web stats
diashow
Juhani Hakala

Ajankohtaista

Viha ja käärme

Lue lisää »

Kirkko ja meditointi

Lue lisää »

Yksi vai monta Jumalaa?

Lue lisää »

Muualla verkossa

Jaa eteenpäin

Juhani Hakala

Juhani Hakala potrettikuva

Tapahtumakalenteri

Ma Ti Ke To Pe La Su
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          
Tietotori

PALVELUJEN LAATU VAI RAHAN KERÄYS?

PALVELUJEN LAATU VAI RAHAN KERÄYS?
DEMOKRATIA VAI DIKTATUURI?


Kunta on perustettu asukkaiden palvelemiseksi. Siksi korkein valta on annettu vaaleilla valituille asukkaiden edustajille valtuustossa. He ovat delegoineet valtaansa lautakunnille. Espoossa toimialajohtajat yrittävät kahmia tätä valtaa itselleen.

Juopa johdossa

Espoossa on syntynyt tänä syksynä juopa ylimmän johdon ja luottamushenkilöiden välille. Aivan sama juopa on syntynyt ylimmän johdon ja tulosyksikköjen välille. Ja aivan samasta asiasta: luottamushenkilöt ja tulosyksikköjen johtajat painottavat toiminnan määrää ja laatua, kaupungin johto vain hyvää taloutta itse toiminnan kustannuksella.

Jo Keynes sanoi, että julkisen sektorin pitää ottaa velkaa lama-aikana, jotta lama olisi lyhyempi ja korkeasuhdanne alkaisi pikemmin. Lainat maksetaan korkeasuhdanteessa, kun verotulot kasvaa. Kaikilla taloudellisilla mittareilla Espoon talous on maan paras, asukaslukuun suhteutettuna toiseksi paras, kun Espoon kaavaselvitysalue Kauniainen ajaa ohi. Espoon rahastoissa on rahaa, lainaa on vähän ja sähköosakkeita myymättä.

Menossa oleva budjetointiprosessi on hyvä esimerkki. Jopa kokoomuksen valtuustoryhmän puheenjohtaja on ottanut prosessiin hyvin kriittistä kantaa, koska Espoota johdetaan kuin yritystä. Kun kaupunginjohtaja valmistelee esityksensä hän kävelee yli luottamuselinten asettamien raamien ja lautakuntien budjettipäätösten. Esitys on vain hänen esityksensä joka on perustunut aina tiukkaan talouskuriin ja siten palvelujen heikentämiseen. Opetus- ja kulttuuritoimessa on tullut pää vetävän käsiin. Yksikään lautakunta ei päättänyt niin kuin toimialajohtaja Wikberg esitti, koska hänen esityksensä olisi merkinnyt peruspalvelujen rajua supistusta kouluissa, kulttuurissa ja liikunnassa. Näin tapahtui jo tänä vuonna ja tapahtuu ensi vuonna ja sitä seuraavana jne

Wikberg esitti julkisesti lehdistössä (HBL), radiossa (YLE) ja lautakunnissa ettei aio viedä minkään lautakunnan päätöstä eteenpäin. Johtosääntö sanoo, että hän tekee budjettiesityksensä lautakunnan päätöksen pohjalta. Myöhemmin hän on kieltänyt sanoneensa näin.

Suoranaisen taitamattomuuden tiliin menee se, että hän julkisuudessa lähti luettelemaan mitkä kaikki kirjastot lautakunta sulkee. Lautakuntahan teki oman esityksensä, joka pitää kirjastot auki. Nyt Wikberg jo ilmoittaa lautakunnalle, miten sen pitää päättää – demokratiaako? Kaikilla luetelluilla paikkakunnilla alkoi mahtava kansalaistoiminta kirjastojen puolesta – kiitos siitä. Ja sitten Wikberg ilmoitti, ettei hän olekaan sulkemassa kirjastoja. Menossa olevan organisaatiomuutoksen jälkeen (lautakunnat lopetetaa) Wikberg yksin voi päättää, että joka toinen kirjasto suljetaan, kuten hän esitti tänä vuonna.

Kaupunginjohtaja on reilusti kertonut, että hän hoitaa vain taloutta, toimialajohtajat toimintaa. Demaritoimialajohtaja puolusti aikanaan kouluja kaupungin johtoon päin niin tiukkaan, että hänet heitettiin syrjään.  Nyt Wikberg ajaa väkisin kaupunginjohtajan supistavaa linjaa toimialalle päin ja luottamushenkilöt ja toimialan virkamiehet ovat esittäneet selvän protestin palvelujen puolesta.

Lopetetaan lautakunnat

Ja mikä on kaupungin johdon vastareaktio luottamushenkilöiden protestiin: lopetetaan OKUT:ssa 5 lautakuntaa ja jätetään vain yksi, jossa on niin laajoja asioita, että luottamushenkilöt eivät voi puuttua yksityiskohtiin. Asiasta ei ole kysytty luottamushenkilöiden miuleipidettä. Selvitys on meneillään. Myöskään valtuusto ei enää jakaisi rahaa erikseen kulttuurille, liikunnalle ja kouluille, kun koko toimialan rahat laitetaan yhteen paikkaan keskushallintoon. Kaikkien selvitysten mukaan tulosyksikköorganisaatio on johtamisjärjestelmänä paras, koska motivaatio ja  vastuu, myös taloudellinen, on niillä ja he hallitsevat myös asiasisällön ja ottavat huomioon kaupungin strategiset tavoitteet.

Luottamushenkilöiden päättämä strategia on viedä palveluja mahdollisimman lähelle asukasta, kaupungin johto vie niitä mahdollisimman kauaksi asukkaista, koska muuten tulee strategioita liian hyvin toteuttavia johtajia, kuten sos. ja terveystoimessa kävi. Siellä luottamushenkilöitä yritettiin sitkeästi heittää ulos organisaatiosta, niin että valtuustonkin piti reagoida. Jatkuvasti strategiat petetään sen vuoksi, ettei ole rahaa. Ei sitten tehdä sellaisia tavoitteita, eikä kehuta niillä,  jos niihin ei ole varaa. Tempoileva budjettipolitiikka tulee paljon kalliimmaksi kuin pitkäjännitteinen ja tavoitehakuinen.

Nyt selvitetään toimintoja ja rutistetaan kaupungin toimihenkilöitä. Kukaan ei kuitenkaan suostu selvittämään sitä, että kuinka kalliiksi tulee ostaa kirjasto- ja koulutilat yksityisiltä korkeaan markkinavuokraan (korot, verot, riski, voitto jne) pitkillä sopimuksilla tai paljonko kaupunki syytää rahaa konsulteille. On hyviä esimerkkejä siitä, miten kaupunki kouluttaa kalliisti oman väen, mutta ostaa sen jälkeen palvelut yksityisiltä. Kaupunkien iltavahtimestarit yksityistetään lähes puolet kalliimmalla tuntipalkalla. Kun vuokra-asunnot keskitettiin Espoon Kruunuun, ei ole päivää ilman valitusta. Ja valittajat ovat aina väärässä. Se on palvelun laatua Espoossa.


Kokoomus temppelin harjalla

Minusta Espoon vika ei ole työnteossa, jokainen toimihenkilö on suorituskykynsä äärirajoilla, ongelma on johtaminen, joka ei kuuntele luottamushenkilöitä eikä tulosyksikköjen asiantuntijoita. Mitä vähemmän valtaa luottamushenkilöillä on sen parempi kaupungin oikeistojohdolle. Ja kokoomuksen luottamushenkilöt sallivat tämän. Demarit ovat kirjoitelleet aivan riittävästi eriäviä mielipiteitä esim. kaupunginhallituksessa.

Tämä kaikki on saanut tapahtua, koska kokoomuksella on ylivalta Espoossa. Riitoja on varsinkin edellisen kaupunginhallituksen aikana, kun asiat runtattiin muita puolueita kuulematta. Ja sitten syntyy jääviyksiä isoissakin asioissa, kun menee sekaisin oma ja kaupungin etu.

Kokoomuksen fiksuimmat myöntävät tilanteen, mutta toteavat, että heidän valtuustoryhmänsä on niin sekaisin, ettei asialle voi tehdä mitään. Ehkä juuri siitä syystä kokoomuksella on Espoon kovin ryhmäkuri. Yksittäiset valtuutetut äänestävät ryhmän mukana omia kantojaan vastaan esim. koulu- ja sos. terv.-asioissa. Mutta alkaako sielläkin muutoksen tuulet ja vallan palautus luottamushenkilöille?

Juhani Hakala