web stats
diashow
Juhani Hakala

Ajankohtaista

Viha ja käärme

Lue lisää »

Kirkko ja meditointi

Lue lisää »

Yksi vai monta Jumalaa?

Lue lisää »

Muualla verkossa

Jaa eteenpäin

Juhani Hakala

Juhani Hakala potrettikuva

Tapahtumakalenteri

Ma Ti Ke To Pe La Su
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30    
Tietotori

Valta kunnassa

Luottamushenkilöt itkevät menetettyä valtaansa. Vain luottamushenkilöiden vallassa on palauttaa valta itselleen. Se tapahtuu kaupunginhallituksessa. Mutta kun samassakin puolueessa (kaikissa puolueissa) luottamushenkilöt vetävät eri suuntiin, on turha toivoa pikaista muutosta.

Jatkuvasti toimialajohtajat esittelevät kaupunginhallituksessa toisella tavalla kun lautakunnat ovat yksimielisesti päättäneet. Esittelytekstit eivät useinkaan edes perustu lautakunnan päätökseen, joka korkeintaan ovat liiteaineistona. Toimialajohtajat ottavat jatkuvasti julkisuudessa kantaa eri tavalla kuin lautakunta on päättänyt. Maria G:n juttu Länsiväylässä oli hyvä esimerkki tästä. SITO:ssa viime kaudella yksikään lautakunnan budjettiesitys ei tullut KH:n käsittelyyn KH:n jäsenten hyväksyessä tämän.

Toimialoilla samalla puolen aitaa ovat luottamushenkilöt ja tulos- ja toimintayksiköiden virkamiehet ja toisella puolen toimialan johto - yksin. Useimmiten KH asettuu toimialajohtajien puolelle ja kaventavat näin poliittista valtaa. Luottamushenkilöasiantuntijat ovat lautakunnissa ja olisi toivottavaa, että heidän toimintaa arvostetaan ja tuetaan.

Usein saman puolueen lautakuntaluottamushenkilöt pyytävät KH:n tukea lautakunnan yksimieliselle päätökselle, turhaan. Esim. minä en koskaan ole saanut tukea KH:n tovereilta, jopa lainvastaisuuksien korjaamisessa.

Elikkä joka kerta, kun toimialajohtajan esitys eroaa lautakunnan esityksestä, KH:n on pyydettävä perustelut tälle. Jos lautakunnan esitystä ei ole esittelytekstissä asia on pyydettävä pöydälle ja vaadittava, että se tulee esittelyyn ja perustelu miksi esitys ei perustu lautakunnan esitykseen.

Laukkasen esitys johtosääntöjen uusimisesta on erittäin kannatettava. Luottamushenkilöiden tulee valmistela ne virkamiesten avulla, niin että valta palautetaan toimialajohtajilta lautakunnille. Samoin KH:lle tulee aina esitellä lautakuntien budjettiesitykset. Nyt toimialajohtajat suorittavat budjettien karsinnan jo ennen KH-käsittelyä, eivätkä toimialajohtajat (ainakaan SITO:ssa) koskaan tuo lautakuntien alkuperäisiä esityksiä KH:hon.

Tarkastuskertomuksen käsittely valtuustossa osoitti, että valtuusto ja kaupungin johto ovat totaalisesti eri mieltä kaupungin johtamisesta. Aivan sama kahtiajako on myös toimialoilla.

Voiko mikään organisaatio toimia järkevästi, jos sen johdossa on kaksi samantasoista elintä, joilla ei ole riittävää tosiaan arvostavaa ja huomioivaa keskusteluyhteyttä ja jotka eivät tunnusta ja arvosta toistensa valtaa.