web stats
diashow
Juhani Hakala

Ajankohtaista

Viha ja käärme

Lue lisää »

Kirkko ja meditointi

Lue lisää »

Yksi vai monta Jumalaa?

Lue lisää »

Muualla verkossa

Jaa eteenpäin

Juhani Hakala

Juhani Hakala potrettikuva

Tapahtumakalenteri

Ma Ti Ke To Pe La Su
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30    
Tietotori

Metro vastaan ratikka

METRO VASTAAN RATIKKA


Ensiksi kysymys. Mitä yhteistä on jutun otsikolla ja sillä, että Leena Luhtasesta tuli ministeri Espoonlahden Demareitten esityksen mukaisesti ja erityisesti liikenneministeri? Uskon arvon ministerimme olevan samaa mieltä kanssani Metron edullisuudesta Espoolle. Ehkä hän on ministeri juuri siitä syystä?

Varmemmaksi vakuudeksi Espoonlahden demarit järjestivät espoolaisille demareille vierailun Metrovarikolle. Huoltopäällikkö Matti Vesanen vertasi Helsingin Metron ja raitiotien kustannuksia. Kevytraitiotie on vertailuluissa suurin piirtein metron ja ratikan puolivälissä. Lähtökohta on, että Metrolla ja ratikalla on Helsingissä suurin piirtein yhtä monta käyttökertaa ja metrovaunuja on lähes sama määrä eli 108 kuin ratikoita, joita on 119.

Metron liikevaihto on lähes kaksinkertainen ratikoiden liikevaihtoon.
Metro keskimatka on 3,5 kertaa pitempi kuin ratikan.
Metron matkanopeus on kolme kertaa suurempi kuin ratikan.
Metron kokonaishenkilömäärä ja henkilöstökulut ovat kolmasosa ratikoiden vastaavista.
Metron tarvitsee huoltohenkilöstöä alle kolmasosan ratikoiden vaatimasta.
Metron pyörällä ajaa lähes kahdeksan kertaa pitemmälle ilman uusimista.
Metrovaunu kuluu paljon vähemmän kuin ratikka: tiukat mutkat, kovat jarrutukset, runsaat vaihteet kuluttaa pyöriä.
Metron materiaalikulut ovat puolet ratikan kuluista.
Metron uudet vaunut voi ottaa sähkön ilmasta tai kiskosta, ratikka vain ilmasta.
Metro ajaa vuodessa yli kaksi kertaa ratikkaa pitemmän matkan.

Vesanen totesi, että Metron saa todella halvalla, jos tingitään asemien monumenttirakentamisesta. Voidaan ajaa lyhyillä junilla tiheästi, niin voidaan rakentaa lyhyitä asemia. Maan alle rakentaminen on halvempaa kuin pinnalle rakentaminen asutusalueella (tonttien hinnat, sillat, ratojen suojaus  yms).

Hän asetti tuleville joukkoliikenneratkaisuille seuraavat vaatimukset:
1. riittävän suuri keskinopeus,
2. riittävä matkustajaväljyys,
3 turvallisuus (inhimillisen tekijän minimointi, esim. automaattiohjaus, Metrolla ei ole ollut yhtään onnettomuutta, kolme ihmistä vuodessa hyppää Metron alle),
4. kalusto on oltava sellainen, että sitä pitää voida modernisoida ja normit on otettava vanhasta kalustosta.

Eiköhän me oteta Metro?

Juhani Hakala