web stats
diashow
Juhani Hakala

Ajankohtaista

Viha ja käärme

Lue lisää »

Kirkko ja meditointi

Lue lisää »

Yksi vai monta Jumalaa?

Lue lisää »

Muualla verkossa

Jaa eteenpäin

Juhani Hakala

Juhani Hakala potrettikuva

Tapahtumakalenteri

Ma Ti Ke To Pe La Su
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          
Tietotori

Alkon alamäki?

Hesariin

Alkon alamäki?

Tuomas Niskakangas väittää artikkelissa (Alkoholimonopoli on jatkuvan uhan alla, HS 30.4) Alkon olevan alamäessä, mikä uhkaa pahimmillaan sen olemassaoloa. Asiantuntijoiden suulla arvostellaan Alkon tehottomuutta ja heikkoa tuottoa (67 milj, € v 2021, 1 milj € avustuksiin). Tosin niissä ei ole tapahtunut mitään ”alamäkeen” viittaavia muutoksia. Päinvastoin Alkon myynti nousi 13 % vuonna 2020 ja ”luisui” vain 4 % v. 2021, lonkeroiden menetyksestä huolimatta.

Alkon toimintaa säätelee alkoholilaki. Sen1 §:n mukaan tulee ”vähentää alkoholipitoisten aineiden kulutusta”. Alkolle erityisesti annetaan tehtäväksi vähentää haittoja (23 §). Alko joutuu joka vuosi antamaan tästä STM:lle selvityksen. Alkon hallintoneuvostossa ei ole yhtään liikealan ammattilaisia, vaan kansanedustajia. Vapaassa toimintaympäristössä olevien yritysten kannattavuutta ei em. syistä voi verrata Alkon tuottavuuteen.

Samoin lain mukaan (25 §) Alkon tulee noudattaa syrjimättömyyden periaatetta hinnoittelussa, lajivalikoimassa ja esillepanossa, eli pitää tarjolla kannattamatonta ja kaupallisesti liian isoa valikoimaa. Millä kauppaketjulla olisi varaa tähän? Alko ei voi markkinoida tuotteitaan myynnin lisäämiseksi.

Jutussa kerrotaan, että Alkon osuus alkoholin myynnistä on vain 37 %, kun se on Ruotsissa 76 % ja vedetään johtopäätöksiä ”monopolin oikeutuksesta” Suomessa. Tällaista vertailua ei voi tehdä. Suomessa kaikkea alle 5,5 %:n alkoholia myy Alkon ulkopuolella lähes 10 000 myyntipistettä. Ruotsissa monopolin ulkopuolella on vain epäsuosittu alle 3,5 %:n olut. Ruotsalaiset hakevat keskioluensa Norjasta ja Suomesta. Systembolaget on joutunut miettimään oluiden hinnan rajua laskua.

Artikkeli väittää, että Alko on liian pieni etäkauppaan – siis Suomen ylivoimaisesti suurin alkoholin myyjä?

Juhani Hakala                                                                                                                                                                                                                                                                    Alkoholihallinnon kehittämispäällikkö                                                                                            
Eläkkeellä