti lupansa, yhden lupa peruutettiin määräajaksi, kolmessa annettiin suullinen huomautus. Omistajat ja konkurssit seuraa toisiaan. Kahdessa vanhimmassa ravintolassa ei ollut epäkohtia.

Kun kilpailu on liian kovaa myydään päihtyneille ja alaikäisille, jätetään verot ja sotut maksamatta, maksetaan palkka pimeänä jne. Palvelualojen ammattiliitto ja viimeksi Suomen hotelli- ja ravintolaliitto ovat kiinnittäneet vakavaa huomiota ravintola-alan lisääntyneeseen talousrikollisuuteen ja harmaaseen talouteen. Lakia noudattava ravintola ei pärjää kilpailussa lakia noudattamattoman kanssa.  

Kiinnitin asiaan huomiota Päihdepäivillä. Ministeri Soinivaara moitti Tuotevalvontakeskusta epäkohdista, vaikka tällä ei ole lain mukaan valvontaoikeutta keskiolutpaikoissa. Hän kertoi että ollaan menossa asukkaita huomioivaan suuntaan, mutta ei niin pitkälle kuin tässä esitän. Elikkä perustuslain suuntaan ollaan menossa.

Kun laki ei anna riittäviä keinoja esim. talousrikollisuuden torjuntaan on tämä synnyttänyt turhaa hallintobyrokratiaa, kun toissijaisen keinoin pyritään torjumaan ongelmia.

Kun on puhuttu alkoholilaista, on vain arvosteltu että se rajoittaa perustuslain takaamaa elinkeinonvapautta. Kuitenkin alkoholilaki perustuu pelkästään väestön terveyden edistämiseen. Se ei esim. KHO:ta kiinnosta.

Alkoholin kulutus on kasvanut huolestuttavasti. Tutkijoiden mukaan järjestelmähaitat, jota edellä kuvasin lähiössäni, ovat erityisesti lisääntyneet ja nostaneet ympäristön ärtymyskynnystä. Myös poliisi on lausunnoissaan turhautunut nykyiseen tilanteeseen. Känniläiset heikentävät ostareiden viihtyisyyttä ja autolliset hakevat tavaransa muualta. Kauppoja kuolee ja kapakoita tulee lisää.

Organisatorinen sekamelska ja hakijoiden kiusaamista

Lakia soveltaa kaksi eri ministeriön  alaista päällekkäistä viranomaista Tuotevalvontakeskus ja lääninhallitukset eri tavalla. Tuotevalvontakeskus käsittelee hakemuksia perusteellisemmin, joten lupaa on haettava samoilla liitteillä molemmilta, kun miedomman luvan saa nopeammin. Liian usein käy niin, että samoilla perustein lääni antaa luvan mutta Tuotevalvontakeskus ei anna.

Sos. ja terv. ministeriön pitäisi toteuttaa lakia, mutta sisäasiainministeriö ei anna resursseja alkoholivalvontaan. Tämä taas aiheuttaa sen, ettei demokratia pelaa valvonnassakaan. Systeemin pitäisi olla se, että asukkaat valittaa valvojille ja valvojat hoitavat ongelmat. Tämä ei onnistu kun 16 000 luvan valvontaan käytetään kerrassaan ruhtinaalliset 8 henkilötyövuotta. Ravintoloilta peritään valvontamaksua ja vastuulliset yrittäjät vaativat lisää valvontaa, mikä on maksun perimisen perusta.

Puhun vain alkoholin ravintola-anniskelusta, jonka kautta menee vain viidesosa alkoholin kulutuksesta. Eri puolilla maata suoritettujen alaikäisten koeostojen perusteella voi todeta, että vähittäiskauppa vuotaa kuin seula. Vastuutaan heidän liittonsa on osoittanut monopolin purkuvaateillaan.

Alkoholilaki ei ole kansanvaltaisten tavoitteiden mukainen, vaan perustuu monopoliajan kokonaisvaltaisiin ja koordinoituihin keinojen käyttöön. Keinojen käyttäjää vain ei ole enää olemassa.  Muu lainsäädäntö on menossa kansanvaltaisempaan suuntaan, pohjoismaissa olemme jälkijunassa. Meidän demareitten pitää olla demokratian ja kansanvallan etujoukoissa.

Välillä meinaa mennä usko, mutta eiköhän se siitä.

Juhani Hakala
30 vuotta alkoholihallinnossa


Juhani Hakala, Suunnittelupäällikkö
Kulttuurilautakunnan puheenjohtaja
Alakartanontie 31 B 6, 02360 Espoo
050 552 1513, koti\fax 801 7285